افزایش حملات تروریستی از سال ۲۰۰۷ و کاهش آمار قربانیان

۱۴م آذر ،

طبق نتایج انتشار یافته یک گزارش، تعداد حملات تروریستی در هر سال از زمان ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، چهار برابر شده است و کشورهایی چون عراق، افغانستان و پاکستان بیشترین تاثیرات را از این حملات داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، با این حال تعداد قربانیان این حملات که در سال ۲۰۰۷ میلادی همزمان با اوج درگیری‌ها در عراق به بالاترین حد خود رسیده بود، در حال کاهش است.

بر اساس این گزارش، تعداد تلفات این حملات تروریستی در سال ۲۰۱۱ میلادی ۷۴۷۳ تن بوده که ۲۵ درصد از سال ۲۰۰۷ کاهش داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: افغانستان، پاکستان، عراق، هند و یمن پنج کشوری می باشند که از این حملات تروریستی بیشتری تاثیر را پذیرفته‌اند.

بر اساس این گزارش که توسط اندیشکده صلح و اقتصاد مستقر در استرالیا و بر اساس شاخص تروریسم جهانی انتشار یافته است، مشخص شد که مداخلات نظامی آمریکا به عنوان بخشی از برنامه‌های غرب در خصوص مقابله با تروریسم یکی از مواردی است که سبب بدتر شدن اوضاع به ویژه افزایش حملات تروریستی در یک دهه قبل شده است.

استیو کیللی، موسس و مدیر اندیشکده صلح و اقتصاد مستقر در استرالیا در این باره گفت: پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فعالیت‌های تروریستی بیش از پیش افزایش یافته است. به طوری که تعداد قربانیان این حملات طی یک دهه قبل در عراق بیشتر شده و همچنین در عراق، افغانستان و پاکستان نیز شاهد رشد قربانیان حملات تروریستی به بیش از ۵۰ درصد بوده‌ایم.

براساس این گزارش مشخص شد که حملات تروریستی در سال ۲۰۰۲ میلادی ۹۸۲ مورد بوده که طی آنها ۳۸۲۳ تن کشته شدند. همچنین در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز ۴۵۶۴ مورد حملات تروریستی صورت گرفته که ۷۴۷۳ تن طی این حملات کشته شدند.

محققان در این گزارش اعلام کردند که اقدامات تروریستی در اصل برای دستیابی به قدرت سیاسی، اقتصادی و اهداف اجتماعی از طریق اجبار، ایجاد تهدید و ارعاب صورت می‌گیرند.

یافته‌های این گزارش همچنین نشان می‌دهد که قدرت‌های خارجی باید پیش از هرگونه مداخله نظامی در امور سایر کشورها به طور کامل و دقیق به بررسی این مساله بپردازند چرا که چنین حملاتی ممکن است سبب افزایش اقدامات تروریستی شود مگر آنکه درگیری‌ها در این کشورها پایان یابد.

علاوه بر این بدترین اقدامات تروریستی در سال ۲۰۰۱ میلادی در سوریه و یمن صورت گرفته است به طوری که یمن طی سال‌های اخیر با افزایش روز افزون فعالیت‌های مرتبط با شبه‌نظامیان القاعده مواجه بوده و سوریه نیز با ناآرامی‌هایی ناشی از افزایش نارضایتی‌ها از سوی مخالفان دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور روبرو است.

همچنین از ۱۵۸ کشوری که این تحقیق در مورد آنها صورت گرفت، تنها ۳۱ کشور از سال ۲۰۰۱ میلادی دچار تحولات تروریستی و درگیری‌های ناشی از آن نشدند که از میان آنها می‌توان به کشورهای منطقه آمریکای شمالی اشاره کرد. کشورهای الجزایر و کلمبیا نیز شاهد بیشترین رشد حملات تروریستی بوده‌اند.

همچنین کشورهای واقع در غرب اروپا نیز ۱۹ برابر بیشتر از آمریکای شمالی گریبان‌گیر حملات تروریستی پس از سال ۲۰۰۱ میلادی شده‌اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.