افزایش سن ازدواج ۸٫۶ میلیون جوان

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت جوانان از جمعیت ۲۳ میلیونی جوان کشور خبر داد و گفت: بیشترین جمعیت جوان کشور در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال که بهترین سن ازدواج است قرار دارند و باید سیاستهای تشویقی ازدواج برای این سنین افزایش یابد تا شاهد رشد آمار ازدواج در سنین اعلام شده باشیم. محمد تقی حسن زاده در گفتگو با مهر افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت جوان کشور که بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال تعریف شده اند، ۲۳ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۱۹۴ نفر است.
وی با بیان اینکه براساس آخرین سرشماری شاهد کاهش ۴ درصدی جمعیت جوان کشور هستیم، گفت: ۴۹ درصد جمعیت جوان کشور در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال را زنان و ۶۶/۵۰ درصد را مردان تشکیل می دهند. همچنین در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، ۹۳/۴۹ درصد را مردان و ۰۷/۵۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.
افزایش سن ازدواج بیش از میلیون جوان
به گفته حسن زاده، ۸ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۵۸۴ نفر از جوانان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال است که در این رده سنی جمعیت مردان بیشتر از زنان بوده و این خود هشداری به مسئولان و کارشناسان برای تاخیر در سن ازدواج است.
سرپرست مرکز مطالعات و پژوهشهای راهبردی وزارت جوانان با اشاره به بهترین سن ازدواج توضیح داد: بهترین سن ازدواج در میان زنان ۲۱ سال و در میان مردان ۲۴ سال است، اما در حال حاضر سن ازدواج در میان زنان به ۲۴ سال و در میان پسران به ۲۹ سال رسیده است که قطعاً خطرات و آسیب های اجتماعی را برای جوانان در پی خواهد داشت.
اخلاق و نجابت در اولویت معیارهای ازدواج جوانان
حسن زاده تصریح کرد: متاسفانه بسیاری افراد گمان می کنند که پول و ثروت معیار اول جوانان برای ازدواج است، اما براساس آخرین نتایج تحقیقات صورت گرفته این وزارتخانه از ۲۸ هزار جوان به عنوان جامعه آماری کشور، اولویت جوانان برای ازدواج شامل اخلاق خوب، سلامت جسمانی، عفت و نجابت، متانت و اصالت خانوادگی، موقعیت اجتماعی، شغل و درآمد اقتصادی و تحصیلات دانشگاهی است.
دختران بیشترین درصد سن ازدواج را دارند
وی درباره خطرات افزایش سن ازدواج در میان جوانان اظهار داشت: براساس آمارهای به دست آمده دختران بیشترین درصد را برای سن ازدواج به خود اختصاص داده اند، قطعاً به هرمیزان که جوانان از سن ازدواجشان بگذرد، میزان آسیبهای اجتماعی، فرهنگی و فردی افزایش یافته و می تواند جامعه آینده را با خطرات زیادی مواجه کند.
۳ طلاق به ازای هر ۱۰ ازدواج
حسن زاده با اشاره به کاهش ۴٫۵ درصدی جمعیت جوان کشور نسبت به سال ۱۳۸۵ توضیح داد: تحقیقات نشان داده همانگونه که ازدواج در میان جوانان رشد چشمگیری نداشته، طلاق نیز در میان جوانان روند کاهشی نداشته است. براساس آمارهای به دست آمده از هر ۱۰ ازدواج جوانان، سه مورد منجر به طلاق می شود که قطعا مسائل مادی دراولویت طلاقهای کشور نیست.
ایلام و گیلان صاحب بیشترین و کمترین جمعیت جوان کشور
وی در پایان گفت: استان ایلام به نسبت جمعیت خود بیشترین آمار جمعیت جوان و استان گیلان کمترین جمعیت جوان کشور را به خود اختصاص داده است
تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.