افزایش صادرات بنزین و مشتقات نفتی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به اظهارات منابع مطلع و مقامات رسمی و آمار ارائه شده از سوی وزارت نفت و بانک مرکزی ایران، مطرح کرد که صادرات بنزین و مشتقات نفتی ایران با وجود اعمال تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا افزایش داشته است و ایران را در موقعیت خوبی برای توسعه بازار فروش نفت خام و مواد نفتی‌اش در صورت لغو تحریم‌ها قرار داده است.

افزایش صادرات بنزین و مشتقات نفتی ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

به گزارش ممتاز نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره صادرات بنزین ایران و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آن نوشت: منابع مطلع تجاری و برخی مقامات رسمی می‌گویند صادرات بنزین و مشتقات نفتی ایران در سال‌های اخیر عیلرغم تحریم‌های سخت آمریکا افزایش داشته است و ایران را در صورت لغو محدودیت‌های از سوی آمریکا، در موقعیت خوبی برای گسترش سریع بازار فروشش در آسیا و اروپا قرار داده است. آمریکا در سال ۲۰۱۸ تحریم‌های را بر صنعت نفت و گاز ایران اعمال کرد تا منبع اصلی درآمد ایران را در پی اختلافی که با آن بر سر فعالیت هسته‌ای‌اش داشت، قطع کند.

رویترز ادامه داد: این اقدامات آمریکا موجب فلج شدن صادرات نفت خام شدند اما تغییری در زمینه صادرات بنزین و مواد پتروشیمی که پیگیری‌شان سخت‌تر است، ایجاد نکرد. برخلاف موادپتروشیمی، ایرانی بودن نفت خام را می‌توان از روی درجه‌ بندی آن و سایر ویژگی‌هایش تشخیص داد و رهگیری نفتکش‌های بزرگ با ماهواره آسان‌تر است. آمار وزارت نفت و بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۰ مشتقات نفتی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار صادر کرده است که این میزان دو برابر ارزش صادرات نفت خام آن است. دولت ایران در ماه آوریل گفته بود که صادرات این مواد نفتی منبع اصلی درآمد آن است.

در ادامه این گزارش آمده است: حمید حسینی عضو هیئت صادرکنندگان محصولات نفتی در این باره به رویترز گفت، «دنیا بزرگ است و راه‌های بی‌شماری برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد». به گفته او، قیمت‌های رقابتی و موقعیت ایران که در نزدیکی مسیرهای دریایی وسیع قرار دارد، موجب جذابیت محصولات نفتی آن شده است. علاوه بر این، ایران میزانی از بنزینش را با کامیون‌ به همسایگانش صادر می‌کند که شامل نقل و انتقالات کوچک می‌شود و ردیابی آن برای وزارت خزانه‌داری آمریکا سخت است. همچنین به گفته حسینی، درآمد ایران از صادرات بنزین در سال ۲۰۲۰، ۳ میلیارد دلار بوده است.

گزارش رویترز می‌افزاید: به گفته منابع مطلع نزدیک به وزارت نفت، تولیدات نفتی ایران حالا حدود ۲ میلیون تا ۲.۵ بشکه در روز است که حدود ۲ میلیون بشکه در روز برای مصارف داخلی در پالایشگاه‌ها و نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای صادرات تخصیص داده می‌شود. آن‌ها می‌گویند، ایران می‌تواند صادرات نفت خام را در صورت لغو تحریم‌ها به ۲ میلیون بشکه در روز برساند.

همچنین در این گزارش مطرح شد: طبق بیانیه وزارت نفت ایران، صادرات مشتقات نفتی از ۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به ۲۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسید، در عین حال، ظرفیت مشتقات نفتی از ۷۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به ۹۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ رسید و قرار است تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ میلیون تن برسد. به گفته مقامات تجاری، ایران اغلب برای ترغیب خریداران در کنار مبالغ اضافی برای تبادلات بانکی، قیمتی را پیشنهاد می‌دهد که هزینه‌های حمل و نقل با کشتی و بیمه را تامین کند. به گفته یکی از تحلیل‌گران، انتظار می‌رود صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریم‌ها، افزایش یابد، به ویژه در زمینه صادرات نفت کوره و گازه مایع به آسیا.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.