افزایش قیمت حامل‌های انرژی تاثیری بر نرخ ارز ندارد

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در بحث بودجه منابع و مصارف دولت در حوزه دلار برحسب ۲۶۵۰ تومان تعریف شده است، از این رو اگر دولت در حوزه حامل‌های انرژی قصد خرید داشته باشد، با این نرخ محاسبه کرده و برهمین اساس منابع و مصارف تعریف خواهد شد.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درمورد احتمال افزایش نرخ ارز با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: رابطه مستقیمی بین قیمت ارز و هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.   
 
وی ادامه داد: در بحث بودجه منابع و مصارف دولت در حوزه دلار برحسب ۲۶۵۰ تومان تعریف شده است و براین اساس دولت خریدهای خود را بر مبنای ۲۶۵۰ تومان انجام می‌دهد که از این رو اگر دولت در حوزه حامل‌های انرژی قصد خرید داشته باشد، با این نرخ محاسبه کرده و برهمین اساس منابع و مصارف تعریف خواهد شد.   
 
ندیمی همچنین تصریح کرد: مردم نیز در حوزه حامل‌های انرژی خرید ارزی ندارند و بخشی از هزینه‌های آن‌ها نیز با توجه به یارانه‌ها پرداخت می‌شود، همچنین قیمت‌ها نیز براساسی نیست که بخواهد واردات را افزایش دهد و با توجه به همین مسئله رابطه ارز با هدفمندی لااقل در زمان حال مسجل نشده، هرچند که بین ارز و واردات و یا صادرات تعریف روشنی وجود دارد و طبیعی است که میزان واردات ارز و یا میزان عرضه آن در بازار و یا روش و پاسخ متقاضیان خرید ارزی می‌تواند تعیین کننده باشد، اما نهایتا اینگونه نیست که قیمت ارز تابع قانون هدفمندی باشد.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در مورد تاثیر افزایش قیمت ارز بر تورم داخلی اظهار داشت: در مورد کالاهایی که از خارج وارد می‌شوند، میزان تقاضا تعریف می‌کند که به چه مقدار ارز نیاز است و هرچقدر نیاز به ارز بیشتر شود و پاسخ به این مسئله کمتر باشد، باعث ایجاد نابرابری خواهد شد که این مسئله باعث بروز رفتارهایی می‌شود که از آن دست می‌توان به گرانی یا تورم اشاره کرد.   
 
وی تاکید کرد: مسئله افزایش ارز از این جهت به سیاست‌های تجاری مربوط می‌شود که تعیین می‌کند چه میزان باید اختصاص داده شده و چگونه به صورت هدفدار این کار انجام شود تا به نیازهای واقعی پاسخ و تامین ارز و مباحث دیگر مدیریت شود.   
 
ندیمی در مورد احتمال افزایش قیمت ارز تا مرز ۴۰۰۰ تومان خاطرنشان کرد: اگر این حرف حقیقت داشته باشد که ما مشکل ذخایر ارزی و یا مشکل تامین تقاضای ارز را نداشته باشیم، مطمئنا این مسئله قابل کنترل خواهد بود.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.