افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه‌‌‌ای

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: ضریب نفوذ اعلام شده از سوی سالنامه بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۰ به سبب عدم دسترسی به تولید ملی به صورت براوردی ۵/۱ درصد اعلام شده بود.

پژوهشکده بیمه در گزارشی ضمن ارزیابی وضعیت صنعت بیمه نتایج محاسبات خود را در خصوص ضریب نفوذ بیمه کشور منتشر کرد،  با توجه به انتشار یافتن رسمی آمارهای کلان اقتصادی تا  ۹ ماهه اول سال ، ضریب نفوذ بیمه کشور در سال ۱۳۹۰ و نه ماه ابتدایی سال را ارزیابی و اعلام کرد. محاسبات پژوهشکده نشان می­دهد که برخلاف عدد اعلامی برآوردی قبلی که ضریب نفوذ در سال ۱۳۹۰را با توجه به عدم وجود آمارهای کلان، ۱٫۵درصد برآورد شده بود عدد صحیح ضریب نفوذ برای سال ۱۳۹۰ معادل ۱٫۴۱ درصد بوده است.

همچنین با توجه به عدم وجود آمار تولید ملی برای کل سال ، این پژوهشکده ضریب نفوذ بیمه را برای ۹ ماهه اول سال برابر ۸۴/۱ درصد محاسبه کرده است.

این در حالی است، نشریه جهانی سیگما که از سوی بیمه اتکایی سوئیس­ری منتشر
می­شود، در سال ۲۰۱۲ ضریب نفوذ بیمه کشور را با توجه به سبب عدم انتشار یافتن رسمی اطلاعات مربوط حدود ۶۵/۱ درصد به صورت برآوردی اعلام کرده است. بر اساس گزارش مذکور ایران صعود شش پله­ای نسبت به سال ۲۰۱۱ داشته و در جایگاه ۶۶ جهانی از نظر ضریب نفوذ بیمه قرار گرفته است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، گزارش مذکور نشان می‌دهد، این نرخ بیشتر از آن که حاصل رشد عملکرد صنعت بیمه باشد، متاثر از کاهش رشد تولید ناخالص داخلی در کنار افزایش حق بیمه­های اجباری بیمه­های شخص ثالث و حق بیمه­های حاصل از تحریم­ بوده است.

در جدول زیر بر اساس اطلاعات انتشار یافتن یافته از پایگاه اینترنتی بانک مرکزی و بیمه مرکزی ایران میزان تولید ناخالص داخلی و حق بیمه­های دریافتی ارائه شده است.

جدول شماره ۱- تولید ناخالص داخلی× و حق بیمه­های دریافتی (میلیون ریال)

سال

۱۳۹۰

نه ماه اول سال ۱۳۹۰

نه ماه اول

کل حق بیمه ها+

۸۵,۹۰۸,۷۹۲

۵۹,۱۹۸,۲۴۳

۹۲,۶۸۲,۸۲۷

حق بیمه­های  غیر زندگی+

۷۹,۰۳۹,۰۳۴

۵,۰۳۳,۸۸۶

۸۵,۱۸۵,۵۸۶

حق بیمه­های  زندگی+

۶,۸۶۹,۷۵۸

۵۴,۱۶۴,۳۵۶

۷,۴۹۷,۲۴۱

تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار*

۶,۱۰۴,۸۶۸,۰۰۰

۴,۵۹۳,۵۷۵,۰۰۰

۵,۰۲۶,۱۶۹,۰۰۰

+بیمه مرکزی (آمار فصلی عملکرد صنعت بیمه در سال ۹۱)

* منبع: بانک مرکزی (گزارش تحولات اقتصادی ایران در بخش اقتصادی (نه ماه ))

×ارقام پیش از تعدیلات فصلی بوده و در هنگام قطعی شدن رقم سالانه مورد تغییرات جزئی قرار می­گیرند.

 

جدول شماره ۲- ضریب نفوذ بیمه در بیمه­های زندگی و غیر زندگی

سال

ضریب نفوذ بیمه

(درصد)

ضریب نفوذ بیمه­های   غیر زندگی (درصد)

ضریب نفوذ بیمه­های  زندگی (درصد)

۱۳۹۰

*۴۱/۱

۳۰/۱

۱۱/.

نه ماه اول سال ۹۰

۲۹/۱

۱۹/۱

۱۱/.

نه ماه اول سال ۹۱

۸۴/۱

۶۹۴/۱

۱۴۶/.

منبع: محاسبات محققین

* ضریب نفوذ اعلام شده از سوی سالنامه بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۰ به سبب عدم دسترسی به تولید ملی به صورت براوردی ۵/۱ درصد اعلام شده بود.

طبق محاسبات جدول شماره ۲ ملاحظه می­شود که ضریب نفوذ بیمه در کشور در سال ۱۳۹۰، ۴۱/۱ درصد بوده است که ۳/۱ درصد آن مربوط به بیمه­های غیرزندگی و ۱۱/۰ درصد آن مربوط به بیمه‌های زندگی بوده است.

همچنین در نه ماه ۱۳۹۰ ضریب نفوذ برابر ۲۹/۱ درصد بوده است که ۱۹/۱ درصد آن سهم بیمه­های غیرزندگی و ۱۱/۰ درصد آن مربوط به  بیمه­های زندگی بوده است.

طبق آخرین اطلاعات رسمی انتشار یافته توسط بانک مرکزی در نه ماه اول سال تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار برابر با ۵۰۱۶۳۹ میلیارد ریال بوده است و حق بیمه­ تولیدی ۹  ماه اول سال مذکور برابر ۹۲۶۸۳ میلیارد ریال بوده است که بر اساس این آمار نرخ ضریب نفوذ بیمه حدود ۸۴/۱ درصد محاسبه شده است که از رقم مذکور ۷/۱ درصد سهم بیمه­های غیرزندگی و ۱۴/۰ درصد سهم بیمه­های زندگی بوده است که رقم ضریب نفوذ بیمه­ای در نه ماه اول سال ۹۱ نسبت به دوره مشابه خود  ۵۵/۰ درصد افزایش داشته است.

در پایان مجداً متذکر می‌شود که افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه­ای کشور به ۸۴/۱ درصد در نه ماه اول ، هرچند نشان­گر عملکرد رو به گسترش این صنعت می­باشد اما این افزایش با توجه به رشد منفی اقتصاد ملی حاصل شده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، عواملی چون افزایش حق دیه (افزایش حق بیمه شخص ثالث) و رشد بعضی رشته‌های بیمه‌ای مانند باربری دریایی و تاسیسات مهم با توجه به تحریم­های اقتصادی، بر افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در سال قبل تاثیر چشم­گیری داشته‌اند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.