افزایش ۶ برابری نرخ عوارض فرودگاهی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از درخواست برای افزایش عوارض فرودگاهی از ۷۰۰۰ به ۴۰ هزار تومان خبر داد.

افزایش ۶ برابری نرخ عوارض فرودگاهی

به گزارش ممتاز نیوز، حمیدرضا سیدی در نشست خبری درباره مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها توضیح داد: هر دو ایرلاین بزرگی که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بدهکار بودند اسفندماه سال گذشته صورت جلسه امضا کردند که بدهی‌های جاری را بپردازند؛ اما بدهی‌های گذشته که از ۱۰ سال پیش مانده به زمان بیشتری برای پرداخت نیاز دارد؛ در حالی که شرکت‌ها توانایی پرداخت این مطالبات را ندارند، مدعی هستند که یک سری مطالبات از دولت طلب دارند که باید بررسی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره هزینه نشست و برخاستی که از ایرلاین‌ها دریافت می‌شود که به‌صورت ارزی است یا ریالی، توضیح داد: هزینه پرداخت بدهی شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آیین‌نامه است و مبلغی که از این شرکت‌ها دریافت می‌شود ریالی است؛ هیچ تفاوتی بین شرکت‌های خصوصی و دولتی در دریافت این مبالغ نیست.

عوارض فرودگاهی را ریالی دریافت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: البته یک سری شاخص‌ها در همین آیین‌نامه به‌صورت ارزی یا معادل ریالی است که ما از شرکت‌هی هواپیمایی داخلی هزینه ریالی را دریافت می‌کنیم و از شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای بین‌المللی دارند هزینه ارزی می‌گیریم.

سیدی همچنین درباره اینکه آیا با هدف کاهش هزینه‌ شرکت‌های هواپیمایی، امکان کاهش عوارض فرودگاهی که از ایرلاین‌ها دریافت می‌شود، وجود دارد، توضیح داد: از سال ۱۳۹۵ مبلغ عوارض به شرکت‌ فرودگاه‌ها که که در بلیت درج می‌شد  ۷۰۰۰ تومان بوده و تا امروز هم تغییر نکرده است؛ این عدد در پروازهای خارجی هم ۳۵ هزار تومان بوده است. البته ما پیشنهاد دادیم عوارض فرودگاهی روی نرخ بلیت پروازها افزایش یابد و مشابه شهرداری‌ به پنج درصد برسد، آن هم در حالی که شهرداری هیچ خدمتی به مسافر نمی‌دهد؛ اما با این عدد موافقت نشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی شرکت فرودگاه‌ها و شهرداری مبلغ مشابهی دریافت می‌کردند، در ۲۰ سال گذشته شهرداری این پنج درصد را حفظ کرده اما سهم شرکت‌ فرودگاه‌ها به عدد تبدیل شد که به ۷۰۰۰ تومان رسید. در نهایت سال گذشته کمسیون اقتصادی هیات دولت عدد ۴۰ هزار تومان را پذیرفتند که این عدد از مرداد سال گذشته مصوب شده که هنوز ابلاغ نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره احداث ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: احداث ترمینال جدید فرودگاه مهرآباد از سوی مشاور در حال بررسی است و به محض آماده شدن اسناد فراخوان، برای انتخاب پیمانکار، فراخوان عمومی انجام می‌شود.

انتهای پیام/


ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.