افغانستان عرصه‌ای جدید برای اهداف ترکیه/ آمریکا از تفاهمنامه میان ترکیه و افغانستان سود می‌برد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: دولت ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه با جناح‌های مختلف قدرت در افغانستان مناسبات خوبی را برقرار کرده است، به همین دلیل حضور سیاسی و نظامی ترکیه در افغانستان کمتر با مخالفت روبرو شده و متغیرهایی چون همسویی خط فکری آمریکا و اروپا فعالیت‌های ترکیه را در این زمینه تسریع می‌کند.

“محمدمحسن حمیدی”در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با تشریح دلایل ترکیه برای امضای تفاهمنامه با افغانستان گفت: برای امضاء تفاهنامه‌هایی این چنینی، جناح‌‌های مختلف فعال درحوزه سیاسی باید بر موضوع مورد نظر اجماع داشته باشند.

وی ادامه داد: انتخاب ترکیه به عنوان طرف مقابل این تفاهمنامه نشان داد که اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله بر سر این موضوع با یکدیگر توافق دارند.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: آمریکایی‌ها نسبت به امضاء تفاهمنامه افغانستان با ترکیه نظر مساعدی دارند زیرا به دلیل عضویت ترکیه در ناتو تفاهنامه‌هایی این چنینی به نفع آنها نیز است.

حمیدی افزود: دولت ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه با جناح‌های مختلف قدرت در افغانستان مناسبات خوبی را برقرار کرده است، به همین دلیل حضور سیاسی و نظامی ترکیه در افغانستان کمتر با مخالفت روبرو شده و متغیرهایی چون همسویی خط فکری آمریکا و اروپا فعالیت‌های ترکیه را در این زمینه تسریع می‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان اظهار داشت: ترکیه برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای در تلاش است و برای رسیدن به چنین جایگاهی باید سه متغیر اقتصادی، سیاسی و نظامی را دارا باشد، که از نظر اقتصادی این کشور در حال رشد است، در حوزه سیاسی نیز علی ‌رغم مواجهه با افت و خیزهایی متعددی که داشته، توانسته خود را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای تثبیت پیدا کند و برای بسط قدرت سیاسی‌اش نیازمند ارتباط با کشورهای در حال رشد است تا بتواند برای مرتفع کردن نیازهای عمده‌ اقتصادی و نظامی چنین کشورهایی به امضای توافق‌نامه‌هایی در این زمینه دست یابند.

حمیدی تصریح کرد: دولت افغانستان یک عرصه بسیار مناسب برای اهداف ترکیه است، به لحاظ اینکه در زیرساخت‌ها و نرم افزارهای حوزه نظامی و امنیتی نیاز به کمک دارد، از این رو تأمین امنیتی که در منطقه شکل می‌گیرد به نفع ترکیه است و در نهایت ارزش افزوده این کمک‌ها به روش دیگری به این کشور باز پس داده خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترک‌ها در منطقه به دنبال این هستند که الگوی خود را به عنوان الگوی دموکراسی مسلمان که نقشی در سنت اسلامی و غربی دموکراتیک دارد، گسترش دهند، و از آنجا که این الگو با غرب همخوانی بیشتری دارد در نتیجه از چنین توافقنامه‌هایی نیز استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.