اقتصاد آمریکا به لبه پرتگاه نزدیک می شود

کارشناسان اقتصادی آمریکا درباره حرکت اقتصاد این کشور به سمت پرتگاه مالی هشدار دادند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛ در سال ۲۰۱۱ بحرانی جدی برای اقتصاد آمریکا پیش آمد که به سقف بدهی های مجاز دولت مربوط بود.

براساس این گزارش ، در آن زمان اعضای کنگره آمریکا بایکدیگر جر و بحث می کردند که چگونه هزینه های دولت را کاهش دهند و آیا باید سقف استقراض مجاز دولت افزایش یابد یا خیر. به نظر می رسد امسال نیز همان داستان بار دیگر تکرار می شود.

 اعضای کنگره گفته اند  درباره ضرب الاجل های مهم مالی به بن بست می رسند. این مهلت های مالی برای پایان امسال تعیین شده است . یکی از مسائل مطرح در این زمینه آن است که آیا باید طرح معافیتهای مالی درباره همه مردم این کشور اعمال شود یا اینکه فقط درباره افراد ثروتمند کشور این کار انجام شود.
 باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا نیز به صراحت دراین خصوص سخن گفته است. برخی از اقتصاددانهای آمریکایی می گویند هزینه های دولت  فدرال آمریکا می تواند به جایی برسد که در لبه پرتگاه مالی قرار بگیرد. براساس قانونی که در دوران جرج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا به تصویب رسید و در ابتدا در سال دو هزار و یک و سپس در سال دو هزار و سه تمدید شد، مالیاتهابرای طبقات ثروتمند کشور کاهش می یافت. امسال مهلت اجرای این قانون پایان می یابد و کنگره آمریکا باید درباره ادامه آن تصمیم گیری کند. شماری از اقتصاددانهای آمریکایی می گویند کاهش مالیاتها برای پویایی اقتصاد کشور لازم است.

رالین آمور ، اقتصاددادن آمریکایی در این باره گفت: در حال حاضر دولتی در کاخ سفید زمام امور را در دست دارد که واقعا به فعالیتهای تجاری و کسب و کار نگاه خصمانه است.
پیش بینی می شود در فاصله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر تا پایان ماه دسامبر ، دولت آمریکا به سقف مجاز بدهی هایش یعنی ۱۶ تریلیون و  ۴۰۰ میلیارد دلار برسد . اگر کنگره آمریکا تا آن زمان  درباره وضع مالی آمریکا اقدام نکند، کشور دچار ورشکستگی مالی خواهد شد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا می تواند نتیجه دعوای امسال درباره سقف بدهی های دولت را مشخص کند. منتقدان آمریکایی می گویند دولت باراک اوباما بعید است بتواند اعضای محافظه کار مالی کنگره را برای افزایش این سقف بدهی ها با خودش همراه کند.

رالین آمور گفت:« اقتصاد آمریکا در وضع بدی قرار دارد. چرا دولت باید مالیاتها را از ثروتمندان کمتر بگیرد. دولت می خواهد به این سیاستها ادامه بدهد. دولت می خواهد برای کارآفرینها نیز معافیتهای مالیاتی لحاظ کند. در این صورت مشکلات مالی آمریکا شدت پیدا می کند.»

جمهوری خواهان می گویند نباید هیچ یک از معافیتهای مالیاتی دوران جرج بوش حذف شود. اما باراک اوباما می گوید ثروتمندان آمریکایی باید بخش بیشتری از مالیات کشور را پرداخت کنند. به هرحال، دعوا در این خصوص همچنان در کنگره آمریکا ادامه دارد. درحالیکه این دعواها ادامه دارد، آینده بدهی های آمریکا همچنان در وضع مبهمی قرار دارد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.