اقدامات حمایتی فقط۲۰ % هزینه مطبوعات را جبران کرده است

۵ م دیماه ،

عضو انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه های غیر دولتی با توجه به افزایش هزینه تامین کاغذ و چاپ نشریات و عدم امکان انتقال این هزینه ها به مصرف کنندگان، حمایت بیشتر دولت از مطبوعات را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما، آقای شهبازی، عضو انجمن صنفی مدیران مسئول روزنامه های غیر دولتی با تاکید بر اهمیت مطبوعات گفت: اقتصاد نشر موضوعی جداگانه از اقتصاد در دیگر حوزه هاست این در حالی است که از سال قبل تا کنون هزینه های کاغذ مطبوعات ۲ و نیم تا ۳ برابر شده است.
وی افزود: افزایش قیمت سبب شد سهم هزینه کاغذ در قیمت تمام شده نشریه از ۳۰ درصد به بالای ۷۰ درصد برسد ولی شاید ۲۰ تا ۳۰ درصد این افزایش هزینه ها به مصرف کننده منتقل شده است، این در حالیست که دیگر بخش ها به موازات افزایش قیمت تمام شده، عینا آن را به مصرف کننده منتقل می کنند.
شهبازی اقدامات حمایتی انجام شده را در مقایسه با افزایش هزینه ها و مشکلات اقتصادی در حد جبران ۱۰ تا ۲۰ درصد دانست و گفت: افزایش دو و نیم تا ۳ برابری قیمت کاغذ برای یک نشریه با شمارگان متوسط، هر ماه ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان افزایش هزینه در کنار افزایش بی سابقه هزینه چاپ در یک سال قبل به همراه داشته است.
وی افزود: یارانه های ریالی به مطبوعات هم در یک سال و نیم،‌ دو سال قبل نه فقط افزایش نیافته بلکه نصف شده است علاوه بر این که ما با کاهش شدید حجم آگهی های بخش خصوصی هم مواجه بوده ایم.
شهبازی آسان سازی برای تخصیص ارز و همچنین کاهش روند اداری در مرکز مبادلات ارزی را خواستار شد.

آقای محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در این برنامه با اشاره به این که کار مطبوعاتی به ندرت صرفه اقتصادی دارد گفت: علاقه شخصی و کار فرهنگی انگیزه گردانندگان مطبوعات است.
وی با تاکید بر این که وزارت ارشاد متولی کاغذ نیست بلکه متولی مصرف کنندگان آن است افزود: از ابتدای مهر، با تلاش دست اندرکاران روند خوبی طی شد و ثبات به بازار کاغذ برگشت، البته این ثبات به معنی ارزان شدن نیست بلکه مشکل کمبود یا نبود کاغذ به همراه گرانی غیرقابل قبول مرتفع شد و ما اکنون با کمبود مواجه نیستیم.
محمدزاده ۷۰ درصد کاغذ مورد نیاز را وارداتی و در نتیجه وابسته به ارز ذکر کرد و گفت: کاغذ به اندازه کافی وارد بازار شده است و اگر نوسانات ارزی قابل توجهی رخ ندهد، وضعیت کاغذ رو به بهبود خواهد بود.
وی تقویت تولید داخلی را یکی از راهکارهای تامین نیاز به کاغذ دانست و افزود: هم اکنون خط تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کاغذ روزنامه تولید می کند و ما هم آن را مستقیم در اختیار مطبوعات قرار می دهیم.
محمدزاده تصریح کرد: باید سعی کنیم  میزان تولید این کارخانه بیشتر شود.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد گرانی مطبوعات را منجر به خروج آن از سبد خرید خانواده ها و آسیب جدی به حوزه فرهنگ ذکر کرد و در مورد اقدامات انجام شده برای کمک به مطبوعات گفت: مالیات بر درآمد آگهی های روزنامه ها حذف و تعرفه آگهی های دولتی دو برابر شد، علاوه بر این که این آگهی ها در اداره ای تمرکز پیدا کرده و به صورت عادلانه تقسیم می گردد.
وی میزان مصرف کاغذ بازیافتی در دنیا را ۵۱ درصد و در ایران ۱۱ درصد ذکر کرد و افزود: ما هنوز در بخش اداری و آموزشی به صورت کلان از کاغذ استفاده می کنیم که می گردد اینها را حذف و مصرف کاغذ را در موارد غیرضروری کاهش دهیم.
محمدزاده در ادامه با اشاره به افزایش روزافزون تعداد مطبوعات از سال ۱۳۸۵ گفت: امروز بیش از ۵ هزار نشریه داریم ولی یارانه مطبوعات رشد قابل توجهی نداشته است.
وی افزود: ما ضعف هایی در حوزه زیرساخت از جمله در توزیع، چاپ و بیمه ها داریم که این آسیب ها امروزه بیشتر پیدا است ولی ما تلاش می کنیم و حتما از این گردنه عبور می کنیم.
 


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.