التهاب لثه در زنان شایعتر از مردان است

به گزارش گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر مجید صنعت خانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: به طور کلی مواردی که سبب می شود سطح هورمون ها در بانوان تغییر کند مانند مصرف قرص ضد بارداری، بارداری و یا دوران بلوغ موجب ایجاد ورم لثه در بانوان می شود و به همین دلیل ورم لثه در زنان شایع تر از مردان است.

دکتر مجید صنعت خانی در ارتباط با عوارض جانبی این بیماری تصریح کرد: ورم لثه سبب می شود غذا در برجستگی ها جمع شود و سبب به وجود آمدن برجستگی های تپه مانند در لثه می شود که اگر به صورت مزمن در بیاید برای درمان آن نیاز به عمل جراحی است.

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با راهکارهای جلوگیری از این عارضه خاطر نشان کرد: باید در درجه اول بهداشت دهان و دندان به صورت کامل رعایت شود.

دکتر صنعت خانی در این راستا ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از این عارضه این است که افراد چه بانوان و چه دیگر افراد در گروه های سنی مختلف از ریزه خوری های میان وعده ای بپرهیزند به این معنی که در وعده های مشخص غذای مورد نیاز را مصرف کنند تا بین دو وعده نیاز کمتری به میان وعده داشته باشند تا زمانی برای ایجاد ورم لثه و یا پوسیدگی های متداول ایجاد نشود.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از بیماری های دندانی به ویژه پوسیدگی و ورم لثه مصرف غذاهای فیزیلوژیک و طبیعی به ویژه در میان وعده هاست.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این راستا ادامه داد: مواد غیر طبیعی مانند کیک ها و بیسکوییت ها به دلیل اینکه بافت نرمی دارند در لابلای دندان ها و لثه نفوذ می کنند و زبان قادر به تشخیص آنها نیست و سبب به وجود آمدن پوسیدگی می شوند در صورتیکه زبان به راحتی می تواند بافت های مواد طبیعی مانند میوه ها را در دهان تشخیص دهد و فرد با استفاده از واکنش های سیستم عصبی مجبور به درآوردن نرمه ها از دهان خواهد شد.

دکتر صنعت خانی در ارتباط با بیماری های شایع دهان و دندان در سالمندان تاکید کرد: در سالمندان به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف می شود عفونت های ویروسی و قارچی در آنها بسیار زیاد می شود و دلایل دیگری مانند کم شدن بزاق دهان، استفاده از دندان مصنوعی و استفاده از داروهای بیماری های دیگر که سبب خشکی دهان می شود زمینه ابتلای سالمندان به عفونت های مختلف را مستعدتر می کند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.