الزام وزارت کشور به ایجاد تمهیدات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از ۴ ماه قبل

۱۲م آذر ،

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای وزارت کشور را موظف کردند که چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (یکشنبه) در بررسی جزییات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ماده ۱ این طرح را با ۱۹۰ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مقرر شد که ماده ۳ قانون انتخابات اصلاح شود.

طبق ماده ۳ وزارت کشور موظف شد چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم آورد و با رعایت اصول ۱۱۹ و ۱۳۱ قانون اساسی مراتب برگزاری انتخابات و تاریخ آغاز ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع عموم برساند.

در ماده ۱۱۹ قانون اساسی آمده است که انتخاب رییس جمهور تازه باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره‌ی ریاست جمهوری قبلی انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس جمهور تازه و پایان دوره‌ی ریاست جمهوری سابق رئیس جمهور پیشین وظایف رئیس جمهوری را انجام می‌دهد.

همچنین در ماده ۱۳۱ قانون اساسی نیز آمده است که در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در مواردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور تازه بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهوری با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورای متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرفت مدت ۵۰ روز رئیس جمهور تازه انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.