الماسی انتقاد کرد، مهرجویی پاسخ داد

۰۸اردیبهشت،

ممتازنیوز: استان ایلام و ساخت فیلم در این استان سبب شد تا جهانگیر الماسی و داریوش مهرجویی رو در روی هم قرار بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، جهانگیر الماسی بازیگر سینما که برای ساخت  فیلم «رنج و سرمستی» به ایلام سفر کرده در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا از داریوش مهرجویی و فیلم «بمانی» او که در این شهر ساخته شده انتقاد کرد. این انتقاد البته واکنش داریوش مهرجویی را هم به دنبال داشت.

«رنج و سرمستی» اولین فیلمی است که جهانگیر الماسی آن را کارگردانی می کند.  

 الماسی در این گفت و گو به خاطرات ناخوش مردم استان ایلام از ساخته شدن بعضی فیلم‌های سینمایی اشاره کرده و گفته بود: «موضوع خودکشی را که زمانی در ایلام در اوج خود بود ، همراه با مستنداتی در اختیار داریوش مهرجویی قرار دادم تا سوژه فیلم شود، اما مهرجویی آن را خوب از آب در نیاورد و فیلم چیز دیگری شد که خاطره تلخی را در استان ایجاد کرد.» 

به عقیده الماسی، مهرجویی شناخت عمیقی از این پدیده(خودکشی) حاصل نکرد و در نتیجه فیلمی را با اشکالات متعدد تولید کرد.

الماسی یکی از اعضای شورای سازماندهی صنوف سینمایی است که پس از ماجرای خانه سینما از سوی سازمان سینمایی تشکیل شد تا اصناف تازهی را در حوزه هنر هفتم سازماندهی کند. فیلم «رنج و سرمستی» این بازیگر مضمونی دفاع مقدسی دارد.

داریوش مهرجویی اما در واکنش به صحبت‌های الماسی گفت که برای مردم ایلام احترام بسیاری قائل است و  جهانگیر الماسی هم (برخلاف گفته‌هایش) هیچ نقشی در فیلمنامه و ساخت «بمانی» نداشته است.

این کارگردان سینما فیلم «بمانی» را سال ۱۳۸۰ ساخت  که موضوع آن دربارهٔ خودکشی دختران در استان ایلام بود. مهرجویی در این فیلم  سرنوشت سه دختر ایلامی را به تصویر کشیده بود. 

مهرجویی در گفت و گو با ایسنا یادآور شد که «جرقه اصلی فیلم «بمانی» از مقاله‌ای بود که در یکی از روزنامه‌ها در خصوص خودسوزی زنان ایلامی خواندم که منجر به تحقیق و سفر به ایلام شد. پس از تحقیقات فراوان فیلمنامه‌ی «بمانی» را نوشته و فیلم با همراهی و همکاری مردم خوب ایلام همچون علی ادیب (رئیس روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام) ، دکتر علی قاسمی (مدیر کل بهزیستی استان ایلام) ، طاهر رستمی (معاونت بهزیستی استان ایلام) ، سیف الله مرادی (معاونت برنامه ریزی استانداری ایلام) ، علی آزاد (رئیس دانشگاه پیام نور استان ایلام) ،دکتر جعفر مروارید (رئیس دانشکده علوم پزشکی ایلام) ، نصرت الله مرادی (مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام) ، آقای فتاحی (رئیس بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام) ، مصدق طاهری (معاونت شهرداری ایلام) ساخته شد.»

کارگردان فیلم‌هایی چون «سارا»، «هامون» و «گاو» افزود: «براساس آمار و اسناد انتشار یافته، میزان خودکشی دختران ایلامی پس از ساخت این فیلم کاهش چشمگیری پیدا کرد و این خود یعنی تاثیرگذاری.» 

او تاکید کرد که برای فرهنگ و مردم فرهیخته ایلام احترام بسیاری قائلم و صحبت‌های آقای الماسی از پایه بی‌اساس است و من این حرف‌ها و این لحن صحبت کردن را از آقای الماسی بعید می‌دانم.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.