المپیک ۱۹۱۲ و کاهش رشته های ورزشی

در پنجمین دوره بازی های المپیک ۱۹۱۲ استکهلم با اینکه تعداد کشورهای شرکت کننده نسبت به دوره های قبل افزایش پیدا داشت اما رشته های ورزشی آن از ۲۱ رشته به ۱۳ رشته ورزشی کاهش پیدا کرده بود.

  به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، پنجمین دوره ی بازی های المپیک در کشور سوئد در شهر استکهلم برگزار شد البته این دوره نسبت به چهار دوره قبل با موفقیت بیشتری انجام شد. برای اولین بار در این دوره از بازی های المپیک از زمان سنج الکترونیک و سیستم صوتی استفاده شد که به کار این المپیک و حرفه ای ترشدن برگزاری بازی ها کمک قابل توجهی کرد. لازم به ذکر است که استادیوم المپیک شهر استکهلم هنوز هم از دیدنی های این شهر محسوب می شود. تعداد کشورهای شرکت کننده به ۲۸ کشور رسیده بود که تعداد ورزشکاران ۲۵۴۵ نفر بود که آن ها در رشته های ورزشی ، دوو میدانی ،دوچرخه سواری ، سوارکاری ، فوتبال ، شمشیربازی ، ژیمناستیک ف پنحگانه مدرن ، قایقرانی پارویی ، تیراندازی، شنا ، تنیس ، کشتی و قایقرانی بادبانی به رقابت پرداختند.
 ورزشکار مشهور فنلاندی ، هانس کوله هانین موفق به کسب ۳ مدال طلا در دو استقامت شد ولی وی از مراسم اهدای مدال ناخشنود بود زیرا فنلاند در آن زمان جزو امپراطوری روسیه به حساب می آمد و پرچم روسیه در مراسم توزیع مدال برافراشته شد.
 برنده شنای کرال ۱۰۰ متر ، یک شناگر اهل هاوایی به نام دوک پاوکاهای نو بود. اما ستاره ی مسابقات در این دوره از بازی های المپیک یک آمریکایی به نام “جیم تروپه ” بود. اما افتخار و پیروزی او دوام چندانی نیافت زیرا شش ماه بعد اعتراف کرد که زمانی برای بازی بیس بال هفته ای ۲۵ دلار حقوق گرفته است. به این ترتیب در رده ورزشکاران حرفه ای قرار گرفت و حکم قهرمانی او لغو شد، کمیته بین المللی المپیک بالاخره ۲۹ سال پس از مرگ وی یعنی در سال ۱۹۸۲ نامش را مجددا در کتاب رکوردهای المپیک ثبت کرد. در آن زمان واقعا روحیه ورزش آماتوری در میادین المپیک حاکم بود و همه ورزشکاران با اعتقاد دیگری به ورزش قهرمانان می پرداختند. در این دوره از بازی ها فقط کشتی فرنگی در برنامه  بازی های المپیک ۱۹۱۲ استکهلم قرار گرفت و مسابقات کشتی آزاد در این دوره برگزار نشد. در بازی های المپیک کشور سوئد از رتبه سوم به رتبه اول صعود کرد. آمریکا در همان رتبه قبلی خود یعنی رتبه دوم ماند انگلستان نیز رتبه اول خود را از دست داد و رتبه ی سوم را از آن خود کرد. کشور فنلاند نیز رتبه چهارم را در جدول کسب کرد./ق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.