المپیک// صنعت پولدارترین هم اضافه شد

پس از رواج شعار سریع ترین، قوی ترین، بالاترین در المپیک ؛

با گذشت ۱۱۶ سال از برگزاری اولین المپیک مدرن امروزه جوایز مالی به یک انگیزه قوی برای ورزشکاران تبدیل شده تا در کنار افتخار بزرگ مدال آوری در المپیک هزینه های معیشتی آنها هم تامین شود.

به گزارش خبرنگار ورزشیممتازنیوز، در این راستا تشکیلات ورزشی کشورهای مختلف سعی می کنند با در نظر گرفتن جوایز چشمگیر و قابل اعتنا انگیزه ورزشکاان خود را برای کسب افتخار در معتبرترین رویداد ورزشی جهان بالا ببرند.
در برخی از کشورها این جوایز عمدتا از سوی دستگاه ورزشی کشور پرداخت می شود و در برخی دیگر اکثر کشورهایی که به ورزش به عنوان یک صنعت حرفه ای نگاه می کنند، اسپانسرهای قدرتمند از قهرمانان المپیکی حمایت می کنند.
شاید روزی که پیرده کوتربن المپیک مدرن را بنیانگذاری کرد به این فکر نبود که روزگاری مدال های المپیک پولساز شوند و شعار برترین قهرمانان المپیک از سریع ترین، بالاترین، قوی ترین و سریع تری و بالاترین و قوی ترین و پولدارترین برسد!
در این گزارش نگاهی به وضعیت جوایز مالی قهرمان ورزشکاران المپیک در کشورهای حاضر در بازی های المپیک می اندازیم و خواهیم دید که وضعیت المپین هایی که در بازی های ۲۰۱۲ لندن به میدان می روند بسیار متفاوت از ورزشکاران دیگر است که در سال ۱۸۹۶ در اولین المپیک مدرن در ۹ رشته با هم مسابقه دادند می باشند.
روسیه
در المپیک ۲۰۰۸ پکن جایگاه روس ها به عنوان یک قدرت برتر به خطر افتاد چرا که تنها ۲۳ مدال طلا گرفتند و بعد از چین ۵۱ طلا و آمریکا ۳۶ طلا با فاصله زیادی در رده سوم قرار گرفتند و از بریتانیا که در رده چهارم بود فقط چهار مدال طلا بیشتر داشتند.
این یک نتیجه ضعیف برای روسیه بود و حالا که جایگاه سومی خود را با توجه به میزبانی انگلیس در خطر می بینند با افزایش ۳۰ درصدی جوایز مدال آوران المپیکی و رساندن جایزه مدال طلا به ۱۳۰ هزار دلار حدودا ۲۳۴ میلیون تومان، و مدال نقره ۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار حدود ۱۴۸ میلیون تومان و ۵۶ هزار دلار حدود ۱۰۰ میلیون تومان سعی کرده اند تا انگیزه ورزشکارانشان را بالاتر ببرند.
البته این مبلغ تنها از سوی کمیته ملی المپیک روسیه پرداخت می شود و خود فدراسیون ها وایالات مختلف هم جوایز جداگانه ای به قهرمانانشان میدهند.
بریتانیا
درآمد مدال آوران بریتانیا از طریق اسپانسرها، تبلیغات و شوهای تلویزیونی قابل توجه است.
آژانس اسپانسری اوکتاگون پیش بینی کرده طلایی های بریتانیا در المپیک لندن تا حدود ۳ میلیون پوند حدودا معادل ۵ میلیارد تومان جایزه دریافت کنند.
به طور مثال کریس هوی دوچرخه سوار اسکاتلندی است که در جمع المپین های بریتانیای کبیر در المپیک پکن قرار گرفته بود درآمد سالانه کریس هوی قبل از المپیک پکن حدود ۲۴ هزار پوند در سال بود اما پس از این که دوچرخه سوار سه مدال در پکن گرفت درآمدش از یک میلیون پوند هم گذشته است.
قزاقستان
قزاق ها برای حضوری موفق تر در بازیهای المپیک ۲۰۱۲ جوایز چشمگیری را برای مدال آوران خود درنظر گرفتند تا بتوانند حضور موفق تری را نسبت به دیگر بازی های المپیک داشته باشند بر همین اساس با دو برابر کردن روسها شگفتی همگان را بر افراشته اند.
 مسئولان قزاقستان برای طلایی های المپیک مبلغ ۲۵۰ هزار دلار حدود ۴۵۰ میلیون تومان، مدال نقره ۱۵۰ هزار دلار حدود ۲۷۰ میلیون تومان مدال برنز  ۷۵ هزار دلار حدود ۱۳۵ میلیون تومان و حتی برای نفرات چهارم، و هشتم نیز مبالغی حدود ۳۰ هزار دلار، ۱۰هزار دلاری و ۵ هزار دلار در نظر گرفتند.

***ژاپن
 چشم بادامی ها هم از این قاعده مسثنی نبوده و با توجه به داشتن اسپانسر های قدرتمندی که فدراسیون های این کشور را در کمپ حمایت می کنند برای قهرمانان خود در  لندن جوایز ویژه ای را درنظر گرفتند.
 برای مثال فدراسیون  شنا و دوچرخه سواری ژاپن به تنهایی به هر قهرمان المپیک لندن ۳۷۱ هزار دلار حدود ۶۶۰ میلیون تومان جایزه می دهند و یا فدراسیون  تنیس روی میز ژاپن برای طلای لندن ۱۲۷ هزار حدود ۲۳۰ میلیون تومان جایزه گذاشتند.

**** آمریکا

 جوایز آمریکا که مدال بگیرانش پر شمار است و تنها در المپیک ۲۰۰۸ ،  توانستند صدو ده مدال به دست آورند مسئولان آمریکایی برای طلایی ها خود ۲۵ هزار دلار حدود ۴۵ میلیون تومان، مدال نقره ۱۵ هزار دلار حدود ۲۷ میلیون تومان مدال برنز، ۱۰ هزار دلار حدود ۱۸ میلیون تومان در نظر گرفته اند که این جوایز هنوز پس از ۱۸ سال هیچ تغییری نکرده است.
 البته جوایز کمیته المپیک این کشور در مقابل پولی که از اسپانسر ها عاید قهرمانان آمریکایی می شود نا چیز است برای مثال یک کمپانی تولیدات ورزشی که اسپانسر مایکل فلپس در المپیک قبلی بود، اعلام کرده اگر فیلیپس رکورد ۷ مدال طلای مارک اسپدز را بشکند یک میلیون دلار و حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به او جایزه می دهد نکته  جالب توجه آنکه برخی از بسکتبالیست های ثر وتمند آمریکایی که احتیاجی به جوایز کمیته المپیک نشان ندادند المپیک قبلی اعلام کردند که جایزه  نشان را برای  کمک به برنامه بسکتبالیست های جوان در آمریکا به این بخش می بخشند.

*** چین

 پرداختن جوایز به قهرمانان چین که پیشتاز المپیک هستند و مدال آوران زیادی دارند که دشواری  است اما قهرمانان چینی در المپیک پکن ۵۱ هزار دلار حدود ۹۰ میلیون تومان جایزه گرفتند که این مبلغ نسبت به آتن ۲۹ هزار دلار بیشتر شده بود اما هنوز به طور قطعی مبلغ جوایز مدال آوران المپیکی بازیهای لندن مشخص نشده است.

*** کانادا

 برنده مدال طلا:  ۲۰ هزار دلار
برنده مدال نقره: ۱۵ هزار دلار
برنده مدال برنز: ۱۰ هزار دلار

***تاجیکستان

مدال طلا ۶۲هزار دلار حدود ۱۱۰ میلیون تومان
مدال نقره ۵۲ هزار دلار حدود ۹۰ میلیون تومان
 مدال برنز ۴۲ هزار دلار حدود۷۵ میلیون تومان

 در المپیک های قبلی سنگاپور و مالزی سخاوتمند ترین کشورها در اعطای جوایز المپیک بودند ه اند این دو کشور که شانس زیادی برای مدال گرفتن در المپیک ندارند سعی کردند با جوایز هنگفت ورزشکارانشان را ترغیب کنند.
سنگاپور برای قهرمانان المپیک در دوره قبل ۵۰۰ هزار دلار حدود ۹۰۰ میلیون تومان و مالزی ۳۰۰ هزار دلار حدود ۵۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته بود.
 همچنین کشور های اسکاندیای نظیر نروژ و سوئد از طریق اسپانسر ها به برندگان مدال المپیک جایزه می دهند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.