المپیک ۱۹۴۰ توکیو و ۱۹۴۴ لندن برگزار نشد

دوازده و سیزدهمین دوره بازی های المپیک ۱۹۴۰ توکیو ( هلسینکی) و ۱۹۴۴ لندن به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: در دوازدهمین دوره بازیهای المپیک ۱۹۴۰ توکیو، کشورهای ژاپن و فنلاند هر دو داوطلب برگزاری بازی ها بودند در نهایت اجلاس کمیته ی بین المللی المپیک در تابستان ۱۹۳۶، شهر توکیو را به عنوان میزبان برگزید.
 
سال ۱۹۳۷ برای جنبش المپیک، سال چندان جالبی نبود، چون بنیانگذار المپیک نوین، بارون پیرد کوبرتن در این سال دیده بر جهان فروبست.
 
در سال ۱۹۴۰ نیز جنگ جهانی دوم آغاز شد و بازی های المپیک برای مدتی طولانی انجام نشد.
 
ژاپنی ها برای برگزاری این  دوره از مسابقات نزدیک به ۴۰ میلیون دلار پیش بینی کرده و به تصویب مجلس رسانده بودند اما جنگ به آسیایی شرقی و خاور دور کشیده شد و ژاپنی ها در سال ۱۹۳۸ از برگزاری مسابقات انصراف دادند.
 
فنلاندی ها که نیز در پی فرصت بودند تا میزبانی این دوره را بگیرند به صحنه آمدند و کنت بایلت لاتور، رییس وقت کمیته ی بین المللی المپیک، بازی های دوازدهمین دوره را به هلسینکی داد.
 
البته یک سال بعد یعنی سال ۱۹۳۹، شوروی ها خاک فنلاند را به اشغال خود در آوردند فنلاند نیز از عهده ی میزبانی برنیامد و از برگزاری مسابقات عذر خواست.
 
این دوره نیز مانند ششمین دوره بازی های المپیک به خاطر جنگ برگزار نشد.
 
* المپیک ۱۹۴۴ لندن

همچنین قرار بود بازی های سیزدهمین دوره در سال ۱۹۴۴، در شهر لندن صورت گیرد که با توجه به گسترش آتش جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا و پخش های شمالی آن به ویژه در لندن، بازی ها برگزار نشد.
 
قابل توجه است که یک فاصله دوازده ساله و توقف طولانی در برگزاری بازی ها به وقوع پیوست و بسیاری فکر می کردند که بازی های المپیک دیگر انجام نمی شود و مشعل آن هرگز روشن نخواهد شد./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.