الگوی غیرسوری را نمی پذیریم

جام جم آنلاین: بشار اسد، رییس جمهور سوریه، با رد تجربه تحولات لیبی در سوریه، می‌گوید: ” هیچ طرح و الگویی جز “الگوی ملی” در سوریه قابل اجرا نیست.”

اسد پنجشنبه شب (۸ تیر) در گفتگو با برنامه “فراسو” شبکه ۴ سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: “‌آن‌چه در لیبی به وقوع پیوست، الگویی برای راه حل سوریه نیست و هیچ طرح و الگویی جز “الگوی ملی” در سوریه قابل اجرا نیست .”

رئیس جمهوری سوریه با بیان این که بحران سوریه ناشی از دخالت عوامل بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی است افزود: “عامل بین‌المللی با موضع دولت‌های غربی مرتبط و به ویژه با خوی استعمارگری این کشورها مرتبط است که در حال حاضر از شیوه اشغالگری به رویکرد دیگری در تحمیل دیدگاه‌های خود روی آورده‌اند.”

بشار اسد در مورد عامل منطقه‌ای گفت: “موضع سوریه ‌برخی کشورهای منطقه را در تنگنا قرار داده است که موضع سوریه در قبال فلسطین، مقاومت و عراق از جمله آن‌هاست، این کشورها فرصتی یافتند تا حضور سوریه را در منطقه کمرنگ کنند.”

وی در ادامه گفت: “در مورد عامل داخلی سوریه نیز چالش‌هایی که در سوریه وجود داشت به گونه‌ای نبود که طرفی طرف دیگر را بکشد، چالش‌های سوریه در داخل دیگر کشورها نیز وجود داشت، اما برخی ناآگاهان در داخل به خاطر پول اقدام به ایجاد ناآرامی و آشوب در داخل کشور کرده‌اند.”

رئیس جمهور سوریه افزود: “امروز تندروها بیشتر افرادی را تشکیل می‌دهند که اقدام به کشتار مردم سوریه می‌کنند و ما امروز با آمیزه‌ای از جنایتکاران در داخل سوریه مواجه هستیم و من همواره در بحران‌ها به موضوعات داخلی تأکید دارم؛ مداخله خارجی بدون عوامل داخلی ممکن نیست.”

رییس جمهوری سوریه درباره اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور گفت: “ما در ابتدای اصلاحات بر توسعه اقتصادی تمرکز کردیم. همچنین گام‌های زیادی در دیگر زمینه‌های اصلاحات برداشته شد که اصلاحات در رسانه‌ها بخشی از آن بود. در روند اصلاحات سیاسی نیز به تدریج به جلو گام برداشتیم.”

وی در مورد حمایت برخی کشورهای دیکتاتوری از ناآرامی‌های سوریه گفت: “برای تروریسم و دولت‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، اصلاحات تأثیری ندارد و آن‌ها فقط به دنبال ناآرامی هستند.”

اسد در ادامه در مورد حمایت کشورهای غربی از اقدامات تروریست‌ها در سوریه، گفت: “رفتار غرب بر اساس معیارهای دوگانه است و برخی کشورهای منطقه در تصمیم‌گیری‌ها آزاد نیستند، همچنان که مواضع این کشورها افشا شده است.”

رئیس جمهوری سوریه به موقعیت جغرافیای سیاسی سوریه اشاره کرد وافزود: “سوریه در موقعیت ژئوپولتیک مهمی قرار دارد، این کشور همواره در معرض دخالت‌های خارجی قرار داشته و تسلط بر سوریه تسلط بر بخش مهمی از تصمیم‌گیری‌های سیاسی در منطقه خواهد بود. سوریه در حال حاضر بهای مواضع‌اش را می‌پردازد.”

وی افزود:‌ “از نظر استعمارگران، کشورهای منطقه نباید در جهت منافع ملی خود حرکت کنند. وقتی کشوری خلاف باورها، اصول و منافع آن‌ها حرکت کند، به آن نه می‌گویند همانطور که در برنامه هسته‌ای ایران این اتفاق روی داده است.”

رییس جمهوری سوریه در ادامه تاکید کرد: “برخی کشورهای منطقه از موضع سوریه در قبال فلسطین، لبنان، عراق و مقاومت در تنگنا قرار گرفته‌اند و تلاش دارند که نقش سوریه را کمرنگ یا محو کنند.”

وی با تاکید بر این‌که به رغم همه فشارها، همچنان از مواضع مقاومت حمایت خواهد کرد، گفت: “نمی‌‌توانیم از حمایت مقاومت دست برداریم، مگر این‌که ملت‌ها از آن دست کشیده و در نتیجه از حقوق خود چشم‌پوشی کنند. این موضوع از بدیهیات است؛ ما سیاست‌های‌مان را به حمایت از مردم بنیان نهادیم؛ نه بر اساس جهت‌گیری غرب. جهت‌گیری ما ملی و مردمی است که در موضوع فلسطین نیز استوار است.”

رییس جمهور سوریه تاکید کرد: “از ماه‌ها قبل وقتی تروریسم به اوج خود رسید، به ویژه پس از کشتار حوله تصمیم گرفتیم در نابودی تروریست‌ها شدت عمل به خرج دهیم که طبق قانون اساسی این وظیفه ماست.”

وی در ادامه در مورد نقش مردم سوریه در ثبات این کشور گفت: “همه نقش‌ها از آن ملت است. وقتی درباره ارتش و دولت حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم از ملت جدا کنیم. اگر مردم یا اکثریت آن‌ها موضع‌ دیگری داشتند، ارتش یا دولت نمی‌توانست موضع متفاوت اتخاذ کنند. ارتش نمی‌تواند روبه روی مردم بایستد یا از آن‌ها جدا شود؛ این موضوع در راهپیمایی‌های میلیونی ثابت شده است.”

اسد در مورد موضع متفاوت برخی کشورهای عربی و اتحادیه عرب در مورد بحران دو کشور سوریه و بحرین اظهار کرد: “من بیش از یک دهه در همه کنفرانس‌های سران کشورهای عربی حضور داشته‌ام. اتحادیه عرب اجازه نداشت در قبال مسائل کشورهای عربی نقش مثبت بازی کند. کلیه طرح‌‌هایی که دنبال می‌شد برخلاف مصلحت اعراب بود. کنفرانس‌های سران عرب اغلب صحنه کشمکش بود.”

وی افزود: “اتحادیه عرب از سوی برخی کشورهای شناخته شده که همواره مجری نقشه‌های خارجی در جهان عرب بودند، اجازه نداشت نقشی را ایفا کند، اما اکنون به این اتحادیه اجازه داده شده است تا نقشی بر خلاف مصالح اعراب ایفا کند، همان‌گونه که در لیبی اتفاق افتاد. اتحادیه عرب پوشش بمباران لیبی را صادر کرد. سوریه تنها کشوری بود که با آن مخالفت کرد لذا ما باید بهای این موضع را می‌پرداختیم؛ از این رو بلافاصله پس از آن تصمیم از طریق اتحادیه حمله به سوریه را در دستور کار قرار دادند. واقعیت اتحادیه عرب در گذشته و حال چنین بوده است.”

رییس جمهوری سوریه در ارزیابی خود از طرح کوفی عنان نیز گفت: “به مصلحت برخی کشورهاست که طرح شکست بخورد و سوریه را متهم کنند و این سخن را به شورای امنیت ببرند تا قطعنامه‌هایی علیه سوریه صادر کنند. البته برخی به قطعنامه شورای امنیت بسنده نمی‌کنند و برخی حمله نظامی به سبک لیبی می‌خواهند، اما تلاش آن‌ها تا به حال ناکام مانده است. آن‌ها می‌خواهند با شکست طرح عنان خشونت‌ها ادامه پیدا کند.”

اسد در مورد این‌که آیا طرح مشخصی برای حمله نظامی به سوریه وجود دارد؟ اظهار کرد: “هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد طرح نداریم. برخی کشورها تلاش دارند موضوع را به سوی حمله نظامی بکشانند، اما سوریه مانند نقطه تلاقی گسل‌های زلزله است که اگر دستخوش بازی‌هایی شود، زلزله به سمت‌های مختلف و دوردست‌ها کشیده می‌شود. این موضوع بسیار فراتر از محاسبات برخی‌هاست؛ لذا فکر نمی‌کنم با داشتن کمی عقل به سوی عمل نظامی بروند”.(پرس تی وی)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.