امارات دست از موضع‌گیری‌ علیه ایران بردارد/حتی ذره‌ای از خاک کویر لوت را به دیگران واگذار نمی‌کنیم

۱۷اردیبهشت،

“محمد‌حسن آصفری” نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران در واکنش به بیانیه وزارت‌خارجه امارات در واکنش به سفر هیئت پارلمانی کشورمان به جزایر سه‌گانه، گفت: مالکیت ایران بر قاطبه جزایر خلیج‌فارس قدمتی بیش از ۲۰ قرن دارد، که این قدمت طولانی همواره ناقض هرگونه ایراد و ابهامی از ناحیه کشورهای عرب و منطقه بر این جزایر بوده است.
 
وی در ادامه افزود: در حال‌حاضر نزدیک به ۱۲۰ خانواده اجیر شده از سوی دولت امارات که حقوق ماهیانه از این دولت دریافت می‌کنند، بلا‌اجبار در بخشی از جزیره ابوموسی زندگی می‌کنند که البته این حضور آنها به‌هیچ‌وجه من‌الوجوه به معنای پذیرش حاکمیت امارات بر جزیره ابوموسی نیست.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: از آنجا که شهروندان امارات به‌هیچ‌وجه حاضر به سکونت در جزیره ابوموسی نیستند، شیخ‌شارجه عده‌ای هندی، بنگلادشی و پاکستانی را برای سکونت در این جزیره اجیر کرده که در بدترین شریط زندگی خود را سپری می‌کنند، که حتی آب، برق و گاز آنان را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.
 
وی ادامه داد: لذا اگر این‌گونه موضع‌گیری‌ها ادامه پیدا کند به” قوه ‌قهریه “متوسل خواهیم شد و ساکنان اجیر شده اماراتی را از این جزیره اخراج می‌کنیم.
 
*اقدامات امارات آنها را صاحب جزیره نخواهد کرد
 
آصفری با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای رادیکال عرب به این مسئله رنگ و بوی “پان‌عربیسمی” می‌دهند، اظهار داشت: این‌گونه حرکات واقدامات نمی‌تواند آنها را صاحب جزیره کند و بهتر است امارات جای اینگونه موضع‌گیری‌ها، خانواده‌های ساکن در ابوموسی را از این جزیره خارج کند.
 
وی با بیان اینکه تمام اسناد گواه بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه است، گفت: دلایلی که امارات برای حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مطرح می‌کند، یک‌سری دلایل ساختگی است چراکه امارات یک کشور نوبنیاد و ساخته محصول نگرش استعماری بریتانیا است که نمی‌تواند در مقابل قدمت هزاران سال ایران ادعای مالکیت بر این جزایر را داشته باشد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ و آمریکا با پیش انداختن امارات چند هدف را دنبال می‌کنند، بیان کرد: قدرت‌های بزرگ با طرح این موضوع ضمن ایجاد اختلاف بین ایران و کشورهای عربی به‌دنبال آن می باشند جمهوری اسلامی ایران را که طی ۳۵ سال ضربات سنگینی به آنها وارد کرده را محدود کنند.
 
این نماینده با تاکید بر این که استکبار به‌دنبال ایجاد ایران‌هراسی در منطقه است، تصریح کرد: آمریکا به دنبال القای این تفکر به کشورهای حوزه خلیج فارس است که ایران ممکن است خاک شما را اشغال کند، در حالی این موضوع حتی در فکر و ذهن مسئولان و در سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی نمی‌گنجد البته این در حالی است که همواره در مقابل هرگونه زیاده‌خواهی خواهد ایستاد.
 
*حتی ذره‌ای از خاک کویر لوت را به‌دیگران واگذار نمی‌کنیم
 
وی با بیان اینکه این جزایر هیچ ارزش قابل توجهی از نظر اقتصادی ندارند، گفت: اهمیت این جزایر بیشتر از نظر ژئوپولیتیک است و این جزایر خط دفاعی ایران را در خلیج فارس تشکیل می‌دهد.
 
نماینده مردم اراک و کمیجان ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند اگر ایران جزایر سه‌گانه را از دست بدهد از بعد دفاعی آسیب‌پذیر خواهد شد، لذا به‌دنبال آن می باشند بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلل وارد کنند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی در خاتمه با تاکید براینکه منافع و امنیت‌ملی ما به این جزایر گره خورده است، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر یک ادعای واهی از حیثیت خود کوتاه نخواهد آمد.

گفتنی است؛ وزارت‌خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به سفر هیاتی پارلمانی ایران به جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس اعتراض کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است، سفر هیات ایرانی به جزایر سه‌گانه ابوموسی ، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک “، نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی امارات است و این اقدام تمامی تلاش‌های دو‌جانبه برای حل و فصل این موضوع را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.