امام خمینی (ره) در آیینه تصویر

به گزارش روزدوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دوران زندگی رهبر معظم انقلاب به واسطه مبارزات طولانی مدت ایشان بر ضد حکومت شاهنشاهی همواره منبعی غنی برای فیلمسازان به حساب می آید که به خلق آثاری متعدد ختم شده است.

برخی از فیلمسازان مانند مجتبی راعی به سراغ دوران نوجوانی حضرت امام رفته و وقایع مربوط به آن زمان را در شهر خمین به تصویر کشیده است.

از این منظر ‘صنوبر’ کار موفقی است که به خوبی روی مخاطب تاثیر گذاشته و به لحاظ فنی هم در موقعیت مناسبی قرار دارد، فیلمبرداری سنجیده و بازی های روان بازیگران این فیلم نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی کار داشته اند.

مجموعه تلویزیونی ‘آفتاب و زمین’ ساخته جواد شمقدری مبر اثری در رابطه با پدر حضرت امام و مبارزاتشان با ارباب های منطقه است که در نهایت به شهادت ایشان ختم می شود.مجموعه یاد شده که در سال های پایانی دهه هفتاد ساخته شده،تصویر نسبتا کاملی از ایشان در آن دوره تاریخی ارائه کرده و با تاکید روی ظلم ستیز بودنشان به شکلی ظریف پدر و پسر را به یکدیگر وصل کرده است.در واقع امام خمینی(ره)با وجود آنکه در شش ماهگی پدرشان را از دست داده اند اما روحیه انقلابی شان را از پدر به ارث برده و بزرگترین انقلاب قرن بیستم را سال ها بعد رقم زدند.

بهروز افخمی از دیگر فیلمسازانی است که با جدیت بسیار به زندگانی حضرت امام پرداخته و تا به امروز دو فیلم در مدیوم سینما و تلویزیون در این رابطه ساخته است.

‘فرزند صبح’ که در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر نمایشی ناامید کننده داشت،درباره دوران کودکی امام خمینی(ره)است که ریتم کند و کشدار آن مخاطب را خسته می کند بی آنکه اطلاعات کاملی را در رابطه با این دوره از زندگانی ایشان به مخاطب بدهد.

نمایش جشنواره ای فیلم یاد شده با واکنش سرد مطبوعات و دوستداران حضرت امام روبه رو شده و افخمی را به چالش کشاند که نتیجه آن تنها کنار کشیدن وی از این پروژه بود. تنها نکته به یادماندنی ‘فرزند صبح ‘ گریم فوق العاده عبدالرضا اکبری در نقش امام خمینی(ره)است که شباهت بسیار با ایشان پیدا کرده و مهر تاییدی بر مهارت سعید ملکان به عنوان طراح گریم فیلم یاد شده است.

اما دومین تجربه افخمی در این باب کاری تلویزیونی با عنوان ‘یازده دقیقه و سی ثانیه’ است که با وجود بودجه محدود و زمان اندک فیلمبرداری بسیار خوب از کار درآمده است.روایتی از یک ماجرای واقعی که براساس خاطره ای از یکی از فیلمبرداران صداوسیما به رشته تحریر درآمده و به اثری قابل دفاع تبدیل شده است.

گروهی از سازمان برای ضبط پیام امام خمینی(ره) درمورد حمله عراق به مرزهای ایران و آغاز جنگ تحمیلی به جماران رفته اما هنگام ضبط با مشکلی فنی روبه رو می شوند. افخمی با بهره گیری از ماجرایی واقعی با نقب زدن به روزی تاریخی هم به نفوذ کلام حضرت امام در میان مردم پرداخته و هم با افزودن تعلیق هایی به جا مخاطب عام را نیز با خود همراه و همدل می سازد.

در آخر باید گفت که با وجود تولید فیلم های تلویزیونی بسیار در این رابطه،هنوز جای کار بسیار وجود داشته و برنامه سازان سیما می توانند در مورد ابعاد مختلف شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دوره های مختلفی زندگی ایشان آثار بسیاری را تولید کنند بی آنکه به ورطه تکرار بیفتند.

فراهنگ**۱۹۸۳**م.ج**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۷۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.