امسال کمبود شیر نداریم/ مدعیان کمبود شیر دنبال واردات شیر خشک هستند

17005.jpg

رییس اتحادیه مرکزی دامداران اعلام کرد: با توجه به تولید ۱۰ میلیون تنی شیر خام در سال جاری هیچ‌گونه کمبودی در تولید و عرضه‌ شیر خام نداریم و آنچه از کمبود از سوی برخی ادعا می‌شود با هدف واردات شیر خشک است.

سیروس روستا در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی ۱۰ میلیون تن شیر خام در سال جاری تولید می‌شود که به گفته صنایع لبنی کمتر از هفت میلیون تن از این میزان وارد صنایع می‌شود.

وی افزود: بخشی دیگر از شیر خام باقی‌مانده در جامعه عشایری و روستایی به صورت خود مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخشی هم در صنایع لبنی کوچک و ماست‌بندی‌ها مصرف می‌شود.

رییس اتحادیه مرکزی دامداران ظرفیت تولید شیر خام در کشور را ۱۲ میلیون تن عنوان و تاکید کرد: در صورتی که از تولید و تولید‌کننده حمایت شود قطعا این میزان ظرفیت مورد استفاده واقع خواهد شد.

روستا قیمت خرید شیر خام پایه (۳٫۲ درصد چربی و بارمیکروبی یک میلیون) از دامدار را کیلویی ۷۵۰ تومان خریداری می‌شود که این مبلغ براساس توافق سه ماه پیش دامداران با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز براساس این توافق باید سویا و سبوس دولتی در اختیار دامداران قرار دهد که البته این امر تاکنون محقق نشده است.

به گفته‌ رییس اتحادیه مرکزی دامداران قیمت نهاده‌های دامی از ۶۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

روستا میانگین قیمت هر کیلو جو در کشور را ۷۰۰ تومان، ذرت ۳۰۰ تومان، سبوس گندم ۴۸۰ تومان، کنجاله سویا ۱۲۰۰ تومان، کاه و کلش ۴۰۰ تومان و یونجه ۷۰۰ تومان عنوان کرد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.