امضافروشی به قیمت جان انسان

۱۸اردیبهشت،

دوباره ساختمان فروریخت.این بار قرعه بنام فیض ۳۰ ساله افتاده بود که زیر آوار جان خود را از دست دهد. هیچکس مسئولیت به عهده نمی گیرد؛ باز سبب اتفاق بی احتیاطی کارگر اعلام می گردد؛ معلوم نیست جای مهندس ناظر در این تخریب‌های غیراصولی که با جان مردم در ارتباط است، کجاست؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ دیوار ساختمان در حال گودبرداری در خیابان پاسداران فرو ریخت و کارگر ۳۰ ساله جان خود را ازدست داد. در همین روز دوباره تخریب دو ساختمان در خیابان پیروزی، دو کارگر ساختمانی را راهی بیمارستان کرد.

گودبرداری ساختمان بخش مهمی از ساختمان سازی است که باید مهندس ناظر در هنگام کار حتما حضور داشته باشد که در بیشتر موارد نیست و بعضی از مهندسان فقط برگه ها را امضا کرده و اصلاً سرساختمان حضور ندارند.

در کلان شهر  تهران شاهد حوادثی هستیم که طی آن شهروندان در خانه خود خوابیده‌اند که ناگهان ساختمان بر سرشان آوار می‌شود و جانشان را از دست می‌دهند. حال چرا نباید مسئولان مرتبط در هنگام ساختمان سازی و گودبرداری بر سر کار خود به طور مستمر حضور داشته باشند.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص گودبرداری های ساختمان در تهران گفت: اتفاقاتی که در جریان گودبرداری‌ها در تهران می‌افتد در هیچ یک از کشورهای دنیا رخ نمی‌دهد و این امر ناشی از عدم مسئولیت پذیری و نظارت بر ساخت و سازهاست.

وی ادامه داد: شهردار ناحیه مسئولیت مهمی می‌تواند بر عهده بگیرد و از حوادث ناشی از گودبرداری جلوگیری کند، شورای شهر تاکید دارد که در جریان گودبرداری‌های با خطر بسیار یا بسیار بسیار شهردار ناحیه رسما از مراحل انجام عملیات ساختمانی نظارت کند.

ریزش‌های ساختمان و گودبرداری غیراصولی در تهران به یک امر عادی تبدیل شده است و مسئولیت این حوادث را کسی بر عهده نمی گیرد و چند نفر با برداشتن چند بیل خاک سبب بروز حوادث ناگواری در شهر می شوند.

محمد رضا حاجی بیگی مدیرعامل سابق سازمان آتش‌نشانی در این باره به فارس گفت: چند نفر با برداشتن یک بیل اقدام به خاک برداری می کنند، همین امر سبب می گردد چون کار به صورت اساسی انجام نشده ساختمان ریزش کند.

وی با اشاره به حوادث گودبرداری در تهران که در بیشتر موارد منجر به فوت شهروندان می گردد گفت: باید گروه تخصصی در این زمینه شکل گیرد و بر ایمنی ساختمان ها نظارت کند.

حاجی بیگی با بیان اینکه باید مشاور، پیمانکار و اشخاص مسئول را در موقع گودبرداری موظف به حضور در محل کنیم، گفت: باید تدابیر لازم فراهم و هر گونه احتمالاتی در نظر گرفته شود.

مدیر عامل سابق سازمان آتش نشانی با بیان اینکه اکثر مشکلات در بحث خاک برداری است گفت: خاک برداری ها در شب به سبب تردد کامیون ها انجام می گردد و عموما پیمانکاران و مشاوران در محل حضور ندارند.

حاجی بیگی تاکید کرد که مهندس ناظر باید بالای سرکار باشد اما این امر در بعضی از موارد صورت نمی گیرد.

در بسیار از موارد مهندس ناظر در داخل کشور نیست ولی از  مهر و امضایش  استفاده می شود و به همین سبب شاهد حوادث گودبرداری  و همین امر سبب بروز اتفاقات ناگوار می گردد.

حسن بیادی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت که ساخت‌وسازهای قدیم مهندس ناظر نقشی نداشته است؛ در ساخت‌وسازهای تازهی که در بافت فرسوده صورت می‌گیرد هم، مهار حوادث گودبرداری دشوار است، چراکه اغلب مالکان تمایلی به تجمیع پلاک هنگام ساخت‌وساز ندارند.

بیادی یادآور شد: بخشی از این اتفاق ناشی از این است که مالک دو پلاک فرسوده، ملک خود را هنگام ساخت‌وساز تجمیع نکرده بودند و هر پلاک به صورت مستقل پروانه ساختمانی دریافت کرده بود. به این ترتیب گودبرداری یک پلاک در زمانی آغاز شد که ساختمان مجاور هنوز ساخت‌وساز خود را آغاز نکرده بود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز وظیفه مهندسان ناظر است، اظهار کرد: پدیده امضافروشی در این صنف هم مثل بعضی اصناف و تخصص‌های دیگر وجود دارد که سبب سوء استفاده می‌شود. امضافروشی هم خیانت و هم خلاف قانون است و مهندسان ناظر باید در قبال تعهدی که بر عهده می‌گیرند، نظارت مستمر بر ساخت‌وساز را از اولین مرحله و به دقت انجام دهند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اگر شهرداری به صورت موردی با گودبرداری غیر اصولی مواجه شود، می‌تواند آن را تا رعایت کامل ضوابط ایمنی متوقف کند. ضمن اینکه شکایت‌هایی در این باره به سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران می‌رسد که شهرداری باید بررسی و به آنها رسیدگی کند.

ریزش‌های پی در پی ساختمان در تهران ادامه دارد و مسئولیت این حوادث که با جان مردم ارتباط مستقیم دارد را کسی تاکنون برعهده نگرفته و توپ وظایف را مسئولان در زمین یکدیگر پاسکاری می کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.