امکان حضور اُمیکرون در کشور وجود دارد/ تجمعات شب یلدا را کنترل کنید

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور با اشاره به اینکه بروز سویه جدید کرونا به دلیل جهش در سویه قبلی بوده است، گفت: ممکن این این جهش در داخل کشور ایجاد شده و اُمیکرون در کشور وجود داشته باشد.

امکان حضور اُمیکرون در کشور وجود دارد/ تجمعات شب یلدا را کنترل کنید

به گزارش ممتاز نیوز، علیجان تبرایی با اشاره به آرام شدن فضای کرونایی و کاهش آمار مرگ و میر در سطح کشور، اظهار کرد: ما همیشه در شرایط آرام آسیب های بزرگی را در حوزه بیماری کرونا دریافت کرده ایم و به دلیل بی احتیاطی ها ضربه های جدی را خورده ایم.

وی با بیان اینکه وقتی اُمیکرون در بیش از ۸۰ کشور دنیا وارد شده است منطقی نیست که بگوئیم به هیچ وجه در کشور ما وجود ندارد، افزود: البته این نکته را هم باید جدی بگیریم که امکان دارد این ویروس در داخل کشور جهش یافته و اصلا از بیرون وارد نشود ولی در درون کشور ایجاد شود.

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر نمونه هایی در اروپا یافت شده که فرد اصلا ارتباطی با بیرون از کشور و یا فرد خارجی هم نداشته اما با جهش ویروس داخلی مواجه شده و عملا با اُمیکرون درگیر شده اند، ادامه داد: شاید حتی از مدتها قبل این سویه در کشورمان وجود داشته اما شناسایی نشده باشد.

تبرایی با بیان اینکه امکانات تشخیصی سویه اُمیکرون نیز هنوز در کشورمان به طور کلی فراهم نشده است، خاطرنشان کرد: تنها در یکی دو مرکز پیشرفته آزمایش تشخیص آن در حال انجام است و شاید یکی از دلابل عدم ثبت دچار شدن به این سویه نیز همین مساله باشد.

علائم عمومی اُمیکرون شبیه سویه های قبلی ولی خفیف تر است

وی این سویه را با وجود خطرات کمتر برای مرگ و میر دارای سرعت انتشار بسیار بیشتر دانست و گفت: این موضوع به دلیل جهش های بیشتر در نقاط مهم ویروس است و امکان دارد با توجه به سرعت بالای انتشار ویروس آسیب بیشتری به فضای روانی جامعه زده و ایجاد پیک بزرگتری از پیک های قبلی نیز ایجاد کند.

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور بر ضرورت رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی تاکید کرد و افزود: نباید بگذاریم دوباره نظام سلامت درگیر یک همه گیری بزرگ شود و از طرفی نیز باید ابزارهای کنترل این سویه را به سرعت فراهم کنیم تا مبادا آسیب های خود را به حوزه آموزش و فضای روانی جامعه وارد کند.

وی با بیان اینکه علائم عمومی سویه جدید یا همان اُمیکرون کاملا شبیه سویه های قبلی و یا حتی خفیف تر از آن است، تصریح کرد: توصیه ما در وهله نخست زدن واکسن و دوزهای دوم و یادآور بوده و سپس زدن ماسک و رعایت شرایط تهویه و ضدعفونی است.

رئیس انجمن ویروس شناسی کشور با درخواست از مردم برای رعایت عدم تجمع در شب یلدا، خاطرنشان کرد: خواهش ما این است که مردم در این شب از تجمعات پرهیز کرده و نگذارند مجددا وارد پیک جدیدی از این بیماری شویم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.