امید جنبش سبز به دو سرباز ژنرال هاشمی!

“ابراهیم نبوی” طنزنویس اصلاحات، در یادداشتی جدی که وب سایت ضدانقلاب “جرس” آن را منتشر کرده است، به اصلاح طلبان توصیه می کند که به جای انفعال، از فرصت انتخابات برای بازسازی شبکه ارتباطات جنبش سبز استفاده کنند.

بخش هایی از یادداشت مورد اشاره را در پایین می خوانید:

 ««رد صلاحیت هاشمی باورنکردنی به نظر می رسد، اما فاجعه نیست و بیش از آنکه به زیان او تمام شود، کارنامه او را با نمره مثبت و درخشانی زینت می بخشد که مطمئنا در آینده‌ای نه چندان دور به کار خودش و مردم خواهد آمد. این نمره مثبتی است برای کارنامه خانواده هاشمی که اغلب‌شان مدیرانی قابل و لایق در بیست سال گذشته بودند. هاشمی رفسنجانی تمام قد برای نجات ایران وارد صحنه شد…

 حالا هاشمی که امید می رفت تا با نشستن بر صندلی قوه مجریه بتواند کشور را از فلاکت اکنونی بیرون بیاورد، کنار رفته و بخش مهمی از جامعه دچار بهت زدگی شده است.

فرصت محدود کمتر از ۲۰ روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مهلت ماندن در بهت زدگی را نمی دهد. البته اتخاذ درست‌ترین تصمیم در سیاست، غالبا کار ساده‌ای نیست، اما سیاستمدار خوب کسی است که بهترین راه را برای خروج از بن بست می یابد و برای آن می کوشد.

 بر آنم که اصلاح طلبان و فعالان تغییرخواه کشور به جای آه و ناله و بهت و سستی، باید از روزهای پیش رو بهترین استفاده را بکنند…

 جلیلی و ولایتی، نه توانایی و شخصیت احمدی نژاد در بهره بردن از فضای پوپولیزم را دارند و نه اینکه با دوقطبی کردن انتخابات می توانند رأی‌های ” آنتی هاشمی” را بدزدند. “هاشمی دیگر وجود ندارد”.

 از سوی دیگر، تنها کاندیدایی که رأی بخشی از اصولگرایان و عامه مردم را دارد، باقر قالیباف است که با اظهارات اخیرش در مورد کوی دانشگاه، بخشی از آرایی را که می توانست از سبد اصلاح طلبان بردارد، از دست داده است.

قالیباف به احتمال قوی حاضر به برکناری به نفع جلیلی نمی شود و به همین دلیل هم آرای اصلاح طلبان را به دست نمی آورد و هم آرای اصولگرایان را تقسیم می کند.

 ردصلاحیت هاشمی -که در آخرین لحظات ثبت نام کرد- به نظر می رسد چندان برایش ناراحت کننده نباشد. او می توانست ایران را از منجلاب[!] نجات بدهد… حتی حکم حکومتی موجب از بین رفتن امتیازی که هاشمی با ردصلاحیت‌اش به دست آورده، نخواهد شد.

از سوی دیگر، تأیید صلاحیت عارف و حسن فریدون روحانی در میان فهرست نامزدها، امید اصلاح طلبان را از میان نمی برد. در حقیقت ردصلاحیت هاشمی، حذف یک “ژنرال” از صحنه نبرد سیاسی بود که با حضور دو سرباز هنوز امید برد وجود دارد. کاری که باید کرد، رساندن یکی از این دو سرباز به خانه پایانی و رئیس جمهور کردن اوست؛ کاری که دشوار به نظر نمی رسد. اما مشکل بزرگ، نداشتن زمان است.

 تفاوت زیادی میان روحانی و عارف با جلیلی است؛ همان تفاوتی که میان هاشمی و خاتمی با [آیت الله] خامنه‌ای است. از همین روست که باید در انتخابات شرکت کرد. عقل حکم می کند که هرگاه میان دو نامزد موجود تفاوت آشکاری بود، مردم برای انتخاب نامزد خوب تلاش کنند.

از نظر من عارف و روحانی تفاوت چندانی ندارند. اگر هاشمی و خاتمی پشت سر روحانی یا عارف بایستند و حامیان خاتمی سخنرانان کمپین آنان، شانس بسیار خواهد بود؛ اما تبلیغات آنان نباید دیر آغاز شود.

 عارف سابقه خوبی در کار دولتی دارد؛ معاون اول خاتمی بوده، سابقه بدی در کارنامه‌اش ندارد، تحصیلکرده و محترم است، حاشیه سیاسی و جناحی ندارد و به لحاظ ظاهری وجیه است.

عکس‌های منتشر شده از او و همسرش نشان می دهد که بلد است در کمپین‌های انتخاباتی به خوبی ظاهر شود.

 یادمان نرود که فاصله مطرح شدن میرحسین موسوی و تبدیل او به یک نشانه محبوب در انتخابات ۱۳۸۸ از یک ماه هم کمتر بود. توجه کنیم که عارف رأی ” آنتی” هم ندارد. هرگز درگیر پرونده‌های مالی یا سیاسی منفی نبوده و به عنوان یک مدیر عالیرتبه، موفق بوده است.

 عارف البته از نظر سیاسی وزنه قدرتمندی نیست. روحانی مدیری قدرتمند است و در حوزه‌های داخلی و خارجی موفق بوده است. از نظر سیاسی توان بالایی دارد، سال ها در مذاکره هسته‌ای با اقتدار شرکت کرده و بر خلاف جلیلی موفق بوده، با اصلاح طلبان و کارگزاران می تواند کنار بیاید و قدرت تشکیل دولت را دارد.

   حمایت از عارف یا روحانی برای مخالفان حکومت می تواند اهمیتی بسزا داشته باشد، استفاده از فرصت انتخابات برای بازسازی شبکه ارتباطات جنبش سبز و حضور گسترده مردم در کمپین با نشانه‌های اعتراضی، فضاهای آزاد انتخاباتی را می تواند تبدیل به محل اعتراض بکند.

درست برعکس، تحریم انتخابات این فضا را از دسترس خارج می کند و فرصت مهمی را از مخالفان می گیرد. با توجه به اینکه تحریم انتخابات به دلیل برگزاری همزمان انتخابات شوراها و ریاست جمهوری در هر حال پروژه ناموفق و از پیش شکست خورده‌ای است.

شاید به همین دلیل است که حتی رضا پهلوی هم در بیانیه اش از غیرقانونی بودن انتخابات صحبت کرده، اما آن را تحریم نکرده است.

 ردصلاحیت مشایی ممکن است که با خرابکاری‌ها و اقدامات تند احمدی نژاد مواجه شود، کمترین اقدامی که او احتمالا خواهد کرد، کنترل وزارت کشور در جریان انتخابات است.

او برگزارکننده انتخابات است، از شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات زخم خورده است و دلایل زیادی دارد که با شورای نگهبان در یک تقلب انتخاباتی به نفع جلیلی یا ولایتی همدستی نکند[!]

حتی اگر تلاش کند انتخابات را به خوبی برگزار کند، شاید نزد برخی از مردم چهره‌ای موجه پیدا کند. این موضوع به نفع اصلاح طلبانی خواهد بود که از روحانی یا عارف می توانند حمایت کنند.

 اگر فرض کنیم که باید بهترین انتخاب را بکنیم، روحانی یا عارف نمونه‌های خوبی برای ما هستند. حمایت هاشمی و خاتمی از یکی از آن ها و معرفی ترکیب وزیران که باید وزن خوبی داشته باشند، می تواند به طوری سریع و پر و پیمان وزن نامزد اصلاح طلبان را افزایش دهد و چیدن یک کمپین خوب می تواند چهره اصلاح طلبانه این نامزد را جلوه ببخشد.

 انجام سریع این کارها و آغاز تبلیغات برای روحانی یا عارف و همچنین ساخت فیلم و آثار تبلیغاتی توسط یک کمپین ملی در فضای حقیقی و مجازی طرفداران خاتمی و هاشمی را می تواند پشت او جمع کند. کمپین حقیقی روحانی یا عارف باید روی تبلیغات در شهرهای کوچک و روستاها متمرکز شود و شهرهای بزرگ را به اصلاح طلبان بسیاری که می توانند مبلغان وفادار و پرکوشش آنان باشند بسپارند.

 همه این مفروضات را درباره عارف و روحانی می توان گفت؛ با این تفاوت که روحانی بیشتر در حال و هوای هاشمی و کارگزاران است، روحانی بودنش در چشم شهرنشینان نقطه منفی و در چشم مردمان روستانشین نقطه مثبت است.

 با ردصلاحیت شدن هاشمی، سناریوی دایی جان ناپلئونی “همه اینها دستشان توی یه کاسه هست” عملا از درجه اعتبار ساقط شد. هاشمی طرف مردم است. نظرسنجی‌های مختلف نشان می دهد که هاشمی و خاتمی دو وزنه معتبر برای اعتبار بخشیدن به نامزد اصلاح طلبان هستند.

آنچه مهم است، در درجه اول بیرون آوردن قوه مجریه از دست فداییان رهبری (جلیلی-ولایتی-حدادعادل) است و استفاده از فرصت کمپین انتخاباتی برای سازمان دادن مخالفان در فرصت عمل سیاسی است؛ وگرنه ترکیب کابینه روحانی و عارف در هر حال همان ترکیب کابینه هاشمی-خاتمی خواهد بود.»»

بیو گرافی حسن روحانی نامزد انتخاباتی ,

نوشته امید جنبش سبز به دو سرباز ژنرال هاشمی! اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.