امید رمز مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : اهمیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از ریشه‌های بروز چنین آسیب‌هایی که به طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها باز می‌گردد، از جمله موضوع‌های مطرح اجتماعی به‌ شمار می‌رود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ آسیب‌های اجتماعی با موضوع‌های بسیاری به طور مستقیم و غیر مستقیم مرتبط می باشند از گرانی و تورم گرفته تا بیکاری و ازدواج دیرهنگام جوانان. «فرج‌الله عارفی»، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، به پرسش‌های «حمایت» در این زمینه پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

زمینه‌ساز بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی چیست؟
زمانی که بخشی از جامعه رفتارهایشان مناسب نباشد و خلاف عرف و قوانین رایج کشور عمل کنند، جامعه دچار تنش می‌شود و همین اتفاق، زمینه را برای رشد و توسعه آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌سازد. در واقع آسیب‌های اجتماعی معلول می باشند و می‌توانند سبب‌های گوناگونی داشته باشند که در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و حتی سیاسی قابل بحث و جست‌وجو است.

چگونه می‌توان این آسیب‌ها را مهار کرد یا کاهش داد؟
یکی از مهم‌ترین مسایلی که می‌تواند نقش بسیاری در جلوگیری از به‌وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی داشته باشد مقابله با بیکاری جوانان و تلاش برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار برای آنان است. همچنین به روشنی می‌دانیم، برطرف کردن مشکل اشتغال جوانان می‌تواند زمینه را برای تشکیل به موقع و مناسب بنیان خانواده فراهم کند که خود عامل رفع و یا دست‌کم کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی است. به‌عبارتی اشتغال عامل امید‌بخشی به جوانان می‌شود و امید رمز مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی است.

چطور اشتغال‌زایی کنیم؟
برای اشتغال‌زایی باید به دو روش عمل کنیم؛ روش اول ایجاد مراکز تولیدی مدرن و پیشرفته است؛ زیرا این نوع صنایع با اینکه نیروی انسانی بسیاری را مستقیم به کار نمی‌گیرند، به صورت غیرمستقیم و در بخش صادرات می‌توانند فرصت‌های شغلی بسیاری را برای جامعه جوان و بیکار ما فراهم آورند.روش دوم ناظر به حمایت از ایجاد و توسعه صنایع کوچک و زودبازده است که این نوع صنایع می‌توانند در کنار صنایع بزرگ بخشی از سهم تولیدات داخلی را عهده دار باشند و به احیای فرآیند تولید در کشور کمک کنند.

آیا نمایندگان مجلس برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی که منشای آسیب‌های اجتماعی می باشند، دارند؟
خوشبختانه مجلس در این مدت، بحث‌های بسیار جدی‌ای در این باره داشته و اساساً هدف نمایندگان این بوده است که به یک سیاست پایدار در مسایل اقتصادی برسیم. مجلس معتقد است که برای کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی و دغدغه‌های اساسی مردم باید از سویی جلوی رشد تورم و گرانی را گرفت و از سویی به سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال‌زایی در کشور توجه ویژه‌ای نشان داد که البته در این خصوص برنامه‌های مهمی نیز تدارک دیده شده است که با همکاری دولت اجرا می‌شود.

توصیه‌‌ای به دولت برای کاهش آسیب‌ها دارید؟
داشتن جامعه سالم در سایه‌ی وجود دولتی کارآمد و موفق امکان‌پذیر است بنابراین دولت و قوه مجریه نقش بسیار کلیدی و اساسی در رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی دارد و بنای دولت آقای دکتر روحانی نیز در همین زمینه است که امیدواریم موفق باشد. از سوی دیگر اکنون که جامعه و نسل جوان ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند کار و اشتغال است انتظار می‌رود دولت در سیاست‌های اقتصادی خود گام‌های استوار و مطمئنی را بردارد و بستر قابل اعتمادی را در این زمینه برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

رسانه ملی چگونه می‌تواند نقش خود را در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند؟
نقشی که صدا و سیما می‌تواند در کاهش و برطرف‌کردن آسیب‌های اجتماعی ایفا کند به حدی است که می‌تواند بنیادین و جاودانه باشد؛ البته در چند سال قبل صدا و سیما در این اقدام آن طور که باید موفق نبوده است. اکنون ما شاهدیم که فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون به جامعه پیام‌های منفی می‌دهند، به ‌طوری که در تولید صدا و سیما قبح موضوع طلاق تا حد بسیاری از بین رفته است یا اینکه در بعضی از این برنامه‌ها، خواسته یا ناخواسته به رشد و افزایش توقعات و خواسته‌ها جوانان برای تشکیل خانواده دامن زده می‌شود و حال آنکه رسانه ملی باید طوری عمل کند که زمینه‌ساز کاهش توقعات بیش از حد جوانان شود و نیز در مسیر کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی گام بردارد نه اینکه خدای ناکرده خود عامل ایجاد آنها باشد.

در این میان ساخت و تولید برنامه‌هایی با محوریت کارآفرینی و معرفی کارآفرینان نمونه که از نقطه صفر به موفقیت‌های خیره‌کننده رسیده‌اند، می‌تواند از جمله اقدامات صدا و سیما برای امید بخشی و تزریق انگیزه و نشاط مضاعف به جامعه بخصوص در بین نسل جوان باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.