انتخابات لیبی و چالش‌های آن

جام جم آنلاین: بیش از دو میلیون شهروند لیبیایی در نخستین انتخابات پس از گذشت حدود ۴۰ سال در یک انتخابات آزاد شرکت کردند تا ۲۰۰ نماینده را از میان صدها نامزد احزاب گوناگون اسلامگرا، اصولگرا و لیبرال برگزینند.

حزب «اخوان‌المسلمین» لیبی که با عنوان «عدالت و سازندگی» وارد انتخابات شده است، بیشترین شانس را در این انتخابات برای پیروزی دارد (همچون وضع مصر و تونس)‌؛ البته در کشوری که بیش از چهار دهه در شرایط ناگوار سیاسی قرار داشته و تحت نفوذ حکومتی دیکتاتور می‌زیسته که با احزاب سیاسی و انتخابات مخالف بوده است، سخت می‌توان در این زمینه پیشگویی کرد.

سهمیه‌بندی منطقه‌ای مهم‌ترین موضوعی است که ماهیت این انتخابات را معین می‌کند. ناحیه غربی کشور لیبی بیشترین بهره را داشته و حدود یکصد کرسی در مجلس آینده لیبی خواهد داشت، در حالی که ناحیه شرقی لیبی که انقلاب این کشور از آنجا شعله‌ور شد، ۶۰ کرسی داشته و ناحیه جنوب کشور فقط از ۴۰ کرسی برخوردار می‌شود.

سهمیه‌بندی منطقه‌ای مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف در این انتخابات به حساب می‌آید، به طوری که اهل مشرق (بنغازی)‌ اعتراض دارند که چرا سهم ‌آنان از ناحیه غربی (طرابلس)‌ کمتر است و این اعتراض در رشد اقدامات خشونت‌آمیز در آستانه انتخابات در کشور لیبی نقش داشته است.

وضع کنونی کشور لیبی ما را به یاد تحولات سال ۱۹۴۳ در این کشور پس از شکست اشغالگران ایتالیایی در جنگ جهانی دوم و واگذاری لیبی به متفقین و تقسیم لیبی به سه فدرال در قسمت‌های شرق (بریقه)‌، غرب (طرابلس)‌ و جنوب (فزان)‌ می‌اندازد.

بیشتر ذخایر نفتی در ناحیه شرقی لیبی قرار دارد و این منطقه شاهد تحرکات گسترده‌ای برای جدا شدن از دولت مرکزی و اعلام استقلال بوده است.

آنها چندی پیش در نشستی که در این منطقه برگزار شد، تلاش کردند اعلام استقلال کرده و احمد سنوسی را به عنوان رییس این منطقه خودمختار معرفی کنند.

البته بسیاری از احزاب با این خواسته مخالفت کردند، از این رو برخی از کسانی را که خواهان ایالتی شدن کشور لیبی هستند به تحریم انتخابات دعوت کردند و روز پنجشنبه گذشته نیز در اعتراض به «کوتاهی» مقامات در برآوردن خواسته آنان، چاه‌های نفتی را بستند و جلوی صادرات آن را گرفتند.

چالش امنیتی بزرگ‌ترین مشکلی است که دولت مرکزی لیبی اکنون با آن دست به گریبان است. نگرانی‌های بسیاری از جهت گسترش اقدامات خشونت‌آمیز و پخش بودن سلاح و تسلط شبه‌نظامیان در سایه فقدان یک دستگاه امنیتی قدرتمند وجود دارد.

یکی دیگر از نگرانی‌ها، احتمال اقدامات خرابکارانه از سوی بقایای نظام سابق لیبی با هدف آشفته‌سازی فضای انتخابات است.

در جریان حمله به کنسولگری انگلستان و آمریکا در شهر بنغازی، انگشت اتهام به سوی بقایای نظام سابق و وفاداران به قذافی نشانه رفت.

به هر حال برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات و عبور از چالش‌های کنونی، گام بزرگی برای کشور لیبی و تقویت آرامش و امنیت و بازگشت زندگی دموکراتیک به‌ آن خواهد بود؛ آرامشی که از زمان ادریس سنوسی تاکنون تجربه نشده است.

سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که مرحله پس از انتخابات در لیبی چگونه خواهد بود؟ آیا به تشکیل دولتی مقتدر خواهد انجامید که اوضاع نابسامان کشور را آرام کند و سلاح را از شبه‌نظامیان پس گرفته و امنیت را به کشور بازگرداند؟

روزنامه القدس العربی – مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.