انتشار پژوهش‌نامه تبدیل متن iبه گفتار

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است مهر- “پژوهش‌نامه تبدیل متن iبه گفتار” iبه عنوان اولین گام برای دستیابی iبه ابزار تبدیل اطلاعات موجود از قالب نوشتاری iبه قالب گفتاری منتشر و نسخه الکترونیکی آن در دسترس قرار گرفت.

زبان فارسی در حوزه‌ ادبیات مقامی چندان رفیعی دارد که کمتر زبانی از نظر ارزش‌های هنر و معنی با آن برابری می‌کند، اما در حوزه علوم و فنون باید برای بقا تلاش کند و مسیری دشوار را بپیماید. در حوزه‌ خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای، دبیرخانه‌ شورایعالی اطلاع‌رسانی موظف است دسترسی iبه این زبان را در محیط رایانه‌ای آسان‌تر سازد و کاربرد و امکانات آن را در این محیط افزایش دهد. با توجه iبه چنین نگرشی و مسائل مطرح مهم در حوزه‌ خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای، فراهم آوردن امکان تبدیل متن iبه گفتار و iبهینه‌سازی آن یکی از اولویت‌های مهم محسوب می‌شود.

تبدیل متن iبه گفتار، یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبدیل اطلاعات موجود از قالب نوشتاری iبه قالب گفتاری است و دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی iبه عنوان اولین گام در تلاشی روشمند برای دستیابی iبه این ابزار، با دعوت از جمعی از متخصصان و دست‌اندرکاران، کارگروهی را تشکیل داد تا با گردآوری منابع موجود، مباحث مرتبط با این حوزه را از دیدگاه‌‌های مختلف فنی، اجتماعی، فرهنگی، کاربردی و مدیریتی، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد؛ پژوهش‌نامه حاضر نتیجه این مراحل است.

تبدیل متن iبه گفتار با دو قالب اساسی زبان یعنی قالب نوشتاری و قالب گفتاری آن در ارتباط است. در قالب نوشتاری با پیچیدگی‌ها‌ی فراوان در انواع تحلیل‌های صرفی، نحوی، معنایی iبه منظور استخراج انواع اطلاعات مورد نیاز از متن ورودی روبرو هستیم.

بسیاری از این تحلیل‌ها در کاربردهای دیگری چون ترجمه ماشینی، خلاصه‌سازی و طبقه‌‌‌بندی متون، سامانه‌های پرسش و پاسخ، بازیابی اطلاعات، جستجو در پایگاه‌های داده متنی و مانند آن نیز مورد نیاز است. علاوه بر این در تبدیل متن iبه گفتار با قالب گفتاری زبان نیز سروکار داریم و بنابراین با هدف دست‌یابی iبه گفتاری نزدیک iبه گفتار طبیعی، با مشکلات عدیده‌ای در تولید تلفظ و نوای مناسب برای گفتار بازسازی شده روبرو هستیم. این مشکلات همواره مورد توجه محققان در سراسر دنیا قرار داشته است و مقالات فراوانی همه ساله در بسیاری از نشست‌های علمی معتبر ارائه می‌شود. با وجود پژوهش‌های فراوان و سرمایه‌گذاری‌های بسیار در این زمینه، پیچیدگی ذاتی مسائل در این حوزه و گستردگی علوم و فناوری‌های مرتبط با آن سبب شده است که راه بسیاری تا تولید محصولات ایده‌آل تبدیل متن iبه گفتار باقی باشد.

آنچه در این پژوهش‌نامه iبه آن پرداخته شده است شامل ارائه تعریف تبدیل متن iبه گفتار، کاربرد و کاربران عمده آن، اهمیت، آثار و فوائد علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حاصل از iبه‌کارگیری آن، تاریخچه، ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک سامانه تبدیل متن iبه گفتار، مباحث علمی پایه مورد استفاده در تبدیل متن iبه گفتار، زیرسیستم‌ها و اجزای یک سامانه‌ تبدیل متن iبه گفتار و پیشرفت‌های iبه دست آمده در ساخت هر یک از این اجزاء در زبان فارسی و سایر زبان‌ها و نیز استانداردها و روش‌های ارزیابی و محک‌زنی سامانه‌های تبدیل متن iبه گفتار، شناسایی منابع علمی، سازمان‌ها، مراکز، مؤسسه‌ها و پروژه‌های مرتبط با تبدیل متن iبه گفتار، ظرفیت‌های موجود و فعالان در جهان و ایران، مشکلات موجود برای فعالیت فعالان در ایران، نهادهای حمایت‌کننده و نقش هر کدام در پیشبرد تبدیل متن iبه گفتار، چشم‌انداز و راهبردهای نیل iبه مقصود، ارائه شده است.

دبیرخانه شورایعالی اطلاع رسانی اظهار امیدواری کرده که مطالب این پژوهش‌نامه بتواند راه‌گشای علاقه‌مندان، دانشجویان و فعالان مبحث تبدیل متن iبه گفتار و نیز علاقه‌مندان iبه زمینه‌هایی چون پردازش و بازشناسی گفتار، ترجمه ماشینی، غلط‌یابی، بازیابی اطلاعات، سامانه‌های جستجو در وب و پایگاه‌های داده متنی، خلاصه‌سازی و طبقه‌‌بندی متون و مانند آن قرار گیرد و مسئولان را نسبت iبه ضرورت توجه iبه این زمینه‌ها و بذل توجه و ارائه حمایت‌های مادی و معنوی از آن‌ها ترغیب کند.

این پژوهش‌نامه می‌تواند iبه عنوان مرجع مناسبی برای دروس دانشگاهی اعم از تبدیل متن iبه گفتار، پردازش سیگنال صحبت (گفتار پردازی رقمی)، بازشناسی گفتار، پردازش زبان طبیعی، زبان‌شناسی رایانه‌ای و مانند آن مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، فیزیک، زبان‌شناسی و مانند آن قرار گیرد.

پیش از این، پژوهش‌نامه نویسه‌خوان نوری (OCR) در قالب نسخه چاپی و الکترونیکی و همچنین پژوهش‌نامه بازشناسی خودکار گفتار (ASR) و پژوهش‌نامه فونت در قالب نسخه الکترونیکی توسط این دبیرخانه و از طریق وب‌گاه SCICT.IR انتشار یافته بود. نسخه الکترونیکی پژوهش‌نامه تبدیل متن iبه گفتار نیز در وب‌گاه SCICT.IR قرار گرفته است.

IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.