انتقاد از احیاء گرفتن در شب عاشورا

۰۶م آذر ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی نسبت به رواج بعضی از بدعت ها در ایام ماه محرم و به ویژه شب عاشورا اخطار داد.

به گزارش عصرایران، حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی در برنامه تلویزیونی «همنشین با خورشید» در شب عاشورای حسینی که از شبکه پنج سیما پخش می شد در پاسخ به پرسش مجری این برنامه دربارهٔ برگزاری مراسم احیاء در شب عاشورا در بعضی اماکن متبرکه اظهار داشت: هرگونه تغییر در عادات و رسوم مذهبی نیازمند مهر تایید و اذن مراجع معظم تقلید است و لازم است نظر آنان در این خصوص گرفته شود.

وی با بیان این مصرع که «هر شب، شب قدر است اگر تو قدر بدانی» افزود: البته احیاء فردی و خواندن ادعیه و نیایش در همه ایام سال امری پسندیده است اما برگزاری مراسم هایی حتی نظیر شب نیمه شعبان و نیمه ماه رجب می بایست به تایید مراجع عظام تقلید برسد.

حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی ضمن دادن اخطار دربارهٔ این بدعت گذاری ها و ترویج آنان گفت: آنچه میان نظرات و فتاوای مراجع تقلید مشترک محصل است اهتمام به عزاداری در شب و روز عاشورا است و اگر بنا باشد مراسم هایی نظیر احیاء شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در شب عاشورا نیز برگزار شود حتما باید با تایید و نظر مراجع عظام شیعه صورت پذیرد.

این خطیب مشهور در ادامه با تاکید بر اینکه نباید شهرت یک مجری یا یک مداح و یا یک طلبه و … بتواند چنین بدعت ها و نوآوری هایی را در عادات و رسوم دینی ما ایجاد نماید افزود: برگزاری مراسم روز عاشورا به سال هجری شمسی نیز در زمره همین موارد است و تا زمانی که این مراسم ها مورد تایید و نظر مراجع معظم تقلید ما نباشد باید به این برنامه ها نیز به چشم بدعت نگاه کرد و از آنان پرهیز و دوری نمود.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. MCQ:

    سلام
    خوبه که فقط به عنوان یک مسلمان ، اون هم یک شیعه، کمی به کاری که می کنیم و تأثیرش فکر کنیم. رفتار خودمون رو صرفاً یک عمل فردی تلقی نکنیم(خدای نکرده اون موقع خیلی شبیه به خوارج و تفکراتشون و … می شیم.) خواندن قرآن و اعمال مستحبی خوب است اما کنارش پیروی از اهل بیت باید باشد تا کامل شود. در مورد عاشورا شیعه توصیه شده به گریه کردن و عزاداری بر مصیبت سید الشهدا و اهل بیت ایشان.(وظیف اصلی ما در محرم و صفر) به بقیه اعمال مستحبی در صورتی که به وظیفه اصلی صدمه نمی زند، عمل کنیم. شاید اینکه بعضی این روزها به دنبال مد کردن این کارها (هر چند به ظاهر درست) هستند این باشد که فقط می خواهد ثابت کنند خاص تر از بقیه هستند. در مورد فرمایش گرانقدر حجت السلام مرادی، کاملاً با فرمایش ایشان موافقم؛ چرا که باید از مراجع تقلید گرانقدر با رصدی که در جامعه اسلامی و تأثیر رفتار شیعیان دارند، در مورد هر حرکتی که شاید ظاهر دین گرایی دارد اما در باطن تأثیرات منفی و جبران ناپذیری بر جامعه شیعه (در حال و آینده) می گذارد، نظر دهند و ما هم به تشخیص متخصصانه ایشان بی چون و چرا عمل کنیم. (عصر ، عصر تخصص گرایی است اما چطور است که فقط در مورد اسلام و دینمان سراغ متخصصش نمی رویم؟)

  2. علی:

    لطفا نهی از معروف نکنید .بررسی کردم معلوم شد مراجع عظام تایید نموده اند در ضمن در روایات برابر هفتاد سال عبادت است.لطفا قبل از رد سنتی از مراجع اجازه بگیرید یا ایها الذین امنوا لم تقولون ما لا تفعلون

  3. سهیل رضایی:

    ظاهرا ایشون فراموش کردند که امام حسین شب عاشورا رو فرصت گرفتند تا قرآن بخونن و عبادت کنن و به همین دلیل ائمه و بزرگان به احیاء شب عاشورا و بخصوص قرائت قرآن در این شب سفارشس کردن و فضیلت او ن رو مثل هفتاد سال عبادت عنوان کردند ،بهرته اقایون قبل از حضور جلو دوربین کمی مطالعه داشته یاشند تا اطلاعات غلط به مردم ندن.
    صدا و سیما هم میتونه از افراد باسوادتر در زمینه مسائل اعتقادی استفاده کنه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.