انتقاد از تعلل در پرداخت ارز دارو

جام جم آنلاین: «احتمال کمیاب و گران شدن داروهای وارداتی»؛ بحرانی که اول از همه دامنگیر بیماران خاص خواهد شد؛ وضعیتی که مجلسی‌ها، دولت و بانک مرکزی را مسبب اصلی آن می‌دانند.

آنها می‌گویند اگر همچنان در تخصیص ارز برای واردات داروهای کمیاب و ضروری تعلل شود، درمان بیماران در آستانه بحران جدی قرار خواهد گرفت؛ بحرانی که نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پنج ماه پیش با نوشتن نامه‌ای به رییس جمهور آن را پیش‌بینی کرده و از این‌که بزودی سلامت بیماران با چالش جدی مواجه شود، هشدار داده بودند اما این هشدار جدی گرفته نشد تا حالا یک بار دیگر با انتقاد جدی رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بلاتکلیف ماندن تخصیص ارز خرید داروهای وارداتی نگرانی‌ها از بابت بحرانی شدن وضع سلامت بیماران دوچندان شود.

تعلل در تامین ارز دارویی

تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات دارو در حالی موجب نگرانی‌های جدی شده است که نمایندگان کمیسیون بهداشت؛ مجلس، دولت و بانک مرکزی را متهمان اصلی این وضع می‌دانند. آنها می‌گویند در حالی که کشور به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز برای واردات دارو در تنگنا قرار دارد، بانک مرکزی به جای ارز دارویی به تخصیص ارز برای واردات لوازم بهداشتی و آرایشی اولویت می‌دهد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اختصاص ۵۰ میلیون یورو ارز برای واردات لوازم آرایشی در نیمه اول امسال می‌گوید: در شرایطی که برای تامین ارز مورد نیاز دارو با مشکلات جدی مواجه هستیم بانک مرکزی در عمل به تعهداتش کوتاهی می‌کند و به جای اختصاص ارز به واردات دارو، تخصیص ارز به واردات لوازم آرایشی و بهداشتی را در اولویت قرار داده است.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با مهر از احتمال به خطر افتادن جدی سلامت بیماران در صورت تخصیص نیافتن ارز برای واردات دارو بویژه داروهای بیماری‌های خاص ابراز نگرانی کرده و می‌افزاید: از ابتدای امسال تاکنون بانک مرکزی با وجود وعده‌های بسیار، اما در عمل ارز قابل توجهی برای واردات داروهای ضروری اختصاص نداده است.

وضعیت نگران‌کننده بیماران خاص

اختصاص نیافتن ارز مورد نیاز برای واردات داروهای ضروری، بیش از همه گریبانگیر بیماران خاص شده است. بسیاری از اقلام دارویی که پزشکان متخصص برای مبتلایان به بیماری‌های خاص تجویز می‌کنند یا مشابه داخلی ندارد یا پزشک صلاح می‌داند که بیمار فقط نوع خارجی این داروها را مصرف کند.

در چنین شرایطی ایجاد بازار سیاه برای داروهای وارداتی کمیاب یا نایاب،خرید و فروش آنها با قیمت‌های نجومی و سختی تامین هزینه‌های این داروها از جمله مشکلاتی است که به بحرانی شدن وضع درمان بیماران خاص دامن خواهد زد؛ شرایطی که موجب نگرانی جدی نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس نیز شده است، به طوری که رئیس این کمیسیون با اشاره به مشکلات جدی که هم اکنون برای تامین ارز مورد نیاز داروهای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی به وجود آمده، از بی‌توجهی دولت در این زمینه انتقاد می‌کند.

شهریاری می‌گوید: متاسفانه با وجود نامه‌ای که پنج ماه قبل به رییس‌جمهور نوشتیم و در آن درباره احتمال بروز مشکلات جدی برای بیماران خاص در صورت عدم تامین ارز واردات دارو هشدار دادیم، اما معلوم نیست چرا بانک مرکزی به این مشکل بی‌توجهی می‌کند.

وزارت بهداشت مسئول نیست

در شرایطی که نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس از اولویت دادن اختصاص ارز برای واردات لوازم بهداشتی و آرایشی نسبت به ارز دارویی انتقاد می‌کنند، اما معاون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت می‌گوید وزارت بهداشت هیچ نامه یا توصیه‌ای به منظور اختصاص ارز دارویی برای واردات لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی مواد غذایی نداشته است و اصولا این موضوع هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی در این زمینه مسئول هستند.

بهروز جنت در گفت‌و‌گو با جام‌جم توضیح می‌دهد: وزارت بهداشت فقط در زمینه دارو، اولویت‌های واردات را تعیین می‌کند تا از این نظر با کمبودی مواجه نشویم. البته بخش کوچکی از لوازم بهداشتی که جنبه دارویی دارند نیز مانند دارو، ارز مرجع دریافت می‌کند که در این زمینه معاونت دارویی سازمان غذا و دارو تصمیم می‌گیرد.

وی تاکید می‌کند: وزارت بهداشت در امور تجاری شرکت‌ها دخالتی نمی‌کند و کالاهای وارداتی را صرفا از نظر سلامت و ایمنی کنترل می‌کند و به شرکت‌های صلاحیت‌دار مجوز فعالیت می‌دهد.

جنت در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوی رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و هرگونه توضیحی درباره وضع تخصیص ارز دارویی را به مسئولان معاونت داروی وزارت بهداشت واگذار می‌کند.

برای پاسخ به انتقادهای مطرح شده از سوی رییس کمیسیون بهداشت مجلس و ابهاماتی که در وضع تخصیص ارز دارویی مطرح است، تلاش کردیم با مسئولان وزارت بهداشت گفت‌وگویی هرچند کوتاه داشته باشیم، اما متاسفانه چندین ساعت پیگیری و بارها تماس تلفنی بی‌نتیجه ماند.

شانه‌ساز، مدیرکل نظارت بر داروی وزارت بهداشت، حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزارت بهداشت، دکتر شیبانی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت ازجمله مسوولانی در وزارت بهداشت بودند که یا گوشی تلفن همراهشان خاموش بود، یا در جلسه بودند، یا ما را برای گرفتن پاسخ سوالاتمان به معاونت دیگری ارجاع دادند و به این ترتیب به ناچار این گزارش در سکوت مسئولان معاونت داروی وزارت بهداشت نوشته شد. در هر حال روزنامه جام‌جم همچنان آمادگی دارد تا توضیحات مسئولان این وزارتخانه را دریافت و منتشر سازد.

تعلل در تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات دارو درحالی صورت می‌گیرد که این نگرانی وجود دارد وضع پیش آمده از یک‌سو موجب کمیاب شدن داروهای وارداتی، ایجاد بازار سیاه و قیمت‌های زیاد در خرید و فروش این داروها و از سوی دیگر ناتوانی مالی بیماران برای تهیه این داروها شده و روند درمان آنها را با مخاطرات جدی مواجه کند.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.