انتقاد رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از وزیر جهاد و سازمان استاندارد/ به اهداف چشم انداز نمی رسیم

به گزارش خبرنگار مهر عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس امروز شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی دامپزشکی طی سخنانی به برگزاری روز جهانی غذا در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه  شنیده ایم که وزارت جهاد کشاورزی مراسم روز جهانی غذا را در کشور برگزار نمی کند و به جای آن قرار است وزارت علوم این مراسم را برگزار کند در حالی که متولی غذا در کشور وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: امیدواریم حداقل وزیر جهاد کشاورزی روز جهانی غذا در داخل کشور باشد و در این مراسم شرکت کند و تنها به صدور یک پیام بسنده نکند و وزارتخانه های دیگر برگزار کننده چنین اجلاس هایی در کشور نباشند.

برای تامین غذای جمعیت ۲۵۰ میلیونی آماده باشیم

نماینده مردم اراک در مجلس در ادامه با بیان اینکه باید در آینده برای تامین غذای جمعیت بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون نفری آماده باشیم، گفت: سهم عمده ای از تامین غذای سالم در کشور مربوط به سازمان دامپزشکی کشور است در حالی که بودجه سلامت فقط در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار دارد.

وی در ادامه خواستار آن شد که وزارت بهداشت و درمان بخشی از بودجه سلامت را در اختیار سازمان دامپزشکی با توجه به نقش مهمی که در تامین غذای سالم دارد قرار دهد.

رجایی یکی از مشکلات سازمان دامپزشکی در تامین غذای سالم را کمبود بودجه عنوان و ابراز امیدواری کرد دولت به نقش سازمان دامپزشکی بیش از گذشته توجه نماید و بودجه آن را افزایش دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به برخی از اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله در کشور اشاره کرد و افزود: در افق چشم انداز ۲۰ ساله قرار است وزارت جهاد کشاورزی ۳۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید کند در حالی که با توجه به اقدامات چند سال اخیر در بخش کشاورزی بعید است که این هدف طی مدت ۱۳ سال آینده محقق شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ارتقاء بهره وری در بخش کشاورزی تصریح کرد: ۲ درصد از هشت درصد رشد اقتصادی سهم بهره وری است که باید برای آن برنامه داشته باشیم و وزارت جهاد کشاورزی در ارتقاء بهره وری از عوامل تولید باید سهم خود را ادا کند.

در حوزه کشاورزی ظرفیت سازی کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین به لزوم استفاده از تکنولوژی های نوین نظیر بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: باید در حوزه کشاورزی ظرفیت سازی کنیم و عمده هدف گذاری های ما نیز باید از محل  ظرفیت سازیهای جدید باشد.

وی در ادامه با اشاره به اصلاح برخی قوانین در حوزه دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی باید در کل زنجیره تولید و عرضه غذا حضور داشته باشد.

رجایی به مسئله بیوتروریسم اشاره کرد و افزود: باید بر اساس مسئله بیوتروریسم پایش های ویژه ای را طراحی کنیم البته تشکیلات واکنش سریع در دامپزشکی طراحی شده ولی هنوز فاقد قابلیت اجرایی است و نیاز است که در این زمینه ورود جدی داشته باشیم به طوری که مقابله با بیوتروریسم را به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی در نظر بگیریم.

این نماینده مجلس به خصوصی سازی موسسه سرم سازی رازی اشاره کرد و افزود: متاسفانه هم اکنون نگاهی در وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خصوصی سازی موسسه سرم سازی رازی وجود دارد در حالی که ما با آن موافق نیستیم البته این به معنای عدم استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان نیست.

شناسنامه دار کردن دام  نگرانی واردات دام آلوده به کشور را کاهش می دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بخش دیگری از سخنانش به شناسنامه دار کردن دام کشور اشاره کرد و گفت: اگر کار شناسنامه دار کردن دام کشور را با سرعت بیشتری پیش ببریم نگرانی از واردات دام آلوده به کشور کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه امروز در واردات دام به کشور پراکندگی زیادی وجود دارد و دستگاههای مختلف در این کار دخالت می کنند، گفت: متاسفانه اخیر موسسه استاندارد مدعی شده که باید بر واردات دام کشور نظارت داشته باشد در حالی که این کار وظیفه اصلی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد که با تصویب طرح انتزاع وظایف کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات مذکور در بخش کشاورزی برطرف شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.