انتقاد مسعود ده‌نمکی از گشت ارشاد جوانان، فساد در سینما، جیرانی و… / حاشیه‌های برنامه هفت

به گزارش خبرآنلاین، برنامه «هفت» شب گذشته به تحلیل وضعیت اکران سینما در سال ۹۱ پرداخت. قرار بود علیرضا سجادپور مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سینما پاسخگوی سوالات جیرانی باشد اما او در این برنامه حاضر نشد و به جای وی، مسعود ده‌نمکی عضور شورای عالی سینما، برخورد بعضی از گروه‌ها را با دو فیلم اکران نوروز، مورد بررسی قرار داد.

 

ده‌نمکی در خصوص قرار گرفتن برنامه «هفت» در آستانه سه سالگی گفت: «این برنامه به جای مچ‌گیری باید به فکر چاره اندیشی باشد. «هفت» هنوز جدی گرفته نشده چراکه هنوز معلوم نیست یک برنامه تحلیلی است یا یک مجله عامیانه. آقای جیرانی شما مردم را می‌پیچانید. به مردم می گویید برنامه ما را نقد کن اما وقتی به داریوش مهرجویی می‌رسید او را نقد نمی‌کنید. فکر نمی‌کنم حتی خود مهرجویی هم این طور فکر کند. مهرجویی چه زمانی گفته مرا نقد نکنید؟ مشکل شما از آداب نقد است نه خود نقد.»

 

وی همچنین در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص فساد در سینمای ایران، عنوان کرد: «شش ماه پیش بحث فساد در فوتبال رخ داد، الان فساد در سینما، ضمن اینکه فساد در سیاست را هم داشته‌ایم. برای حل معضل فساد باید آسیب شناسی اخلاقی درستی در تمام امور داشته باشیم آن هم فارغ از مطالبات جناحی. متاسفانه برخی از آدم‌هایی که حرف از فساد در سینما می‌زنند تا ته فساد را تجربه کرده‌اند پس صحبت آن‌ها نمی‌تواند ملاک برخورد باشد.»

 

ده‌نمکی ادامه داد: «خیلی‌ها هم که منکر فساد در سینما هستند، خودشان فساد را با تمام وجود لمس کرده‌اند، به همین خاطر نمی‌توان با قطعیت در مورد این مسائل حرف زد.»

 

این کارگردان سینما ادامه داد: «یادمان باشد هیچ کس نمی‌تواند بگوید آنها که امروزه به سینما می‌روند جزو قشر متدین جامعه نیستند. ضمن اینکه نقد بر برخی فیلم‌ها مساوی مخالفت با سینما نیست. البته می‌بایست به جای نقد ملت‌ها به نقد دولت‌ها پرداخت. مثلا به جای اینکه گشت ارشاد در خیابان بگذاریم برویم یقه آن‌هایی را بگیریم که بنا بود برنامه فرهنگی در اختیار جوانان ما قرار دهند اما این کار را نکردند.»

 

کارگردان «اخراجی‌ها» در خصوص آمار فروش فیلم‌ها افزود: «اگر نتوانیم جامعه را درست بشناسیم در نتیجه‌گیری از افکار عمومی موفق نخواهیم بود. در حال حاضر تنها فروش تهران فیلم‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و به فروش شهرستان‌ها اهمیت داده نمی‌شود. ایران فقط تهران نیست و همه تهران یک قشر خاص و مرفه نیستند اما این قشر هم متدین هستند.»

 

وی تاکید کرد: «در شکل‌گیری طبقه جدید که مطالبات جدیدی هم دارند برخی نیازها احساس می‌شود. ما باید آسیب شناسی واقعی نسبت به جامعه داشته باشیم. مثلا سینما یا فوتبال را به خاطر نقص یک مدیر متهم به فساد نکنیم. ما نباید بر اساس مچ‌گیری از افراد و گروه‌ها نقد اجتماعی داشته باشیم. با جناح بندی نمی‌توان در مسیر اصلاح قرار گرفت.»

 

ده‌نمکی همچنی خاطرنشان کرد: «سینمایی که دست اندرکارانش با رهبری دیدار می‌کنند، سینمایی است که موجودیت آن پذیرفته شده است. پس کسی نمی‌تواند بگوید این سینما لجنزار است. با این حال این را هم می‌گویم همان زمانی که فیلم‌های جشنواره سی‌اُم را دیدم به وزیر ارشاد و معاونت سینمایی به واسطه روش‌شان برای ارائه پروانه ساخت خرده گرفتم. این که فیلم‌هایی با تم خیانت زیاد شده ناشی از همین روش نادرست بوده است. نمی‌گویم فیلم با مضمون خیانت نباشد اما باید تعدادش کنترل شده باشد.»

۵۷۲۴۶

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.