انتقال چهار زندانی دو تابعیتی در ایران از اوین به یک هتل

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده اند.

انتقال چهار زندانی دو تابعیتی در ایران از اوین به یک هتل

به گزارش ممتاز نیوز، شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر  قانونی در  ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آنها پس از سالها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از  جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است.  اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آنها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»

بر اساس این گزارش،  آمریکایی‌ها – سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین آمریکایی که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند.  دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آنها از ایران است.

 سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: ” هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می افتد وجود ندارد.”

این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۷ مرداد ماه  با بیان اینکه دولت بایدن در تلاش برای آزادی آمریکایی ها بازداشت شده در ایران است، در واکنش به بازداشت پنجمین زندانی دو تابعیتی اعلام کرد که درباره جزئیات موضوع زندانیان آمریکایی اظهار نظر نمی‌کند.

 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در خصوص زندانیان دو تابعیتی آمریکایی در ایران و انتشار خبری مبنی بر بازداشت یک زن بعنوان پنجمین بازداشتی و توقف اجرای تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن به این دلیل گفت: «من آن گزارش را دیدم، اما قصد ندارم درباره جزئیات اظهارنظر کنم. ما تلاش می‌کنیم تا آمریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم.»

میلر افزود: «در چند هفته گذشته گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر شده اما در این زمان که اولویت اصلی ما آزادی آنها و خروج امن از ایران است، ترجیح می‌دهم اظهارنظری نکنم و بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود که در حال حاضر، چهار ایرانی- آمریکایی در ایران زندانی هستند و ایالات متحده همچنان برای آزادی آنها تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته است: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفتگوهای غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۵ مرداد ماه در جمع خبرنگاران در خصوص سفر باقری به مسقط و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا برای تبادل زندانی گفت: ما موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیتشان به طور مستمر نیازمند مشورت، گفتگو و تبادل نظر هستند. در همین چهارچوب سفرهای متقابل میان تهران و مسقط در سطوح مختلف انجام می‌شود. سفر آقای باقری هم در همان چهارچوب پویایی دیپلماتیک و با تمرکز بر مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ما موضوع تبادل زندانی را به عنوان یک مسئله انسانی مورد توجه داریم و گفتگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه حل به منظور تبادل زندانیان ادامه دارد. این موضوع جزء موضوعات جاری و در حال پیگیری میان دو طرف‌ است و در این زمینه دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.