انحصار واردات خودرو بدتر از انحصار تولید است

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 انحصار واردات خودرو بدتر از انحصار تولید است

انحصار واردات خودرو بدتر از انحصار تولید است

ممتازنیوز: یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای “انحصاری کردن واردات خودرو” از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست تسلیم این فشارها نشود.

به گزارش ممتازنیوز، علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی سالیان سال به اسم گارانتی از بازار خودرو سوء استفاده کردند اما امروز دستشان رو شده و دیگر نمی‌توانند به عنوان ارائه گارانتی اصل و شرکتی، خودروهای خود را گران‌تر در بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: امروز شاهدیم که قیمت خودروهایی که توسط واردکنندگانی غیر از نمایندگی‌های اصلی وارد شده، کمتر از قیمت‌های تعیین شده از سوی نمایندگی‌ها است و مصرف‌کنندگان نیز عموما از خرید خودروهایی شرکتی ‌خودداری می‌کنند.
خاکساری با بیان این‌که این وضعیت موجب شده نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی با هدف حذف رقبا طرح انحصاری شدن واردات خودرو را ارائه کنند، خاطرنشان کرد:‌ ارائه‌کنندگان طرح انحصاری شدن واردات خودرو می‌خواهند به بهانه دلسوزی برای مصرف‌کنندگان، منافع نامشروع خود را تامین کنند.
وی ادامه داد:‌ باید در پاسخ به کسانی که مدعی واردات خودروهای غیر اصلی توسط واردکنندگان متفرقه هستند گفت که مصرف‌کننده ایرانی آن قدر عقل و شعور دارد که خودروی مناسب را با قیمت مناسب خریداری کند و کسی نباید به جای مصرف‌کنندگان تصمیم‌گیری کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به ایسنا گفت: بنابراین نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی نمی‌توانند به بهانه جلوگیری از ورود خودروهای غیر اصلی، عنان بازار خودروهای وارداتی را در دست گرفته و منافع نامشروع‌شان را تامین کنند.
وی با بیان این‌که در صورت انحصاری شدن واردات، نمایندگی‌های رسمی خودروهای دلخواه خود را وارد و با قیمت‌های دلخواه عرضه می‌کنند، تصریح کرد:‌ در آن صورت مطمئنا شاهد افزایش شدید قیمت‌ها خواهیم بود زیرا وقتی رقبا حذف شوند، واردکننده انحصاری برای بازار تصمیم‌گیری خواهد کرد.
خاکساری ادامه داد: انحصار در واردات خودرو بدتر از انحصار در تولید این محصول است بنابراین از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تحت تاثیر فشارهای نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی قرار نگرفته و از انحصاری شدن بازار خودرو جلوگیری کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصمیمات خود نشان خواهند داد که به فکر حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی و کمک به رقابتی کردن بازار خودرو هستند.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.