انصراف خمینی جوان/ نامه‌نگاری اصولگرایان

انصراف سید حسن خمینی از نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ با توصیه رهبر انقلاب، تصمیم اصولگرایان برای اعلام کاندیداهای نهایی خود بعد از ثبت‌نام‌ها و تصمیم به نامه‌نگاری آنان با کاندیداهای احتمالی، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بودند.

به گزارش ممتازنیوز، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته به شرح زیر است:

انصراف سید حسن خمینی از نامزدی با توصیه رهبر انقلاب

در میانه هفته گذشته انتشار یک خبر، آب پاکی را روی دست برخی اصلاح‌طلبانی ریخت که تلاش می‌کردند سید حسن خمینی را برای اعلام نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ راضی کنند. موضوعی که باعث شد جبهه اصلاحات مجبور شود در روزهای باقی مانده تا انتخابات روی گزینه‌های دیگر خود متمرکز شود.

انصراف سید حسن خمینی از کاندیداتوری با توصیه رهبر انقلاب

سید یاسر خمینی شامگاه دوشنبه ۲۳ فروردین در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره) در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کرد که “رهبر انقلاب از سید حسن خمینی خواسته‌اند در شرایط فعلی به عرصه کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ورود نکند” و گفت: «در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زیادی از عاشقان امام، ایثارگران، مذهبیون، خانواده‌های شهداء، سیاسیون و دانشگاهیان کشور ایشان را تنها کسی دانستند که می‌تواند کشور را با شعار “همه با هم” امام خمینی متحد کند.»

برادر سید حسن با بیان اینکه “حاج حسن آقا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته بود”، افزود: «ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدارهای نوبه‌ای خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.

سید یاسر خمینی همچنین تصریح کرد: «با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.»

سید حسن خمینی: بنای حضور نداشتم اما با پیش‌بینی‌های قابل توجهی مواجه شدیم

همچنین سید حسن خمینی در دیدار آخر هفته خود با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: «همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی‌مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش‌گر، فعال، توصیه‌کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.»

وی اضافه کرد: «در مورد حضور خودم در انتخابات ریاست جمهوری، نکته‌ای را باید بیان کنم. واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی‌کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش‌بینی‌ها و ارزیابی‌های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین رو بود که ارزیابی‌ها برای من مهم بود.»

تولیت حرم امام خمینی (ره) همچنین خاطرنشان کرد: «تنها عاملی که من را در تصمیم‌گیری مردد کرده بود -البته تصمیم هم نگرفته بودم- این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام (ره)، شهداء و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما برمی‌آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می‌کردند اتفاق مهمی نمی‌افتاد.»

محسن هاشمی، ظریف و جهانگیری کاندیداهای مطرح باقیمانده برای اصلاح‌طلبان

پس از این اتفاق علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت:من نمی‌دانم نهاد اجماع ساز چگونه به گزینه نهایی خواهد رسید و این کار به کجا می رسد اما نظر شخصی من این است که در شرایط موجود ابتدا محسن هاشمی‌رفسنجانی و سپس محمدجواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دارند. محسن هاشمی استعداد و کارایی لازم برای ریاست جمهوری را دارد، اما ظریف کاندیدای استیجاری خواهد بود و سبد رای جهانگیری هم به دلیل حضور در دولت روحانی ضعیف شده است. شاید هم اصلاح‌طلبان گزینه‌های جدیدی را مطرح کنند.»

تکذیب حمایت لاریجانی از سوی کرباسچی

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران جمعه ۲۷ فروردین در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره “حمایت از نامزدی علی لاریجانی برای انتخابات پیش رو”، اظهار کرد: «این مسأله دروغ  یا انحراف در گفته‌هایم است. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که به موجب انتشار این شایعات شده است.»

کرباسچی با تاکید بر اینکه “معتقد به ترک صحنه سیاسی نیست”، افزود: «البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد و انتقادات و اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.»

تاکید بر هماهنگی جمعیت زنان مسلمان نواندیش با جبهه اصلاحات

صبح جمعه ۲۷ فروردین چهارمین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست اهم برنامه‌ها و اهداف این تشکل سیاسی برای سال آینده اعلام و با اشاره به در پیش بودن انتخابات ۱۴۰۰ تاکید شد که “هماهنگی و همراهی با جبهه اصلاحات ایران و تبعیت از تصمیم نهایی این جبهه ایران در ارائه لیست‌های انتخاباتی و حرکت همگام با این نهاد در همه اقدامات، راهکار جمعیت زنان مسلمان نواندیش در انتخابات است”.

پزشکیان: مملکت درست نخواهد شد مگر با تفویض اختیارات بیشتری به استان‌ها 

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و نماینده اصلاح‌طلب مجلس یازدهم روز دوشنبه ۲۳ فروردین در نشست “تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی”، مواضع‌اش را در مورد اختیارات رئیس‌جمهور، مساله تولید، مالیات، شفافیت، آبان ۹۸ و ماجرای بنزین، گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، سیاست خارجی، برجام و سند همکاری ایران و چین اعلام کرد و گفت: «به نظرم مملکت درست نخواهد شد مگر اینکه اختیارات بیشتری به استان‌ها تفویض شود. مشابه ساختاری که در کشور ما وجود دارد در هیچ جای دنیا نیست.»

جنیدی: قصدی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارم

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره قصد خود برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من اصلاً چنین قصدی ندارم و بعد از اتمام دولت دوازدهم برنامه‌های شخص خودم از جمله تدریس و کارهای حرفه‌ای دیگری را انجام خواهم داد.»

اعلام کاندیداهای اصولگرایان پس از ثبت‌نام‌ها

در ابتدای هفته خبر تصمیم شورای وحدت نیروهای انقلاب مبنی بر ارسال نامه به کاندیداهای احتمالی جناح راست و درخواست برنامه از آنان برای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین معرفی کاندیدای اصولگرایان بعد از ثبت‌نام‌ها از جمله اخبار مهم اصولگرایان در هفته گذشته بود.

تصمیم شورای وحدت اصولگرایان برای ارسال نامه به کاندیداهای احتمالی

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان شنبه ۲۱ فروردین با اشاره به “تصمیم هیات عالی شورای وحدت مبنی بر ارسال نامه به کاندیداهای احتمالی اصولگرا” گفت: «ارسال نامه شورای وحدت به کاندیداها برای اعلام برنامه‌های‌شان در مراحل مقدماتی است و صرفاً به آقایان رئیسی، رضایی و قالیباف فرستاده نمی‌شود. تعداد افرادی که برایشان این نامه فرستاده خواهد شد بیشتر از این سه نفر است که به مرور آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. این نامه‌ها به کاندیداهای احتمالی انتخابات فرستاده می‌شود و از آنان می‌خواهیم برنامه‌های خود را اعلام کنند که مقدمات آن در حال آماده شدن است و به زودی این نامه‌ها فرستاده خواهد شد.»

اعلام کاندیدای ۱۴۰۰ اصولگرایان بعد از ثبت‌نام‌ها

روز دوشنبه ۲۳ فروردین هم غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نشست شورای مرکزی نیروهای انقلاب اسلامی درباره کاندیدای نهایی این شورای برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: «این سوال از سوی مردم و رسانه‌ها مطرح می‌شود که کاندیدای ائتلاف چه کسی خواهد بود؟ ما ضمن بررسی دقیق و هوشمندانه عرصه سیاسی و اجتماعی کشور و اخبار فعالیت‌های چهره‌های در معرض کاندیداتوری صبر می‌کنیم تا تکلیف ثبت‌نام‌ها مشخص شود و طبق سازوکاری مشخص با معیارهای منطقی تصمیم خواهیم گرفت.»

تکذیب کاندیداتوری عضو مستعفی هیات رئیسه مجلس

روز چهارشنبه ۲۵ فروردین احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد و در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «‏چون قصد فعالیت‌های انتخاباتی و کمک به جبهه انقلاب را دارم برای رعایت قانون، از هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا دادم و از مردم درخواست حضور باشکوه و سرنوشت‌ساز در انتخابات ۱۴۰۰را دارم. اعلام کاندیداتوری برداشت برخی رسانه‌ها از استعفاء بوده است که به نوبه خود عذرخواهم.»

امیرآبادی‌فراهانی دوشنبه ۲۳ فروردین در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس از حضور در هیات اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفاء داده و دلیل آن را “فعالیت‌های انتخاباتی” خود عنوان کرده بود که برخی رسانه‌ها این موضوع را به عنوان احتمال نامزدی او در انتخابات ۱۴۰۰ تعبیر کرده بودند.

ریاست پورابراهیمی بر کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین محمدرضا پورابراهیمی جایگزین ناظمی‌اردکانی در کمیسیون اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شد. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دارای هشت کمیته علمی و آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، روستایی، احزاب، هنری، رسانه و اقتصادی است که هر کدام از این کمیته‌ها کانون‌هایی تخصصی در زیر مجموعه خود دارند.

ضرغامی: برخلاف روحانی عمل می‌کنم

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما و از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین در نشست انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان “جمهوریت” با اشاره به اینکه “در موارد مختلف برخلاف رئیس‌جمهور فعلی عمل خواهد کرد”، گفت: «در تمام حوزه‌هایی که من برنامه‌ریزی می‌کنم تلاش می‌کنم غیر از این‌هایی که هست بشود. مثلا در حوزه مسکن برنامه دارم. مسکن پیشران است. من طرفدار برجام هستم، اما برجامی که خودم دارم یعنی بازگشت ریاست جمهوری اسلامی ایران به مردم.»

اخبار شورای نگهبان و وزارت کشور

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات و رفت و برگشت آن میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی از جمله اخبار مهم هفته گذشته بود.

طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری مغایر با قانون اساسی شناخته شد

روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان از ارجاع طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به دلیل باقی ماندن برخی ایرادات مطرح شده از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس خبر داد و در توییتر نوشت: «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به دلیل باقی ماندن برخی ایرادات مطرح شده از سوی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ شناخته شد و مراتب به مجلس محترم اعلام گردید.»

اصلاح طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط مجلس

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین پارلمان، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرده و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان اصلاحاتی در آن انجام دادند.

طرح اصلاح قانون انتخابات هنوز تایید نشده است

روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین هم سخنگوی شورای نگهبان گفت: «طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری هنوز در شورای نگهبان تایید نشده است. تا زمانی که نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت به شورا نرسد ما نمی‌توانیم این طرح را رد یا تایید کنیم.»

تقاضاهایی برای عقب انداختن انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان و مجلس

محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان پنج‌شنبه ۲۶ فروردین در همایش دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات با بیان اینکه “از گوشه و کنار تقاضاها و پیشنهادهایی مبنی بر عقب انداختن انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یا در یک روز برگزار نشدن آن ارائه می‌شود”، گفت: «به طور قطع تغییر در تاریخ انتخابات نیازمند تصمیمات قانونگذار است و شورای نگهبان نمی‌تواند این تغییرات را ایجاد کند ضمن اینکه طبیعتاً درخصوص انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم.»

تهیه اپلیکیشن شعبه‌یاب برای معرفی نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعب اخذ رأی 

امیر شجاعان رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور روز چهارشنبه ۲۴ فروردین در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی اجرایی انتخابات ریاست جمهوری با تشریح این موضوع که “با توجه به شیوع کرونا، در تلاش هستیم با استفاده از امکانات نرم افزاری، ازدحام مردم در شعب اخذ رای را کنترل کنیم”، گفت: «در این عرصه اپلیکیشن شعبه‌یاب طراحی شده و نزدیک‌ترین و خلوت‌ترین شعبه‌ها را به مردم نشان می‌دهد.»

فرصت شکایت برای رد صلاحیت‌شدگان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

چهارشنبه ۲۵ فروردین اطلاعیه شماره ۲ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر شد. در این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع آن عده از داوطلبان نمایندگی اولین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که توسط هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه صلاحیت آنان احراز نگردیده است می‌رساند “بر اساس تبصره ماده ۵۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی” می‌توانند از تاریخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه حداکثر ظرف مدت چهار روز از تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۶ الی ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ با توجه به شرایط کرونایی در وقت اداری از ساعت ۸ تا ۱۶ به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات کلیه مراکز استان‌ها یا شهرستان‌های حوزه انتخابیه مربوطه مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.»

انتشار جداول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری

روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین وزارت کشور جداول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

تلویزیون برای انتخابات ۹۰۰ ساعت برنامه دارد

حمید شاه‌آبادی معاون سیما سه‌شنبه ۲۴ فروردین در جلسه ستاد انتخابات سیما از “تولید و پخش ۹۰۰ ساعت برنامه، ویژه انتخابات ریاست جمهوری در تلویزیون خبر داد” و گفت: «این میزان برنامه‌سازی می‌تواند زمینه لازم برای مشارکت حداکثری و پرشور مردم را فراهم کند.»

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.