انفجار لبنان کار چه کسی بود؟

وقوع یک انفجارمهیب در منطقه مسیحی نشین الاشرفیه در شرق بیروت بار دیگرلبنان را در کانون توجه رسانه های منطقه ای وبین المللی قرار داد.اگر چه در گذشته نیز انفجارهای مشابهی در لبنان رخداده است اما قتل وسام الحسن رئیس اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان در جریان انفجار الاشرفیه بطور طبیعی انگشت اتهام را متوجه نظام بشار اسد کرد.
سرتیپ وسام الحسن یکی از نوابغ اطلاعاتی لبنان وجهان عرب بود و از یک شامه اطلاعاتی بسیارقوی برخوردار بود. اودر کشف بیش از ۳۰ شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان نقش فعالی داشت ودرجریان کشف توطئه میشل سماحه وزیر سابق اطلاعرسانی لبنان ویکی از عوامل وابسته به دولت سوریه برای ایجاد نا امنی در لبنان توان اطلاعاتی خود را به اثبات رساند.
وسام الحسن یکی از یاران نزدیک به جریان ۱۴ مارس به رهبری سعدالحریری بشمار می رفت وتلاش کرد تا قدرت نفوذ سر لشکر علی مملوک رئیس سازمان امنیت سوریه را که نقش محوری در جریان سازی های سیاسی لبنان دارد بشدت کاهش دهد.
گفته می شود سر لشکر علی مملوک از میشل سماحه وزیر اطلاعرسانی سابق لبنان خواسته بود تا برای نجات نظام بشار اسد از بحران فعلی ، از رهگذر عوامل خود دست به انجام انفجارهائی در لبنان بزند.
اما قبل از این که میشل سماحه دست به اقداماتی بزند ،سر تیپ وسام الحسن با کشف تحرکات مشکوک سماحه زمینه دستگیری وی را فراهم ساخت.
لذا گروه ۱۴ مارس به رهبری سعد الحریری بلافاصله پس از ترور وسام الحسن در انفجار الاشرفیه انگشت اتهام را متوجه سوریه کرد.
پذیرش این اتهام از سوی افکار عمومی لبنان با این توجیه که وسام الحسن دشمن نظام سوریه بود واین نظام در ترور وی دست دارد، کاملا قابل قبول است.
اما از سوی دیگر گروه۸ مارس ” طرفدار مقاومت اسلامی ” نیز دلایل قابل قبولی در رد ادعای حریف خود یعنی گروه ۱۴ مارس دارد. مجموعه ۸ مارس معتقد است که وسام الحسن در کشف بیش از ۳۰ شبکه جاسوسی اسرائیل نقش مستقیمی داشت ولذا ترور وی توسط این رژیم صورت گرفته.
تقابل دو جریان سیاسی قدرتمند لبنان پیرامون عاملان ترور وسام الحسن شرایط امنیتی وسیاسی دشواری را بر کشور آسیب پذیر لبنان حاکم ساخت.
از یک سو گروه ۱۴ مارس عوامل خود را به بهانه خونخواهی مرگ وسام الحسن به خیابانهای بیروت کشانده واتهام زنی های خود را علیه جریان ۸ مارس بویژه حزب الله تشدید کرد.
جریان ۱۴ مارس تهدید کرده که اجازه نخواهد داد سرنوشت پرونده ترور وسام الحسن به سرنوشت پرونده رفیق الحریری نخست وزیر سابق لبنان منتهی شود وتا دستگیری عاملان انفجار از پای نخواهد نشست.
لذا اکنون شعله های آتش بحران سوریه به قلب بیروت رسیده واین احتمال وجود دارد که تقابل دو جریان ۱۴ مارس و ۸ مارس از تقابلی سیاسی ورقابت های صرف حزبی به تقابلی فیزیکی کشیده شود.
در چنین شرایطی قطعا اوضاع سوریه از مدار توجه آمریکا ،غرب وکشورهای منطقه خارج خواهد شد وموضوع لبنان ونا امنی های احتمالی این کشور، بحران سوریه را تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.
اما چه کسانی از نا امنی های لبنان سود میبرند؟قطعا اسرائیل یکی از برندگان تنش های سیاسی وامنیتی لبنان خواهد بود زیرا در فضای نا امنی ها است که این رژیم طرح های امنیتی خود را عملیاتی می کند .
از سوی دیگر سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان که بیش از یک سال است درپاریس به سر می برد تلاش می کند تا با استفاده از فضای موجود دولت نجیب میقاتی را سر نگون و خود پست نخست وزیری را بعهده بگیرد.
با این حال عبور از خطوط قرمز ترسیم شده از سوی دو جراین ۱۴ مارس و۸ مارس به مفهوم بروز جنگ داخلی در لبنان خواهد بود که برخی شخصیت های تاثیر گذار لبنان مانند سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله ، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.
لذا بر اساس یک عرف موجود در لبنان هر انفجاری که در لبنان رخ دهد تا” اطلاع ثانوی !” سوریه و احزاب نزدیک به این کشور مورد اتهام قرار می گیرند مگر عکس آن ثابت شود.
به همین دلیل تا قبل ازانتشار گزارش کمیته تحقیق که از سوی دولت نجیب میقاتی تشکیل شده هر گونه داوری پیرامون عاملان اصلی انفجار الاشرفیه بیروت از سوی هر یک از احزاب سیاسی لبنان ممکن است به بروز تنش های نا خواسته امنیتی وسیاسی در این کشور منجر شود.

 ۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.