انقراض نسل خودروهای ارزان

انقراض نسل خودروهای ارزان

عصر خودرو : با اتفاقاتی که برای نرخ ارز در هفته گذشته افتاد، بازار خودرو کشور رسما با خودروهای زیر ۱۰ میلیون تومانی خداحافظی کرد تا دیگر عملا «خودرو ارزان» در آن به چشم نیاید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرد خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد درست یا غلط، تصور مشتریان ایرانی از «خودرو ارزان» محصولی زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و هست و حالا که دیگر قیمت تمام خودروهای داخلی از مرز ۱۰ میلیون تومان گذشته، باید گفت بازار دیگر «خودرو ارزان» ندارد. روزگاری خودروهایی مانند پیکان، MVM و پراید قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان داشتند و از آنها با نام محصولات «ارزان» یاد می‌شد، اما حالا اولی سال‌هاست از رده خارج شده، دومی دو سه سالی می‌شود به بالای ۱۰ میلیون رسیده و سومی نیز هفته گذشته خود را از این مرز رد کرد تا نسل ارزان‌ها در بازار خودرو منقرض شود.
در حال حاضر ارزان‌ترین خودرویی که می‌توان در بازار کشور پیدا کرد پراید ۱۳۱ است که ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. اتفاق ناخوشایند دیگری که رخ داده، تنوع اندک در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بازار است، به نحوی که هم اکنون تنها پراید و MVM در این محدوده عرض اندام می‌کنند و دیگر خبری از تیبا هم نیست. شرایط بازار به شکلی پیش رفته که در حال حاضر بیشتر خودروها در محدوده قیمتی ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان قرار گرفته‌اند و ارزان‌ترین آنها تیبای ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی است و گران‌ترین شان نیز پژو ۲۰۶؛ با توجه به اینکه کیفیت پراید و MVM در مقایسه با خودروهای حاضر در محدوده ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان پایین‌‌تر است، اگر مشتریان خودروهایی باکیفیت‌تر از آنها بخواهند، باید حداقل ۵/۱۵ میلیون تومان در بازار هزینه کنند. به اعتقاد کارشناسان، افت تولید که کاهش عرضه را در پی داشته، اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت خودروهای داخلی در بازار است و تا تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار نشود، نمی‌توان به نزولی شدن قیمت‌ها امیدوار بود.

یکشنبه ۲۶ شهریور   ۹:۳


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.