انقلاب در لنزهای مایع

۱۲خردادماه،

دوربینهای عکاسی همراه لحظات مهم زندگی ما می باشند. آنها سفرها، جشنها و یا صحنه هایی از زندگی روزمره ما را ثبت می کنند.

دوربینهای عکاسی همراه لحظات مهم زندگی ما می باشند. آنها سفرها، جشنها و یا صحنه هایی از زندگی روزمره ما را ثبت می کنند. اما قسمتهایی از آنها طی زمان و بر اثر استفاده فرسوده می شوند.

سوال این است که آیا می توان آینده ای را تصور کرد که در آن دوربین ها دیگر به مکانیک اپتیکی نیاز نداشته باشند و درنتیجه بر اثر گذشت زمان خراب نشوند؟ نسبت به ضربه مقاوم و از سه پایه بی نیاز باشند؟

پاسخ این سوالات را در یک مرکز تحقیق بر روی لنزهای مایع، واقع در شهر لیون فرانسه پیدا می کنیم.

اختراع لنزهای مایع در سال ۱۹۹۵میلادی، توسط برونو برژ، فیزیکدان فرانسوی، انقلابی دردستگاههای نوری به شمار می آید. این لنزها برای یافتن نقطه کانونی، بصورت الکترونیکی قابل تطبیق می باشند. این امر فرسودگی بخش مکانیکی دوربین را کاهش می دهد.

برونور برژ در این باره می گوید: «در لنز دو مایع داریم که مانند آب و روغن غیر قابل امتزاج می باشند. با وارد کردن فشاری الکتریکی، مایعها تغییر شکل می دهند و سبب تغییر قوس عدسی که توسط مایعها شکل گرفته، می گردد. این اتفاق شبیه اتفاقی است که در چشم می افتد. عضلات کوچک چشم برای تغییر انکسار نور، عدسی چشم را کش می دهند. همین امر سبب می گردد دوربینی که داخل آن لنز مایع نصب شده، بدون هیچ موتور یا لنز متحرک عمل کند. به این ترتیب دوربین خواهد توانست با دقت بسیار و بسرعت و بطور ثابت بر روی شیء متمرکز شود.»

در حال حاضر این نوع لنز در بخش صنعتی، به عنوان مثال در دوربینهایی که بارکد می خوانند یا در دوربینهای مدار بسته استفاده می گردد. فیزیکدان فرانسوی امیدوار است این دوربینها در آینده کاربرد پزشکی پیدا کنند و در دوربینهای معمولی مورد استفاده قرار گیرند.

با لنزهای مایع می توان، با فشار دادن یک دکمه و بدون کوچکترین حرکت فیزیکی، نقطه کانونی کاملی از یک شیء را بدست آورید. لنز بطور خودکار موقعیتهای مختلف مایع داخل را بررسی می کند و سپس در کسری از ثانیه موقعیت مطلوب و بهینه را پیدا می کند.

لنز بخوبی لرزه گیر عمل می کند. دوربین بر روی یک سطح متحرک قرار دارد. لنز مایع قادر است موازنه را دراین حرکت مکانیکی برقرار و عکس را ثابت کند. یک ژیروسکوپ کوچک حرکت مایع داخل لنز را در زمان واقعی هدایت می کند. برژ معتقد است که به کمک این فن آوری، در آینده دیگر نیاز به گذاشتن دوربین بر روی سه پایه نخواهد بود.

لنز مایع همچنین می تواند مسیر پرتو لیزر را تغییر دهد. بطور طبیعی پرتو لیزر توسط آینه ای هدایت می گردد که با موتور مکانیکی حرکت می کند. دراین صورت لنز همه کار را بصورت الکترونیکی و بدون کوچکترین حرکتی انجام می دهد.

برونو برژ نامزد دریافت جایزه مخترعین اروپایی است که توسط دفتر ثبت اختراعات در روز هفتم خرداد ماه در شهر آمستردام، پایتخت هلند برگزار خواهد شد.

برای برونو برژ مخترع بودن به معنی تجر

به و آزمایش است. وی در مورد اینکه ایده اختراع این لنزها چگونه به ذهن او رسیده است، می گوید: « من بر روی مایعات، بر روی تغییرات شکل مایعات بر ثر میدانهای الکتریکی کار می کنم. در ابتدا آزمایشهای بسیاری انجام دادم که فایده نداشت. هنگامی که آزمایش بر روی لنزهای مایع را آغاز کردم، فکر کردم که شاید نتیجه نگیرم. سپس دیدم که بخوبی و بهتر از آنچه فکر می کردم، جواب داد. این سرآغاز تحقیقات من بود.»


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.