انلکا و فلسفه مربیگری انگلیس

جام جم آنلاین: «نیکولاس انلکا» که از نیم‌فصل مسابقات امسال لیگ برتر فوتبال انگلیس از باشگاه چلسی به تیم «شانگهای شنهوا»ی چین منتقل شد، می‌کوشد «هم‌تیمی» سرشناس سابق خود را نیز به این باشگاه بیاورد تا زوج تهاجمی آنها بعد از چند سال همکاری در استمفورد بریج این‌بار در لیگ حرفه‌ای چین امتحان پس بدهد.

آن «هم‌تیمی» کسی نیست جز «دیدیه دروگبا»ی ساحل عاجی که قراردادش با پیراهن آبی‌های شهر لندن در پایان فصل جاری به انتها می‌رسد و تاکنون اقدامی از سوی سران باشگاه متمول لندنی برای تمدید آن صورت نپذیرفته است.

برخی می‌گویند دروگبا بعد از هشت فصل بازی در چلسی و در ۳۴ سالگی گزینه مناسبی برای درازمدت از منظر مدیران باشگاه نیست و چون آینده‌ای طولانی ندارد احتمالا این مسوولان کاری در راه حفظ او انجام نخواهند داد.

احساس واقعی سران چلسی هر چه باشد، «انلکا»ی فرانسوی و ۳۳ ساله خیال ندارد از تلاش برای جذب مهاجمی قدرتی و موثر که تمامی جهان فوتبال در ۱۰ سال اخیر وی را تحسین کرده است، دست بردارد.

انلکا که پیش از عضویت چهار ساله‌اش در چلسی در باشگاه‌های پاری‌سن‌ژرمن، آرسنال، رئال مادرید، منچستر سیتی و فنر باغچه هم توپ زد، اضافه بر دروگبا که کاپیتان تیم ملی کشورش هم هست، به «سلیم بناکور» نیز چشم دارد.

اگر او اضافه بر بازی در ترکیب شانگهای شنهوا در امور جذب بازیکنان تازه به این تیم نیز نظر می‌دهد و در این کار هم فعال است، به این سبب است که بعد از تحولات اخیر در کادر فنی این باشگاه، مدیران شنهوا از وی خواستند که در کادر فنی تیم نیز حاضر و فعال شباشد.

هدایت شنهوا از شروع این فصل در دست ژان «تیگان» هموطن نامدار انلکا بود، اما بعد از کسب چند نتیجه ضعیف و سست‌تر شدن جایگاه این تیم در جدول رده‌بندی لیگ چین سران شنهوا اختیارات تیگانا را که یکی از اعضای خط میانی درخشان تیم ملی فرانسه در دهه ۱۹۸۰ بود، کاهش دادند.

ابتدا شایع شد که تیگانا به کلی برکنار شده، سپس این مربی مشهور که پیشینه هدایت باشگاه‌های بوردو و فولام را نیز دارد، موضوع را تکذیب کرد و سرانجام مشخص شد که اختیارات تیگانا تفاوت کرده و به واقع از وی سلب شده و از آن پس بود که اظهارات و کارهای انلکا برای تقویت این تیم آغاز شد.

من ادامه می‌دهم

انلکا می‌گوید: «من علاقه و اصراری برای تصدی پست مربیگری شنهوا نداشته‌ام، اما شرایط هفته‌های اخیر تیم‌مان چنین چیزی را از نظر مدیران باشگاه ما ایجاب کرد و کار را به اینجا کشاند. آنچه از دست من برمی‌آید، تلاش برای تقویت تیم و آوردن مهره‌های لازم و ضروری به شنهواست. من با دروگبا صحبت کرده‌ام و منتظرم ببینم تصمیم او برای فصل بعدی چیست. شاید هم چلسی با نگه داشتن او کل قضیه را منتفی و ورود وی را به چین غیرممکن کند، اما من به برنامه‌هایم ادامه می‌دهم و با گزینه‌های الحاق به شانگهای شنهوا مذاکره خواهم کرد تا ببینم قضیه به کجا می‌انجامد.»

با این حال شنهوا در ۳، ۴ هفته اخیر با جمع‌آوری کل اعضای کادر فنی‌اش و کار کشیدن از تک‌تک آنها کوشیده است به کارایی و نظمی برسد که قبل از تغییرات اخیر از آن بی‌بهره بود. تمرینات روزانه نفرات شنهوا را فلوران ایبنگه هدایت می‌کند و الیون توره هم جزو کادر فنی این تیم است و پست مربی دروازه‌بان‌های تیم نیز به ایان واکر سپرده شده است.

نگاه از روی دست بزرگان

انلکا که مربیگری موقتی شنهوا و حتی قرار داشتن در کادر مربیان این تیم را برای خود یک افتخار می‌داند، می‌گوید آنچه از مربیگری می‌داند و اطلاعاتش در این خصوص محصول همکاری با مربیانی است که در ۱۰، ۱۲ سال اخیر در تیم‌های آنان عضویت داشته است.

او در این ارتباط کارلو آنچلوتی ایتالیایی، کوین کیگان انگلیسی، آرسن وانژه فرانسوی، گاس هیدینک هلندی و همچنین کریستوف دام آلمانی را نام می برد. انلکا به سبب سال‌ها زندگی و بازی در انگلیس طبعا فلسفه‌ای بریتانیایی در کار مربیگری دارد و بازی سبک انگلیسی را می‌پسندد و به آن معترف هم هست.

او می‌گوید: «من سال‌ها به روش کاری الکس فرگوسن و هری ردنپ نیز اندیشیده و در این خصوص مطالعه کرده‌ام. امیدوارم اینها بهترین کمک برای من باشد.»

AFC – مترجم: وصال روحانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.