اهالی قطیف در فکر جدایی از عربستان

آنچه عربستان سعودی از آن می ترسید، در شرف وقوع است. بهار عربی به خاک عربستان رسیده تا مردم زجردیده سرزمین حجاز نیز حقوق ضایع شده خود را از حکومت آل سعود مطالبه کنند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، سرانجام آن‌چه حکومت عربستان از آن می‌ترسید، در شرف وقوع است. بهار عربی، عربستان را نیز در می‌نوردد. این بار ظلم و ستم آل سعود خشم اقلیت شیعی را برانگیخته و می‌رود تا جرقه یک اتفاق بزرگ در عربستان را بزند. به ویژه که کش مکش داخلی خاندان آل سعود نیز آغاز شده و مرگ ملک عبدالله، پادشاه این کشور که اخبار حاکی از وضعیت جسمانی وخیم وی می‌دهند نیز می‌رود تا چالشی جدی برای هیئت حاکمه عربستان ایجاد کند. به خصوص که مخالفت‌های درون حکومتی با رسیدن امیر سلمان، ولیعهد جدید عربستان به اریکه قدرت هم بالا گرفته است.  

پس از ربایش شیخ نمر النمر، چهره روحانی برجسته شیعی عربستانی در قطیف توسط نیروهای امنیتی عربستان که در مسیر بازگشت وی به خانه‌اش صورت گرفت، اعتراض‌ها و ناآرامی‌های خیابانی در منطقه قطیف وارد مرحله تازه‌ای شده است. به گونه‌ای که شب گذشته مردم این منطقه تا صبح نخوابیدند و در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی تا بامداد دوشنبه دست به تظاهرات زدند. اکثریت جمعیت مردم قطیف و احصا، دو منطقه مجاور هم به همراه استان الشرقیه شیعه هستند و ارتباطات تنگاتنگی با شیعیان بحرین دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، شیخ نمر النمر، عصر یک‌شنبه در حالی که با ماشین شخصی‌اش از مزرعه خود به سمت خانه‌اش باز می‌گشت توسط نیروهای امنیتی که در مکانی در مسیر جاده کمین کرده بودند با شلیک هوایی متوقف و ربوده می‌شود.

منابع خبری گزارش می‌دهند که در پی این حادثه مردم قطیف به خیابان‌ها آمده و تا صبح علیه حکومت آل سعود شعار دادند. تظاهراتی که به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد و جان دست کم دو نفر را گرفت. منابع آگاه همچنین می‌گویند در این برخورد نزدیک به ۱۰ نفر نیز زخمی شدند تا بدین ترتیب صدای پای بهار عربی در عربستان نیز به گوش برسد.

البته این نخستین بار نیست که مردم قطیف در اعتراض به وضعیت جاری در کشور دست به تظاهرات می‌زنند. آنها دو هفته پیش نیز با ابراز هم‌دردی با مردم بحرین و در اعتراض به کشتاری که در این کشور علیه شیعیان جریان دارد، دست به تظاهرات زده بودند که آن تظاهرات نیز با برخورد شدید پلیس آل سعود مواجه شد. در آن تظاهرات نیز ۷ نفر کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند. بدین ترتیب با احتساب تظاهرات دیشب شمار کشته‌شدگان تظاهرات مردمی عربستان به ۹ نفر رسید.

پس از تظاهرات دو هفته پیش، شیخ نمر النمر در اعتراض به رفتارهای آل سعود و آل خلیفه در بحرین در سخنرانی‌ای در مسجدش در شهر قطیف انجام داد، انتقادهای شدیدی را علیه حکومت عربستان ایراد کرد و گفت: «خوب می‌دانم که دستگیری یا قتل من توسط نیروهای امنیتی باعث تحریک حرکت‌های مردمی خواهد شد و نیروهای امنیتی نیز به بهانه سرکوب فتنه داخلی مردم را قلع و قمع خواهند کرد ولی مردم شما از حق خود نگذرید و به حرکت خود ادامه دهید.»

تحلیلگران بر این باورند که اظهارات شیخ نمر النمر، صحیح از آب در آمده و آنها او را دستگیر کرده‌اند به این بهانه که قصد ایجاد فتنه داخلی داشته است. منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستات ضمن تایید خبر دستگیری ربایش گونه شیخ نمر النمر گفت: «وی صحبت‌های تحریک‌کننده‌ای می‌زد که باعث ایجاد فتنه در کشور می‌شد که راهی جز دستگیری او نبود.»

وی درباره سلامتی این روحانی برجسته شیعی عربستانی نیز گفت: «وی در پی بازداشت از ناحیه ران پا زخمی شد و برای درمان به بیمارستانی در شهر العوامیه در قطیف منتقل شد و اکنون نیز تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.»

الترکی تاکید کرد، ما با هر گونه حرکتی که احساس شود در راستای ایجاد فتنه و ناآرامی در کشور است به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌کنیم.

النمر ۵۳ ساله تا کنون بارها توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده است. وی در سال ۲۰۰۹ در سخنرانی‌ای در اعتراض به رفتارهای تبعیض‌آمیز آل سعود علیه شیعیان عربستان و آل خلیفه علیه شیعیان بحرین خواستار جدایی قطیف از عربستان و انضمامش به بحرین با هدف ایجاد یک اقلیم یک پارچه همانند سابق شده بود.

حکومت عربستان این بار نیز در ادعایی واهی تظاهرات به حق مردم عربستان را دسیسه خارجی دانست و بدون ارائه سند و مدرکی ایران را پشت این جریان معرفی کرد. مقام‌های عربستانی در توجیه خواسته‌های مشروع مردم قطیف مدعی شده‌اند که آنها جریان‌های تروریستی‌ای هستند که مورد حمایت ایران قرار دارند.

در حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۱۹ میلیون نفری عربستان شیعه هستند در حالی که از هیچ کدام از حقوق شهروندی یک شهروند عربستانی برخوردار نیستند. آنها حق کار در اماکن دولتی را ندارند و نمی‌توانند به مراتب بالای اداری ارتقا یابند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.