اوباما روسیه را قربانی می کند

درپی عدم حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در اجلاس اپک، بسیاری از مقامات کشورها بویژه کشورهای حاشیه اقیانوس آرام چنین رویدادی را خلا در بهبود روابط این دو قدرت جهانی یعنی روسیه و آمریکا توصیف می کنند.
برای نخستین مرتبه اوباما درسال ۲۰۰۹ از « بهبود روابط» دو کشور سخن گفت و سپس دمیتری مدودوف رئیس جمهور وقت روسیه در اجلاس جی-۲۰ لندن بر این پیشنهاد تاکید کرد.این در حالی است که روند بهبود روابط واشنگتن با مسکو از آن به بعد سرعت خوبی نداشته است.از سوی دیگر، انتخابات ریاست جمهوری امسال در روسیه و آمریکا نیز بر تحولات سیاسی بین دو کشور تاثیر گذار بوده است.
ولادیمیر پوتین که برای سومین بار با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه توانست برای شش سال آینده بر کرسی قدرت تکیه زند،با بهانه اینکه باید به موضوعات داخلی کشورش رسیدگی کند تنها حاضر شد نخست وزیر خود را به اجلاس جی-هشت بفرستد.
اکنون باتوجه به فضای رقابت سیاسی تنگاتنگ اوباما با میت رامنی، رقیب جمهوریخواه خود، رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد از حضور در اجلاس غیر رسمی رهبران اقتصادی اپک که قرار است در ۸ و ۹ سپتامبر در ولادی ووستوک روسیه برگزار شود خودداری کند.
براساس تحلیل کارشناسان و باور افکار عمومی، بیم آن می رود که چه بسا حتی تغییرات و تحولات پس از یازدهم نوامبر سال کنونی در کاخ سفید هم نتواند به بهبود روابط دو قدرت جهانی کمک کند.این در حالی است که دست اندرکاران اجلاس اپک پیش بینی می کنند در این اجلاس شاهد غیبت رئیس جمهور و حتی معاون رئیس جمهور امریکا خواهند بود.
ال گور، آخرین مقام بلند پایه آمریکایی بود که بعنوان نماینده بیل کلینتون رئیس جمهور وقت این کشور در اجلاس ۱۹۹۸ اپک شرکت کرد.

۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.