اوضاع نامساعد سری A

سری آ که سال‌ها در میان سه لیگ برتر اروپا بود اخیرا جای خود در جدول ضریب یوفا در رده سوم را به بوندس‌لیگا داد. یکی از دلایل این که آلمان توانست به رده سوم صعود کند و چهار سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرد این بود که سمپدوریا در پلی‌آف لیگ قهرمانان فصل ۱۱-۲۰۱۰ به وردربرمن باخت و نتوانست به مرحله گروهی رقابت‌ها برسد. البته این تغییر قدرت دلایل دیگری هم داشت اما بی‌تردید حذف زودهنگام نماینده ایتالیا، آن هم مقابل نماینده رقیب اصلی ضربه سنگینی به ضریب ایتالیا زد، به‌ویژه که سمپدوریا در لیگ اروپا در آن فصل نتایج خوبی نگرفت و در مرحله گروهی حذف شد. در نهایت آلمان از ایتالیا پیشی گرفت.

ایتالیایی‌ها به دنبال آن بودند که در فصل جدید سهمیه خود را بازپس‌گیرند. اما سهمیه پرامید ایتالیا، یعنی اودینزه مقابل براگا حذف شد و پرتغال با سه سهمیه کامل در لیگ قهرمانان شرکت خواهد کرد.

ضریب یوفا از عملکرد تیم‌های کشورها در لیگ قهرمانان و لیگ اروپای پنج فصل گذشته محاسبه می‌شود.

در ابتدای فصل ۱۱-۲۰۱۰، ضریب یوفای محاسبه‌شده برای آن فصل (یعنی ضریب در انتهای فصل ۰۹-۲۰۰۸) برای سری آ ۶۲٫۹ و برای بوندس‌لیگا ۵۶٫۷ بود. ضریب لیگ پرتغال هم تنها ۳۶٫۴ بود. اما در شرایط کنونی، ضریب‌ها (برای فصل ۱۵-۲۰۲۴) به این ترتیب است: آلمان: ۶۹٫۴، ایتالیا: ۵۱٫۶ و پرتغال: ۴۹٫۳٫ این یعنی نه‌تنها فاصله آلمان و ایتالیا بسیار افزایش یافته، که پرتغال دارد به ایتالیا می‌رسد و در همین فصل می‌تواند لیگ چهارم اروپا شود و سری آ را به رده پنجم بفرستد.

برای محاسبه ضریب یوفا، عملکرد باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان و لیگ اروپا یکسان در نظر گرفته می‌شود، اما ایتالیایی‌ها معمولا در لیگ اروپا نتایج ضعیفی می‌گیرند. اما آنها این فصل باید این لیگ را بسیار جدی بگیرند، و سهمیه‌های این کشور یعنی ناپولی، اینتر، اودینزه و لاتزیو باید تلاش کنند در لیگ اروپا عملکردی عالی داشته باشند. ایتالیایی‌ها در لیگ قهرمانان تنها دو تیم دارند: میلان که کارشناسان فصل بسیار دشواری را برایش پیش‌بینی می‌کنند، و یوونتوس که مربی‌اش ماه‌ها محروم خواهد بود و در لیگ قهرمانان در سید ۳ قرار گرفته؛ یعنی بعید نیست در کنار تیم‌هایی مانند بارسلونا، منچسترسیتی و بروسیا دورتموند در یک گروه قرار بگیرد. ایتالیایی‌ها پس باید در لیگ اروپا بدرخشند تا مجبور نشوند که پرتغالی‌ها را در جدول ضریب یوفا بالای سر خود ببینند.


Varzesh3.com | ورزش ۳

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.