اولین شرط تفاهم – کلوب ازدواج آکا

گردآوری توسط گروه روانشناسی ممتاز نیوز

ازدواج – ازدواج آسان – اولین شرط تفاهم

ازدواج دختر و پسری که همسن‌اند چه مشکلی دارد؟ چرا باید پسر از دختر بزرگتر باشد؟ اصلاً تناسب سنی به چه دردی می خورد؟یکی از مواردی که افراد را یک قدم به موفقیت در ازدواج نزدیکتر میکند، تناسب سنی است. وجود اختلاف سنی زیاد میان دختر و پسر باعث تفاوت در دوره های رشدی آنها و در نتیجه تفاوت در علاقه ها، سرگرمی ها، طرز نگرش و بینش، انرژی های روانی و نیازهایشان می شود…

اولین,شرط,تفاهم

به عبارت دیگر تناسب سنی میان زن و مرد، از سویی باعث نزدیک شدن آنها به یکدیگر شده و از سوی دیگر توقعات و انتظارات افراد از یکدیگر را واقع‌بینانه می‌کند.
با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته فاصله‌ی مناسب سنی مناسب میان زن و مرد ۳ الی ۴ سال و حداکثر۷ سال است. البته این بدان معنا نیست که اگر یکی دو سال به این سنین افزوده و یا از آن‌ها کاسته شد، حتماً نباید ازدواجی انجام پذیرد.
توجه: هر چه سن افراد بیشتر می‌شود، فاصله سنی با همسرشان کمتر می‌شود. مثلاً اگر پسر ۲۷ سال دارد می‌تواند با دختر ۲۴ ساله ازدواج کند. افراد بالای ۳۰ سال هم می‌توانند بدون تفاوت سنی با هم ازدواج کنند.

تمرین:

برای درک بهتر اهمیت تناسب سنی در زندگی زناشویی به سراغ اقوام و نزدیکانی که یا با همسالان خود، یا با افراد بزرگتر و کوچکتر از خود و یا با افرادی که با آنها تفاوت سنی مناسب دارند، ازدواج کردهاند رفته و با توجه به شرایط و تجربیات زندگی آنها جدول ذیل را کامل کنید.

ازدواج با هم سن و سال
ازدواج با تناسب سنی مناسب
ازدواج با تفاوت سنی زیاد

مزایا

شباهت زیادی به یکدیگر داریم
همسرم مرا به خوبی درک می کند
به من بسیار علاقه دارد

معایب

خیلی قاطع نیست -به خانواده‌اش وابسته است
مرا درک نمیکند-در کنار او احساس آرامش نمی‌کنم.

خارج شدن از حدود مناسب تفاوت سنی مثل فاصله‌ی سنی ۱۳، ۱۵،۲۰ … سال احتمال بروز برخی از مشکلات که در ذیل به آنها اشاره می شود را در زندگی زناشویی افراد افزایش می‌دهد.
۱)  افراد به دلیل تفاوت بالای سنی و در نتیجه تفاوت در علایق، باورها، انتظارات و …. نمی‌توانند یکدیگر را به خوبی درک کنند.
فاصله سنی

۲) این افراد معمولاً در توانایی‌های جسمی هم تناسب ندارند.
۳) فرد بزرگتر به دلیل سن بالا انعطاف پذیری کمتری دارد در حالیکه این مسئله برای فرد کوچکتر دقیقاً برعکس است.
۴)  افراد در اینگونه ازدواج‌ها بدون هیچ دلیلی دچار سوءظن می‌شوند.
۵) فرد بزرگتر به دلیل افزایش سن دچار کاهش غریزه جنسی می‌شود. این امر عدم ارضای فرد کوچکتر را به همراه خواهد داشت.
۶) فرد بزرگتر به دلیل داشتن تجربه و سن بیشتر مدام در حال امر و نهی کردن است.
۷) فرد بزرگتر برای این که فرد کوچکتر را جذب و به زندگی‌ دل‌گرم کند، باید مدام به او امتیازاتی بدهد اما دادن مداوم امتیازات همیشه امکان‌پذیر نیست.
۸) در مواردی که مرد خانواده دارای سن بالایی باشد، همیشه زن به علت ابهت مرد و عدم اطمینان از آینده‌ی اقتصادی خود دچار ترس و وحشت بوده و آرامش خود را از دست می‌دهد.
۹) نتایج نامطلوب دیگر این ازدواج‌ها که معمولاً در دوره‌های پایانی زندگی رخ می‌دهند عبارتند از:
الف. احساس پشیمانی: در غالب موارد، این نوع ازدواج‌ها به علت مشکلات فراوان و غیر قابل تحمل با پشیمانی افراد همراه می‌شود.
‌ب.  جرم‌زایی فرزندان: در این‌گونه ازدواج‌ها فرزندان خانواده از سویی به علت سن بالای یکی از والدین و کم حوصلگی او برای فرزندپروری و از سوی دیگر پایین بودن سن والد دیگر و عدم تجربه کافی برای تربیت فرزند، به سمت ناسازگاری‌های رفتاری و اجتماعی کشیده می‌شوند.
‌ج. طلاق: گاه در برخی از خانواده‌ها که در آنها والدین دارای تفاوت سنی زیاد هستند، پدیده شوم طلاق نیز وقوع میپذیرد. به عبارت دیگر مشکلاتی نظیر عدم درک یکدیگر، نداشتن تفاهم، عدم انعطاف‌پذیری کافی و عدم ارضای میل جنسی موانعی جدی بر سر این گونه زندگیها ایجاد میکند.

عشق

چرا در ازدواج سن مرد باید بیشتر از زن باشد؟
۱٫ دخترها زودتر از پسرها به بلوغ جسمی ـ جنسی می‌رسند. پس باید زودتر به نیاز جنسیشان پاسخ داده شود.
۲٫ دخترها زودتر از پسرها به رشد عقلانی، فکری، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و…  می‌رسند. اگر پسر از دختر بزرگ‌تر باشد در میزان عقلانیت برابر می‌شوند.
۳٫ خانم‌ها پس از زایمان دچار افت فیزیکی می‌شوند. اگر با مردی ازدواج کنند که چندین سال از آن‌ها بزرگتر است، پس از زایمان از نظر ظاهر با هم برابر می‌شوند.
۴٫ نیازهای جنسی در زنان زودتر از مردان فروکش می‌کند.
۵٫ به طور معمول در جامعه ما خانواده پسر به ویژه مادر او، با چنین ازدواجی موافقت نمی کنند. اگر هم به رغم میل باطنیشان رضایت بدهند، یقیناً به صورت کامل از عروسشان حمایت نخواهند کرد. عدم توجه و حمایت خانواده همسر یکی از بزرگترین معضلات دختران محسوب میشود.
منبع: تبیان
ویرایش و تلخیص:ممتاز نیوز


خبرخوان های ممتاز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.