اولین پاسخ رسمی “آیت‌الله خوشوقت” به موضوع کافر بودن فتنه‌گران + سند

۲۵م دیماه ،

آیت الله خوشوقت طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری ممتازنیوز قرار دادند، منظور خود از “کافر و مرتد بودن فتنه گران” را این گونه توضیح دادند: صرف فتنه گر بودن در سال ۸۸ سبب کفر و ارتداد اصطلاحی نیست اما به معنای کفران نعمت و بازگشت از مسیر درست (ارتداد لغوی) هست.”

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ نقل ناقص مطالب علمی و فقهی از سوی رسانه ها و صاحبان تریبون همواره با حاشیه های همراه بوده است بویژه در شرایط فعلی که دشمنان نظام و انقلاب نیز برای ضربه زدن به دین و ارزشها، سعی دارند به مردم القاء نمایند که دستورات فقهای امروز اسلام بر اساس موازین اصیل اسلامی نبوده بلکه با سیاست و سلیقه های شخصی آمیخته شده است که در این باره رسانه ها باید ضمن رعایت تقوای الهی و اخلاق اسلامی، از صحت درک خود نسبت به سخنان بزرگان دینی مطمئن شوند.

چندی پیش یکی از رسانه های کشور مصاحبه ای از حضرت آیت الله خوشوقت پیرامون کافر و مرتد بودن فتنه گران منتشر کرد، که این مطلب سر و صداهای فراوانی به راه انداخت.

” ممتازنیوز ” برای این که از اصل ماجرا با خبر شود و از هر گونه سوء برداشت از اظهارات این عالم ربانی که رهبر معظم انقلاب در مورد شخصیت شان اینگونه فرمودند که ” در طوفان ها خودتان را به آیت الله خوشوقت وصل کنید.”  به سراغ ایشان رفت تا اصل ماجرا و مقصود وی را از زبان خود ایشان جویا شود.

با حضور و کسب اطلاع از محضر این عالم بزرگوار متوجه شدیم که اولا ایشان با هیچ رسانه ای مصاحبه نداشته است و ثانیا مقصود وی از چنین عناوینی با آنچه در رسانه ها تفسیر شده است، متفاوت می باشد.

 ماجرا از این قرار است که حضرت آیت الله خوشوقت برای شرکت در مراسم سالگرد حاج علی بخشی به پادگان ولیعصر(عج) رفته بودند و بعد از اتمام مراسم وقتی ایشان در حال خارج شدن از مراسم بودند؛ شخصی خدمت معظم له می رسد و پیرامون انتخابات ریاست جمهوری سئوال می کند که حضرت آیت الله خوشوقت در این زمینه اظهار نظری نمی نماید اما آن فرد بدون آن که خود را خبرنگار معرفی کند، بار دیگر پیرامون فتنه گران از آیت الله خوشوقت سئوال می کند که آیت الله خوشوقت آنها را مرتد و کافر می نامند.

متاسفانه این صحبت های آیت الله خوشوقت بعنوان مصاحبه بر خروجی رسانه ها می رود که بعد از مدت کوتاهی از سوی ایشان اصل مصاحبه تکذیب می گردد.

نکته ای که در این میان ابهامات بسیاری را بوجود آورد این بود که آیت الله خوشوقت چگونه فتنه گران را کافر و مرتد دانسته اند؟

آیت الله خوشوقت طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری ممتازنیوز قرار دادند، منظور خود از “کافر و مرتد بودن فتنه گران” را این گونه توضیح دادند:     

” منظور از کفر، کفران نعمت انقلاب و نظام است کما این که خدای متعال در قران کریم فرمودند: لئن شکرتم لازیدنّکم و لان کفرتم ان عذابی لشدید»که در این آیه به معنای کافرشدن فقهی نیست، بلکه به معنای کفران نعمت و ناسپاسی است و مقصود از ارتداد آنان ارتداد لغوی است که به معنای بازگشت می باشد کما اینکه خدای متعال دربارهٔ حضرت موسی و شخصی که با او همراهی می کرد فرمود: «فارتدّا علی آثارهما” که اینجا به معنای برگشت است نه ارتداد فقهی.  یعنی این که از آن راهی که آمده بودند، برگشتند.

بنابراین آنها نسبت به نعمت انقلاب و نظام کفران نعمت کردند و همچنین از نظامی که امام راحل(ره) تاسیس فرمودند، برگشتند.

ارتداد اصطلاحی که احکام تنبیهی خاصی هم دارد، نتیجه ی انکار خدا، پیامبران خدا و یا احکام ضروری دین است.

صرف فتنه گر بودن در سال ۸۸ سبب کفر و ارتداد اصطلاحی نیست اما به معنای کفران نعمت و بازگشت از مسیر درست (ارتداد لغوی) هست.”

با پیگیری های خبرنگار ممتازنیوز کشف شد که خبرگزاری منتشر کننده این مطلب از مقصود حضرت آیت الله خوشوقت و عدم رضایت وی برای انتشار یافتن چنین مطلبی بی اطلاع بوده است.

گفتنی است؛ بدلیل حساسیت چنین موضوعاتی متن این خبر پایگاه خبری ممتازنیوز و توضیحات حضرت آیت الله خوشوقت قبل از انتشار یافتن خدمت معظم له رسید و بعد از تائید و امضای ایشان هم اکنون از سوی پایگاه خبری ممتازنیوز منتشر می گردد.

تصویر خبر پایگاه خبری ممتازنیوز و امضای تائید حضرت آیت الله خوشوقت بر آن


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.