اولین کتاب تبلیغ مسیحیت برای جوانان ایرانی در ۱۰۹ سال پیش

۳۱فروردین۱۳،

قرارداد ۱۹۰۷ (در تاریخ ۳۱ اوت ۱۹۰۷میلادی مصادف با ۹ شهریور ۱۲۸۶هجری شمسی)، در سن‌پطرزبورگ پایتخت روسیه بین دولت‌های روس و انگلیس در مورد تقسیم ایران به امضا رسید.به سبب این قرارداد ایران به سه منطقه تقسیم شد. قسمت شمال تحت نفوذ روسیه، قسمت جنوب تحت نفوذ بریتانیا و یک منطقه هم بی‎طرف. انعقاد قرارداد ۱۹۰۷ خدشه‏‌ای جبران‏‌ناپذیر بر استقلال ایران وارد آورد و زمینه‏‌ساز توافقاتی شد که در سال‌های بعد میان انگلستان و روسیه صورت گرفت.
دکتر رسول جعفریان، استاد تاریخ اسلام درباره هدف از نشر این کتاب و وضعیت انتشار یافتن کتاب در دوران مشروطه را که با عنوان «نسیه داده می گردد حتی به جنابعالی! (نشانه ها ۲)»در خبرآنلاین منتشر کرده است و به چند نکتهدر این باره اشاره می کند:

  • زمانی که در ایران انقلاب مشروطه شد فضای بسته کشور گشوده شده و راه برای انتشار یافتن بسیاری از نشریات و مطبوعات و کتب باز شد.
  • البته اشخاص مطلع بر این باورند که انتشار یافتن کتاب پیش از مشروطه در ایران بسیار جدی و شگفت بوده است. بعدها در دوره پانزده ساله مشروطه نیز چنین. اما در دوره رضاشاه به مقدار بسیاری افت داشتیم.
  • در وسط عرصات مشروطه و مطبوعه بازی مسیحیان نیز به فکر انتشار یافتن کتاب افتادند. آن هم نه فقط برای جوانان و بالاتر که برای اطفال.
  • کتابچه ای ۳۴ صفحه ای با عنوان سوال و جواب دینیه از برای اطفال جوان! انتشار یافته با این توضیح «که از زبان انگلیسی بزبان فارسی ترجمه شده» و بعد هم افزوده شده «طهران صورت انطباع پذیرفت میلادی ۱۹۰۷». در صفحه پایانی هم آمده که کار آن در یک چاپخانه ایرانی آن هم با حسن مراقبت صاحب آن به زیور طبع آراسته شده است : «بحسن مراقبت جناب آقا میرزا آقای صحاف این کتاب سوال و جواب دینیه از برای اطفال جوان صورت انطباع پذیرفت بتاریخ دوازدهم شوال سنه ۱۳۲۵ مطابق ۱۹ نومبر سنه ۱۹۰۷ میلادی».
  • درست وقتی قرارداد ۱۹۰۷ میان انگلیس و روس برای تقسیم ایران امضاء می شده همزمان تبلیغات مسیحی نیز در ایران با برنامه ریزی ادامه داشته است.
     ۶۲۳۰۳/
دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.