اول ورزش مقاومتی بعد هوازی، برای جلوگیری از افت قند در دیابت

سه شنبه ۱۶ آبان

اول ورزش مقاومتی بعد هوازی، برای جلوگیری از افت قند در دیابت

فعالیت های فیزیکی ، توانایی بدن را برای استفاده از انسولین بهبود می بخشند و میزان قند ، فشار خون و کلسترول بد خون را کاهش می دهند. بنابراین می توان گفت تمرین های ایروبیک، قدرتی و کششی برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است. اما از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که پس از انجام فعالیتهای ورزشی، بیماران دیابتی بویژه بیماران دیابتی تیپ یک که از انسولین استفاده می کنند، دچار حملات افت قند خون گردند.
در مطالعه ای که اخیراً در مجله Diabetes Care منتشر شده است محققان تاثیر انجام ورزشهای قدرتی در قند خون بیماران دیابتی را قبل  و بعد از ورزش ایروبیک مقایسه کردند. در این مطالعه ۱۲ بیمار که مبتلا به دیابت نوع یک بودند در دو گروه جداگانه مورد بررسی قرار گرفتند. گروه اول ۴۵ دقیقه بعد از ایروبیک و گروه دوم قبل از شروع ایروبیک ورزشهای قدرتی و استقامتی را برای ۴۵ دقیقه انجام می دادند. میزان گلوکز پلاسمای این افراد در طول ورزش و ۶۰ دقیقه بعد از ورزش ، همچنین میزان قند بافتی افراد ۲۴ ساعت قبل از ورزش، در طول ورزش و نیز ۲۴ ساعت پس از ورزش اندازه گیری شد.
با بررسی نتایج مشخص گردید سطح گلوکز خون به طور قابل توجهی در طی ورزش در افرادی که ابتدا ورزش هوازی انجام دادند، کاهش داشته است ولی در گروهی که ابتدا ورزش مقاومتی انجام دادند، در طی ۴۵ دقیقه اول میزان پایداری گلوکز بیشتر از گروه اول بوده است. میزان قند خون در گروه اول در مرحله ورزش مقاومتی افزایش و در گروه دوم در هنگام ورزش هوازی کاهش یافت به طوری که نهایتاً در پایان ورزش تفاوت چندانی در تکرر  حملات افت قند خون پس از ورزش بین دو گروه مشاهده نشد. اما نتایج این مطالعه نشان داد که طول مدت و شدت حملات افت قند در افرادی در هنگامی که ابتدا ورزش هوازی و بعد ورزش مقاومتی انجام دادند، به طور غیر قابل توجهی بالاتر بود.
نکته عملی: انجام ورزشهای قدرتی پیش از شروع ایروبیک به تثبیت گلوکز در طول ورزش و نیز کاهش زمان و شدت هایپوگلایسمی پس از ورزش کمک می کند. بنابراین توصیه می گردد بیماران مبتلا به دیابت با انجام ورزشهای مناسب مقاومتی پیش از ایروبیک به حفظ سلامتی خود کمک نمایند.

منبع:

Diabetes Care April 2012 vol. 35 no. 4 669-675

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.