ایران؛رتبه اول منطقه و مقام ۱۶ جهان

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: آمار۲۰۱۲پایگاه استنادی اسکوپوس نشان دهنده افزایش چشمگیر تولید علم در ایران است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر جعفر مهراد افزود: بر اساس این آمار جمهوری اسلامی ایران با تولید۲۱هزار و هفتصد و چهارده مقاله، مقام۱۶جهان و رتبه اول منطقه را به دست آورده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اضافه کرد: در این رتبه بندی، پیش از جمهوری اسلامی ایران، کشورهای آمریکا، انگلستان، آلمان، ژاپن و چند کشور دیگر قرار دارد.
وی گفت: آمریکا با تولید ۳۱۴ هزار و ۱۱۸مقاله، سپس چین، انگلیس، آلمان و ژاپن به ترتیب هرکدام با ۲۱۵هزار و۶۰۱ مقاله،۹۰ هزار و۷۹۴ مقاله، ۸۳ هزار و ۹۰۷ مقاله و۶۶ هزار و۹۷۳مقاله، رتبه های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند.
دکتر مهراد افزود: جایگاه فرانسه از حیث تولید علم ششم و ۵۸ هزار و ۱۳۹ مقاله تولید کرده است، همچنین رتبه های هفتم تا دهم به کشورهای هند، کانادا، ایتالیا و اسپانیا تعلق دارد که میزان تولیدات علمی این کشورها به ترتیب ۵۲ هزار و۷۵۷ مقاله، ۴۹ هزار و۳۴۷ مقاله، ۴۸ هزار و ۳۵۸ مقاله و ۴۵ هزار و ۲۹۰ مقاله است.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد: در فاصله رتبه های۱۱تا۱۶، استرالیا، کره جنوبی، هلند، برزیل و تایوان قرار دارد؛ کشورهای استرالیا و کره جنوبی هرکدام به ترتیب ۳۹ هزار و ۵۳ مقاله و ۳۸ هزار و۶۵۳ مقاله تولید کرده اند، فاصله هلند، برزیل و تایوان با جمهوری اسلامی ایران چندان زیاد نیست و انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۱۲، حتی شکاف موجود از ارقام کنونی نیز کمتر شود، میزان تولیدات علمی این ۳ کشور به ترتیب ۲۸ هزار و ۹۱۰، ۲۸ هزار و ۴۸۸ و ۲۳ هزار و ۵۱۴ مقاله است.
دکتر مهراد تصریح کرد: نام تعداد زیادی از کشورهایی که از نظر علم و فناوری در گروه کشورهای پیشرفته قرار دارند بعد از جمهوری اسلامی ایران به چشم می خورد مثل سوییس، روسیه، سوئد، بلژیک، دانمارک، اتریش، نروژ، فنلاند و ده ها کشور دیگر از نظر تولید علم، با جمهوری اسلامی ایران قابل مقایسه نیست و رشد علمی در ایران باعث شده است که نام جمهوری اسلامی ایران، پیش تر از کشورهای یاد شده قرار گیرد.
وی افزود: ترکیه که قبلا از نظر تولید علم بر ایران پیشی داشت، اکنون با تولید۱۹هزار و ۶۳۹مقاله، رتبه ۱۹جهان را به دست آورده است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: مالزی، عربستان و مصر که در گروه کشورهای اسلامی قرار دارند، به ترتیب با تولید۱۰هزار و۶۷ مقاله،۶ هزار و ۴۲۸ مقاله و ۶ هزار و ۳۸۱ مقاله ، حائز رتبه های ۲۷، ۳۷ و ۳۹ هستند.
دکتر مهراد گفت: در جنوب شرق آسیا، سنگاپور با تولید ۸ هزار و ۹۵۹ مقاله، حائز رتبه۳۱ و هنگ کنگ با تولید ۷ هزار و ۶۶۰ مقاله حائز رتبه ۳۴ است.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.