ایران از چین انتقال گرفت

خبرگزاری آریا – تیم ملی والیبال ایران با پیروزی ۳ بر ۲ مقابل چین دومین روز رقابت‌های انتخابی المپیک را با برد پشت سرگذاشت. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، تیم ملی والیبال ایران در دومین روز از رقابت‌های انتخابی المپیک برابر چین حریف زهردار آسیایی خود به میدان رفت. در حالی که ملی‌پوشان والیبال ایران در یکسال گذشته همواره کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشته بودند اما از مجموع چهار رویارویی برابر چینی‌ها تنها به یک پروزی در برابر سه شکست اکتفا کرده بودند. بازیکنان ایران که هنوز تلخی شکست از چین در جام جهانی را فراموش نکرده بودند انگیزه زیادی برای انتقام از حریف آسیایی خود داشتند.
تیم ملی ایران در آغاز این دیدار با ترکیب بازیکنانی چون سعید معروف، فرهاد قائمی، محمد موسوی، حمزه زرینی، فرهاد ظریف، علیرضا نادی و امیرغفور به میدان رفت.
تیم ملی والیبال ایران خیلی زود سه امتیاز از حریف مقتدر خود پیش افتاد . بازیکنان ایران بی‌گدار به آب نمی‌زدند و خیلی منطقی دستورات تاکتیکی ولاسکو را اجرا می‌کردند. حمزه زرینی قدرتی زن تیم ایران بارها با جا خالی انداختن پاس‌های معروف سد دفاعی بلند چین را فریب می‌داد. محمد موسوی با آبشارهای فنی خود پشت تور و منطقه دو زمین چین را نشانه می‌رفت. کاپیتان نادی دومین دفاع روی تور جهان با نمایش بی‌نقص خود در برابر آبشارهای چن پینگ نشان داد که بی دلیل این عنوان را به دست نیاورده است.
چینی‌ها که همگی یک سر و گردن از بازیکنان ایران بلندتر بودند در دفاع روی تور خیلی خوب کار می‌کردند. امیر غفور در مصاف با سه دفاع حریف نمی‌توانست کاری از پیش ببرد و مجبور بود تا توپ‌ را به صورت جاخالی پشت خط دفاعی حریف بیاندازد اما ژانگ چن بازیکن با تجربه چین از چهار سرویس پیاپی امتیاز گرفت تا اختلاف امتیازهای دو تیم به عدد یک کاهش یابد.
سعید معروف برای نفوذ به لایه دفاعی مستحکم چین پاس‌های سرعتی را در دستور کار قرار داده بود و علیرضا نادی و محمد موسوی خیلی خوب این توپ‌ها را در زمین حریف می‌نشاندند. هنوز موتور فرهاد قائمی روشن نشده بود که ژانگ چن با سرویس‌های قدرتی خود تک دفاع زرینی را می‌شکست. بازی با اختلاف یک امتیاز به سود ایران پیگیری می‌شد. خطای آرایش تیم ایران موجب شد تا دو تیم در امتیاز ۱۸ با یکدیگر به تساوی برسند. سرویس قائمی برای ایران حاصلی در پی نداشت تا سرانجام ارتش سرخ چین از ایران پیش بیفتد. لیانگ در مصاف با قائمی با تجربه‌تر عمل می‌کرد.
مهدوی و رضا قرا به جای معروف و غفور به میدان رفتند. زرینی که برای ایران خوب امتیاز می‌گرفت هم با پوریا فیاضی جوان و با انگیزه تعویض شد. در حالی که تیم ایران نظم بازی خود را از دست داده بود چینی‌ها همچنان با اختلاف یک امتیاز از ایران جلو بودند. مهدوی و قرا هماهنگی خیلی خوبی با هم داشتند اما انگار هیچ چیز نمی‌توانست از آماج حملات حریف بلند قامت بکاهد. وقتی چین به امتیاز ۲۴ رسید ولاسکو وقت استراحت خواست تا با بازیکنانش حریف بزند. غفور به میدان بازگشت و یک امتیاز گرفت اما بلافاصله چینی‌ها یک آبشار قدرتی را در زمین ایران نشاندند تا ست نخست این دیدار با امتیاز ۲۵-۲۳ به سود چین تمام شود.

فرهاد قائمی برگ برنده ایران در این مسابقات، در گیم دوم سرویس‌های زیبایش را به نمایش گذاشت و منطقه چهار دفاع حریف را نشانه رفت. ایران خیلی زود چهار امتیاز از حریف جلو افتاد. اگر چه هونگ‌مین آبشارهای غیر قابل مهاری برای چین می‌زد اما بازی خوب سرعتی زن‌های ایران به ویژه نادی اجازه نمی داد اختلاف امتیاز‌ کاهش یابد. قائمی ایران را به بازی برگردانده بود. ایران باز هم اختلاف امتیاز خود را با چین افزایش داد.
به دستور ولاسکو همه بازیکنان سرویس‌های فنی را به منطقه چهار می‌زدند. نادی راحت و مسلط و بالاتر از خط دفاعی چین از پاس‌های معروف امتیاز می‌ساخت. ژانگ مهره کارآمد چینی‌ها هر بار که به میدان می‌آمد دفاع روی تور ایران را تخریب می کرد. اژدهای سرخ سر تسلیم نداشت. یک بار دیگر چینی‌ها به بازی برگشته بودند . پنج اختلاف امتیاز به عدد دو کاهش یافته بود. زرینی غیرتی بازی می‌کرد و بازیکنان ایران خوب می‌دانستند که هر اشتباه در این دقایق جبران ناپذیر خواهد بود.
در این لحظات دفاع روی تور ایران خوب نبود و تنها تک دفاع‌های نادی بارقه‌ای از امید را برای ایران به همراه داشت. تیم ایران هرگاه به بازی سرعتی روی می‌آورد نظم دفاعی چین را برهم می‌ریخت اما در حملات قدرتی نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. موسوی با هوشمندی خود از تک اشتباه‌های حریف سود می‌جست. بعد از وقت استراحت فنی دوم، چین اختلاف امتیازش را باز هم با ایران کاهش داد. ملی‌پوشان ایران با چنگ و دندان اختلاف امتیاز خود را با حریف حفظ می ‌کردند.
زرینی با تعصب بازی می‌کرد و سه امتیاز پیاپی را برای ایران به ارمغان آورد. آبشارهای قدرتی و تماشایی او تحسین حاضران در سالن و معدود هواداران تیم ایران را برانگیخت. رضا قرا به جای غفور به زمین رفت و خیلی خوب توانست گوش راست زمین حریف را دفاع کند. ایران ۲۳-۲۰ از حریف جلو بود که ولاسکو وقت استراحت گرفت تا بازیکنان ایران با آرامش کار را دنبال کنند. هر دو تیم یک امتیاز دیگر گرفتند. رضا قرا آخرین امتیاز را برای ایران به ارمغان آورد تا ایران با امتیاز ۲۵-۲۳ این ست را به سود خود تمام کند و همه چیز بار دیگر برابر شود.

چین در آغاز وقت سوم بازی از ایران پیش افتاد. فرهاد قائمی با بازی خوب خود اجازه نداد تا اختلاف امتیازها زیاد شود تا هر دو تیم در امتیاز ۵ به تساوی برسند. یکبار دیگر بازی سرعتی ایران چاره ساز شد و کاپیتان، ایران را از حریف پیش انداخت. رضا قرا که انگار تازه گرم شده بود و راه نفوذ به دیوار چین را پیدا کرده بود و در پشت خط خوب برای ایران امتیاز می‌گرفت. موسوی بی‌نقص کار می‌کرد. هر چه ایران سخت امتیاز می‌گرفت ساده امتیاز می‌داد.
سرویس پرشی قرا درست بین دو دریافت کننده چین به زمین نشست تا ایران همچنان اختلاف امتیازهای خود را افزایش دهد. زرینی هم از سرویس‌های فنی خود برای ایران امتیاز می‌ساخت. چینی‌ها دست معروف را خوانده بودند و او را مجبور می‌کردند تا به جای پاس‌های سرعتی توپ را برای قائمی و قرا بفرستد. زرینی نقطه قوت تیم ایران بود که به تنهایی سه دفاع روی تور چین را می‌شکست.
درحالی که قائمی کم فروغ نشان می‌داد فیاضی به جای او به میدان رفت. مهدوی به جای معروف به میدان رفت تا پاس‌های بلند در دستور کار ایران قرار بگیرد. ایران با اختلاف یک امتیاز از حریف جلو بود. اما بازی خوب یودای موجب شد تا همه چیز در امتیاز ۲۱ به تساوی برسد. ولاسکو وقت استراحت گرفت . همه چیز برابر بود. اژدهای شش سر چین سر تسلیم شدن نداشت!
هونگ‌مین آبشارهای فیاضی را دفاع می‌کرد تا زرینی باردیگر به داد تیم ایران برسد و با آبشار تماشایی خود از منطقه دو یک امتیاز حساس را برای ایران بگیرد. سرمربی چین مجبور شد تا وقت استراحت بگیرد. هر تیمی مسلط تر بود بازی را به سود خود تمام می‌کرد. دو تیم در امتیاز ۲۴ به تساوی رسیدند. آبشار سرعتی موسوی ایران را به امتیاز ۲۵ رساند تا فرهاد قائمی برای زدن سرویس آماده شود. یانگ ژی چین را به بازی برگرداند تا دوباره چین با امتیاز ۲۶-۲۵ از ایران جلو بیافتد. موسوی نمی‌خواست این ست را با شکست تمام کند. در امتیازهای پایانی چینی‌ها هم به بازی سرعتی روی آورده بودند. چینی‌ها یک سرویس خراب کردند اما حمزه زرینی بلافاصله جبران کرد. نادی باز هم از آبشار سرعتی برای ایران امتیاز گرفت. اما بازی خوب ژانگ چن در پشت خط تیم چین موجب شد تا این تیم سرانجام با امتیاز ۳۱-۲۹ بازی را در ست سوم به سود خود تمام کند.

ایران در آغاز وقت چهارم با همان ترکیب شروع بازی به میدان رفت. قائمی با چرخش آرایش تیمی‌ ایران بازی شادابی را به نمایش گذاشت و دو امتیاز پیاپی را برای ایران به ارمغان آورد. ایران ۳ امتیاز از حریف پیش بود. چینی‌ها که به تقلید از ایران به پاس‌های سرعتی روی آورده بودند بارها در مصاف با تک دفاع نادی موفق بودند. اما حمزه زرینی به تنهایی برای شکستن دفاع مستحکم چین کافی بود. آبشارهای قدرتی او غیر قابل مهار بود و برای ایران امتیاز می‌گرفت.
ایران هیچ چیزی برای از دست دادن نداشت. ملی‌پوشان ایران در نبرد با رقبای بلند قامت از جان و دل مایه گذاشته بودند. امیر غفور که گویی دیگر درد مصدومیت کتفش آزاردهنده نبود همچون بازی‌های درخشانش در جام جهانی منطقه پنج زمین حریف را نشانه می‌رفت و برای ایران امتیاز می‌گرفت. ایران هفت امتیاز از حریف خود پیش افتاده بود. ملی‌پوشان ایران دیگر با هیچ کس شوخی نداشتند و کوبنده بازی می‌کردند. ولاسکو در حالی که آدامس می‌جوید با آرامش بازی را دنبال می‌کرد.
حمزه زرینی کانون حملات تیم ایران بود که از چپ و راست دفاع چین را در هم می کوبید. برخلاف جریان مسابقه ، تیم ایران با روی آوردن به بازی قدرتی به ویژه از سوی قطر پاسور کاملا بر حریف مسلط بود. همه بازیکنان ایران خوب بازی می‌کردند اما نمایش زیبای امیر غفور کاملا دفاع چینی‌ها را به زانو درآورده بود. بازی با امتیاز ۱۹-۱۲ به سود ایران دنبال می‌شد که فرهاد قائمی روی دست دفاع حریف بازی می‌کرد. این حربه جواب داده بود و موجب می‌شد تا همچنان ایران اختلاف امتیاز خود را افزایش دهد. شیرازه تیم چین از هم گسیخته بود و بازیکنان این تیم دیگر جریان بازی را رها کرده بودند.
کاپیتان نادی با فریادهایش سایر بازیکنان را تهییج می‌کرد. سرویس‌های نزدیک به تور در دستور کار تیم ایران قرار داشت و موسوی ، قائمی و غفور از این سرویس‌ها برای ایران امتیاز می‌گرفتند. حمزه زرینی آخرین امتیاز را هم برای ایران به ارمغان آورد تا ایران ست چهارم را با امتیاز ۲۵- ۱۵ به سود خود تمام کند و همه چیز به وقت آخر بازی کشیده شود.
ست پنجم: چینی‌ها نخستین سرویس‌ خود را خراب کردند. هر چه بازیکنان باند قامت چین در دفاع روی تور بی نقص بودند در سرویس پر اشتباه ظاهر می‌شدند. امیر غفور از پشت خط دفاع دو نفره حریف را مغلوب می‌کرد و حمزه زرینی نیز با ابشارهای قدرتی خود دریافت کننده‌های حریف را به زانو در می‌آورد. چینی‌ها که نمی‌خواستند بازنده باشند اجازه نمی‌دادند اختلاف امتیاز زیاد شود. دو تیم با امتیازهای ۶بر۶ مساوی بودند. غفور امان را از تیم حریف بریده بود و از پشت خط تمام توپ‌هایش را به امتیاز تبدیل می‌کرد.
پاس‌های رو به عقب سعید معروف دفاع روی تور چین را فریب می‌داد. پاسور هوشمند ایران با توجه به آرایش دفاعی حریف توپ را پخش می‌کرد. ایران وقت استراحت فنی نخست را با آبشار دیدنی قائمی ۸بر۷ به سود خود تمام کرد. قائمی با سرویس تماشایی خود ایران را با امتیاز ۱۰ رساند. دفاع موسوی توپ را به سود چین به اوت فرستاد. حریف اختلاف امتیازهایش را جبران کرد. اما زرینی و غفور همچنان برای ایران امتیاز می ‌گرفتند. ایران با نتیجه ۱۳بر۱۱ از حریف پیش بود اما ولاسکو وقت استراحت گرفت تا ملی‌پوشان با آرامش کا را دنبال کنند. در نهایت این ست با امتیاز ۱۵- ۱۳به سود ایران تمام شد.
تیم والیبال چین سه بار در المپیک های ۱۹۸۴ ، ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ حضور داشته است. همچنین این تیم ۱۲ دوره رقابت‌های قهرمانی جهان و چهار دوره جام جهانی را تجربه کرده است. این تیم از سال ۱۹۹۰ تقریبا در همه دوره‌های لیگ جهانی حاضر بوده و ۱۴ فصل این بازی‌ها را تجربه کرده است. تیم والیبال چین پیش از این رقابت‌ها با ۵۷٫۲۵ امتیاز در رده دهم رده‌بندی جهانی قرار داشت و بهترین تیم آسیایی به شمار می‌رفت.

در نهایت تیم ملی والیبال ایران با نتیجه ۳بر ۲ و امتیاز‌های ( ۲۵-۲۳، ۲۳-۲۵، ۳۱-۲۹، ۱۵-۲۵ ، ۱۳-۱۵ ) چین را شکست داد و انتقام باخت قبلی را در جام جهانی گرفت.

زرینی امتیازآورترین بازیکن دیدار ایران و چین
دریافت کننده قدرتی تیم ملی والیبال عنوان امتیازآورترین بازیکن دیدار ایران و چین را به خود اختصاص داد.
تیم ملی والیبال امروز دومین مسابقه خود در رقابت‌های انتخابی المپیک را با پیروزی برابر چین پشت‌سر گذاشت. شاگردان ولاسکو در این مسابقه موفق شدند با حساب ۳ بر ۲ از سد یکی از جدی ترین حریفان خود عبور کنند.  
در پایان این بازی حمزه زرینی، دریافت کننده قدرتی تیم ایران با کسب ۲۷ امتیاز توانست نقش زیادی در پیروزی تیم ایران داشته باشد و عنوان امتیازآورترین بازیکن را به خود اختصاص دهد. پس از زرینی، غفور ۱۶ امتیاز کسب کرد و دومین بازیکن موثر تیم ایران شناخته شد.  
در مقابل هونگ مین بی‌آن برای چین ۱۶ امتیاز کسب کرد و نتوانست مانع شکست تیمش شود.

ولاسکو: می‎دانستیم چین یکی از بهترین تیم‎هاست

سرمربی تیم ملی والیبال پس از پیروزی برابر چین در روز دوم مسابقات انتخابی المپیک گفت: برای این پیروزی خیلی تلاش کردیم چون به خوبی می‎دانستیم که چین یکی از بهترین تیم‎های شرکت کننده در این رقابت‎هاست.
“خولیو ولاسکو” در نشست خبری دیدار تیم‏های ملی والیبال ایران و چین در چارچوب مسابقات انتخابی المپیک که امروز برگزار شد و با پیروزی تیم کشورمان همراه بود، اظهارداشت: از این پیروزی خوشحالم به خصوص اینکه ما در مسابقات جام جهانی نتیجه دیدار برابر چین را واگذار کرده بودیم.

وی تصریح کرد: می‎دانستیم چین یکی از بهترین تیم‎های شرکت کننده در مسابقات انتخابی المپیک است و به همین دلیل خیلی تلاش کردیم تا بتوانیم امروز این تیم را با شکست مواجه کنیم. خوشحالم که بازیکنانم نتیجه تلاش خود را دیدند.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران با یادآوری اینکه دیدار تیم‎های ایران و چین تا پنج گیم ادامه داشت، خاطرنشان کرد: این بازی سنگین بود به همین دلیل به دو روز استراحت داریم. تعطیلی مسابقات فرصت خوبی برای استراحت است.
سرمربی تیم چین: باختیم در حالیکه خوب بازی کردیم

سرمربی تیم ملی والیبال چین پس از شکست تیمش برابر ایران در روز دوم رقابت‌های انتخابی المپیک گفت: بازیکنان من نمایش عالی داشتند اما نتیجه را واگذار کردند.
“ژو جیانان” در نشست خبری پس از دیدار تیم‎های ملی والیبال ایران و چین که امروز برگزار شد، اظهارداشت: دیدار امروز یک دیدار خوب ودوستانه بود که مقابل تیم ملی ایران برگزار شد. من فکر می‎کنم بازیکنانم در این بازی ارائه گر نمایش عالی بودند و خوب کار کردند اما با این حال ۳ بر ۲ باختیم.

وی تصریح کرد: باختیم اما اعتقاد دارم بازیکنانم خیلی خوب کردند.

آمار تحلیلی عملکرد ملی‌پوشان والیبال ایران برابر چین
تیم ملی والیبال صبح امروز در دومین مسابقه خود برابر چین قرار گرفت و توانست با حساب ۳ بر ۲ از سد حریف قدرتمند خود عبور کند. 
درپایان این مسابقه حمزه زرینی با کسب ۲۷ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن میدان معرفی شد؛ به غیر از این عنوان زرینی درخشش خوبی هم داشت که موجب شد تیم ایران دو امتیاز ارزشمند را بدست آورد.  
* آمارعملکرد ملی‌پوشان ایران در بخش‌های حمله، دفاع و سرویس به این شرح است: 
دربخش حمله حمزه زرینی از مجموع ۳۷ حمله، توانست ۲۴ امتیاز برای ایران به ارمغان بیاورد.
پس از زرینی، امیر غفور بازیکن جوان تیم ایران از ۳۱ حمله خود موفق شد ۱۳ امتیاز کسب کند. فرهاد قائمی، دیگر بازیکن جوان تیم ایران در این بازی ۲۴ حمله انجام داد و موفق به کسب ۱۲ امتیاز برای ایران در بخش هجومی شد.               
در دفاع بازهم زرینی از تیم ایران بهترین عملکرد را داشت و از مجموع ۹ دفاع خود توانست ۲ امتیاز کسب کند و پس از وی علیرضا نادی ۱۱ دفاع انجام داد که وی هم موفق به کسب ۲ امتیاز شد. در بخش سرویس موسوی بهترین عملکرد را بین ملی‌پوشان ایران داشت؛ سید محمد موسوی از مجموع ۲۴ سرویسی که زد ، ۳ امتیاز مستقیم کسب کرد؛ پس از وی فرهاد قائمی ۱۹ بار پشت خط سرویس قرار گرفت و ۳ امتیاز به‌دست آورد. امیر غفور هم پس از این دو بازیکن ۱۴ بار سرویس زد و موفق شد ۳ امتیاز مستقیم از سرویس کسب کند.
 

دومین روز مسابقات والیبال انتخابی المپیک درتوکیوژاپن امروز با برگزاری دو دیدار دیگر در سالن متروپولیتن توکیو پیگیری خواهد شد.

برنامه این بازی‌ها به شرح زیر است:

 شنبه ۱۳ خردادماه
 * ونزوئلا – ژاپن
 * کره جنوبی – صربستان

 تیم‎های شرکت کننده در مسابقات والیبال انتخابی المپیک طی روزهای ۱۴ و ۱۵ خردادماه استراحت می‎کنند.

ملی‌پوشان والیبال ایران در سومین مسابقه خود باید از ساعت ۱۱:۳۰ روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد برابر تیم ملی والیبال استرالیا به میدان بروند. 

برنامه دیدارهای روز سوم مسابقات انتخابی المپیک به شرح زیر است:

 سه شنبه ۱۶ خردادماه
 * پرتوریکو – ونزوئلا
 * صربستان – چین
 * ایران – استرالیا (ساعت ۱۱:۳۰)
 * ژاپن – کره جنوبی

 مسابقات والیبال انتخابی المپیک که از روز شنبه با حضور هشت تیم در توکیو ژاپن آغاز شده است تا ۲۱ خردادماه ادامه خواهد داشت. در پایان این رقابت‎ها قهرمان و بهترین تیم آسیایی سهمیه حضور در بازی‎های المپیک لندن را کسب می کنند.

 ** برنامه سایر بازیهای ایران :

* چهارشنبه ۱۷ خرداد : ایران – پورتوریکو  ساعت ۶:۳۰ بامداد به وقت تهران

* پنج شنبه ۱۸ خرداد : ایران – ونزوئلا   ساعت ۶:۳۰ بامداد به وقت تهران

* جمعه ۲۰ خرداد : ایران – صربستان    ساعت ۶:۳۰ بامداد به وقت تهران

* شنبه ۲۱ خرداد : ایران – ژاپن          ساعت ۱۴:۳۵ به وقت تهران

علاوه بر این رقابتها از هشتم تا دهم ژوئن تیمهای دیگری در صوفیه بلغارستان و صوفیه آلمان برای صعود دو تیم دیگر به المپیک به رقابت می پردازند.
تاکنون تیمهای انگلیس (میزبان مسابقات) ، روسیه ، لهستان ، برزیل ( تیمهای اول تا سوم جام جهانی ۲۰۱۱) و تونس ، آمریکا ، ایتالیا و آرژانتین قهرمانان مناطق مختلف به المپیک لندن راه یافته اند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.