ایمپلنت چیست

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر فکرآزاد، جراح و متخصص بیماری‌های لثه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

ایمپلنت، میله‌ای از جنس تیتانیوم است که داخل استخوان فک در ناحیه دندان از دست رفته کار گذاشته می‌شود. در دندانپزشکی، ایمپلنت دندانی است که مدل‌های زیادی از آن اکنون در کشور ما رایج شده است. نتایج آزمایشات ثابت کرده که ایمپلنت، در طولانی‌مدت می‌تواند جایگزین دندان شود. البته بهترین ایمپلنت طبیعتا دندان‌های خود ماست.

تلاش جامعه دندانپزشکی این است که دندان‌های طبیعی سالم بماند. البته در شرایط خاص و در صورت ابتلا به بیماری‌های لثه که باعث از بین رفتن دندان‌ها می‌شود، ناگزیر به انتخاب این روش هستیم.

این میله پس از مدتی، حدود شش هفته تا شش ماه، بر حسب نوع بستر استخوانی و نوع ایمپلنت، به فک جوش می‌خورد و می‌توان روی آن دندان گذاشت.

جراحی ایمپلنت با بی‌حسی موضعی و داخل مطب انجام می‌شود و عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند. متأسفانه در گذشته پلاک‌ها و یک‌دست کامل دندان مصنوعی که موجود بود، مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود می‌آورد.

یکی از مزیت‌های ایمپلنت، کمک به زیبایی و حتی تکلم افراد است.

این سوال پیش می‌آید که آیا در یک‌سری بیماری‌های خاص، ایمپلنت‌ یک گزینه مطلوب درمانی به حساب می‌آید؟ باید بگوییم که در ۹۵ تا ۹۸ درصد موارد، کاشت ایمپلنت با موفقیت انجام می‌شود.

نگهداری‌های پس از ایمپلنت

باید توجه داشت که در استفاده از ایمپلنت، مراقبت‌های بیشتری باید صورت گیرد و در حفظ استخوان نگاه‌دارنده‌ای که برای کاشت ایمپلنت لازم است، باید بسیار دقت کرد. پس از قرار‌دادن ایمپلنت، رعایت بهداشت باید به دقت انجام شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.