این بلوتوث‌های کثیف

شاگرد اتوبوس از فاصله ۲۰۰ متری که من را دید صدا زد: مشهد؛ با اشاره دست متوجه شد که عازم مشهد هستم و چند لحظه ای را منتظر من برای سوار شدن ماند. هنوز از پله های اتوبوس بالا نرفته بودم که روی گوشی موبایلم درخواست پذیرش یک بلوتوث دریافت کردم.
شاگرد اتوبوس از فاصله ۲۰۰ متری که من را دید صدا زد: مشهد؛ با اشاره دست متوجه شد که عازم مشهد هستم و چند لحظه ای را منتظر من برای سوار شدن ماند. هنوز از پله های اتوبوس بالا نرفته بودم که روی گوشی موبایلم درخواست پذیرش یک بلوتوث دریافت کردم. ابتدا دریافت پیام بلوتوث را رد کردم. اما درخواست ارتباط از طریق بلوتوث یک موبایل که نامش «w810» بود بار دیگر روی موبایلم من را به یک ضیافت دو نفره دعوت می کرد. دوباره هم دریافت پیام از طریق بلوتوث را رد کردم. هنوز روی صندلی ننشسته بودم و داشتم کیفم را جابه جا می کردم که برای بار سوم پیام دریافت شد.
با قبول کردن این درخواست یک پیام بلوتوثی با نام «قلعه نو» که تصویر یک گله گوسفند و یک سگ در کنار گله بود! روی موبایلم دریافت شد!

تغییر نام بلوتوث گوشی
کمی که جابه جا شدم تصمیم گرفتم وارد این ضیافت ۲ نفره شوم، آن هم با یک نام جدید. بنابراین نام بلوتوث گوشی ام را به «سوسن» تغییر دادم. بلافاصله ۴ بلوتوث دیگر به نام های «یخ فروش جهنم»، «رفیق پنهان»، «تک سوار عشق» و «فدسن» تلاش کردند تا هر کدام تصاویری را ارسال کنند.
با تغییر نام گوشی ام به اسمی دخترانه (سوسن)، آن ها برای ارسال بلوتوث با هم مسابقه می دادند!
بدون استثنا هر ۴ نفرشان عکس های مستهجن ارسال کردند و یکی از آن ها در دومین تصویری که ارسال کرد، متنی روی آن نوشته بود: «اگر دوست داری با هم ارتباط داشته باشیم شماره ات را بفرست و منتظر SMS باش.»
تصویر ارسالی بعدی او تصویر دختری بود که در حال ارسال پیامک و سرگرم با گوشی تلفن همراه بود!
این بار پیام را پذیرفتم و عکس یک زن بی حجاب که به نظر می رسید غربی باشد را دریافت کردم. صاحب آن گوشی بلافاصله عکس یک زن دیگر را هم ارسال کرد و چند دقیقه بعد در موضوع بلوتوث های ارسالی تغییر ماهیت داد و بلوتوثی با این متن که «خدایا تا پاکم نکردی، خاکم مکن» دریافت می کنم.

هنوز جنسیت من برای او نامشخص بود و تنها گوشی با بلوتوثی به نام «سوسن» را می شناخت، اما با ارسال تصاویر مختلف سعی می کرد به گونه ای پاسخی دریافت کند. با ارسال یک بلوتوث از او خواستم که دیگر تصاویر… نفرستد.

دیوونتم
اما تصویر دریافتی بعدی از مشتاقان ارتباط و دوستی تصویر قلبی بود که روی آن نوشته شده بود «دیوونتم».
و پس از این بود که درخواست پاسخ کرد، من هم به ازای دریافت این بلوتوث ها تنها یک بار تصویر یک رنگین کمان برایش ارسال کردم.
با دریافت اولین تصویر ارسالی ام بلافاصله تصاویر و فیلم های زشت، زننده و مستهجن را ارسال کردند البته یکی از آن ها فیلم های مستهجن ارسال می کرد و دیگری تنها تصاویر زن های بی حجاب غربی را.
بعد از این که این بلوتوث های آن ها بی جواب ماند ارسال تصاویر و فیلم های سرگرم کننده را آغاز کردند، در میان این تصاویر کلیپی از حرکات موزون! چند دختر نوجوان ایرانی دریافت کردم که با توجه به سن و سالشان به خوبی می شد حدس زد که اصلا نمی دانستند تصویربرداری از لحظات شادی شان چه عواقب خطرناکی می تواند برایشان رقم بزند. تازه داشتم به این موضوع فکر می کردم که چرا به این راحتی آبروی یک دختر مسلمان را می توان به خطر انداخت که ناگهان پس از این بلوتوثی از یک گوشی دیگر به نام «سعید ۰۹۳۵۰۰۰۰» دریافت کردم.
متن این بلوتوث چنین بود:«I Love You» عزیزم افتخار می دهی با من دوست شوی؟ برای این که بفهمم جوابتان مثبت است یک تصویر برای من بلوتوث کن تا من برایت شماره همراهم را ارسال کنم متشکرم You is may، دوستت دارم.»!

بلوتوث های جدیدتر
به او جوابی ندادم اما بلوتوث های دیگری از تک چرخ زدن یک موتورسوار با لباس کارگران شهرداری، ترکیدن سیگار یک پیرمرد و تمسخر یک مرد را از بلوتوث دیگری به نام «مجتبی ۰۹۳۹۰۰۰»دریافت کردم. او نیز رویه دیگر بلوتوث بازان را در پیش داشت و از تصاویر سرگرم کننده آغاز کرد و به تصاویر مستهجن و درخواست… ختم شد.
در مدت حدود ۳ تا ۳٫۵ ساعت که در اتوبوس مسیر … تا مشهد را طی می کردیم این چند نفر به فکر بلوتوث بازی بودند و مدام از صندلی های خود بلند می شدند و جابه جا می شدند و به نوعی به خانم های داخل اتوبوس نگاه می کردند و این طرف و آن طرف سرک می کشیدند تا چهره فرد مورد نظر برای ارتباط را شناسایی کنند. یکی از آن ها که در صندلی های وسط اتوبوس نشسته بود دائم به عقب اتوبوس نگاه می کرد و حتی چندین بار به بهانه گرفتن لیوان به جلوی اتوبوس رفت و برگشت…

خسته از سفر
وقتی از اتوبوس پیاده می شوم، خستگی سفر را بیش از پیش احساس می کنم. حتی روح و روانم هم خسته شده است. به این فکر می کنم که چرا عده ای به خود اجازه می دهند به این راحتی با آبروی افراد بازی کنند و از آن مهم تر این که اصلا چرا عده ای وقت خود را به این کار بیهوده و گاه خطرناک می گذرانند؟!
«سید هادی طالبیان» سرپرست معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان درباره این رفتارهای نامناسب اخلاقی می گوید: فقدان تولیدات فاخر و متناسب با نیاز روحی و روانی جوانان، کم رنگ شدن کارکردهای تربیتی خانواده و انتقال نامناسب این وظیفه به آموزش و پرورش از جمله دلایلی است که این گونه آسیب ها را در جامعه شاهد هستیم.
وی به خلاء وجود تشکل های توانمند مرتبط با جوانان اشاره می کند و می افزاید: تشکل هایی که بتواند سرمایه اجتماعی جامعه را مدیریت و متناسب با نیاز جوانان برنامه ریزی کنند وجود ندارد.

کم کاری شده است
به گزارش روزنامه خراسان طالبیان با بیان این که در حوزه برنامه های فرهنگی باید مهندسی شده اقدام شود، تاکید می کند: برنامه های متناسب با نیاز جامعه و جوانان کم است و در این زمینه کم کاری شده است.
وی با اشاره به اتفاقاتی که در لایه های جامعه و در روابط افراد به خصوص جوانان می افتد، می گوید: به نظر می رسد باید در نوع فعالیت های پرورشی تجدیدنظر شود.
طالبیان با اشاره به ارسال و دریافت برخی بلوتوث های نامناسب در جامعه یادآور می شود: گرایش به بازی و سرگرمی فرصتی برای آموزش است که باید سازمان دهی شود.

وی به نقش خانواده در تصمیم سازی برای جوانان هنگام مواجهه با این گونه مسائل تاکید می کند و اظهار می دارد: تربیت صحیح فرزند باعث می شود تا فرد در مواقعی که خانواده او را کنترل نمی کند مدیریت شود و از توانمندی هایی برخوردار باشد که تصمیم صحیح بگیرد.

نقش دستگاه های فرهنگی
طالبیان به نقش و وظیفه دستگاه های فرهنگی در تولید محصولات فرهنگی اشاره می کند و آن ها را «کم کار» دانسته و می گوید: کشورهای غربی برای استفاده از برخی تولیدات خودشان محدودیت سنی قائل شده اند ولی در ایران در تمام سطوح سنی این محصولات استفاده می شود.
وی با بیان این که نیاز به سرگرمی وجود دارد، اظهار می دارد: اگر جایگزین هایی مناسب برای جوانانی که از فناوری بلوتوث استفاده می کنند داشته باشیم با توجه به روحیه مذهب خواه، جوانان ایرانی کمتر به سمت آن می روند اما در حال حاضر بازی ها و سرگرمی های سازنده و مثبت کم تولید شده است.

ضرورت توانمندسازی و آگاهی بخشی جوانان
طالبیان بر ضرورت توانمندسازی و آگاهی بخشی به جوانان و نوجوانان در استفاده از فناوری هایی مانند موبایل و بلوتوث اشاره می کند و می گوید: اکنون بسیاری از دختران و پسران از کم اطلاعی و ناآگاهی آسیب می بینند و والدین باید به موقع فرزندان را آگاه کنند تا در مواجهه با آسیب ها با توانمندی و آگاهی که دارند، برخورد درست و منطقی داشته باشند.
وی به ۴سطح از اوقات فراغت شامل فردی فعال، فردی غیرفعال، گروهی غیرفعال و گروهی فعال اشاره و تصریح می کند: اوقات فراغت «فردی غیرفعال» بدترین سطح اوقات فراغت است که والدین کنترل کمتری دارند و باید قبل از مواجهه با این سطح اوقات فراغت فرزندان از توانمندی تشخیص مناسب برخوردار شوند.

به خانواده ها کمک کنیم
طالبیان یادآور می شود: باید کمک کنیم که خانواده به کارکرد اصلی خود که همان تربیت است برگردد چون اکنون بخش زیادی از توان خانواده برای تهیه و تامین سخت افزار صرف می شود.وی درباره چگونگی برخورد با این آسیب می گوید: هم به برخوردهای ایجابی و هم سلبی نیاز داریم اما برخوردهای ایجابی استراتژی کارآمدتری است هر چند که برخوردهای سلبی و پلیسی نیز در جای خود باید انجام شود.

تیم های نامحسوس پلیس در فضای سایبری
در همین رابطه سرهنگ عرفانی «رئیس پلیس فتا» استان به خانواده ها توصیه می کند: عکس ها و تصاویر خانوادگی را در گوشی تلفن نگهداری نکنند.
وی اضافه می کند: برخی افراد در اماکن عمومی به دنبال گوشی با بلوتوث روشن می گردند تا او را هک کرده و اطلاعات داخل گوشی او را سرقت کنند.
سرهنگ عرفانی با بیان این که پلیس با افرادی که بلوتوث های غیراخلاقی و خانوادگی منتشر می کنند با «قاطعیت» برخورد می کند، اظهار می دارد: مجازات انتشار بلوتوث غیراخلاقی بسیار سنگین است و در مواردی که اطلاعات یا تصاویر خانوادگی فرد یا افرادی منتشر شود مجازات سنگین تر می شود.
وی یادآور می شود: اگر فردی گوشی تلفن را هک و به اطلاعات شخصی فردی دسترسی پیدا کند، قابلیت ردیابی او برای پلیس وجود دارد و به راحتی پلیس فرد متخلف را ردیابی و دستگیر می کند.
سرهنگ عرفانی تاکید می کند: زمانی که گوشی تلفن همراه را برای تعمیر می برند کارت حافظه آن را بردارند.
سرهنگ عرفانی با اشاره به برنامه ریزی های پلیس فتا برای دستگیری منتشرکنندگان این بلوتوث ها می گوید: هم اکنون گشت های ویژه در مکان های عمومی و مکان هایی که این گونه بلوتوث ها منتشر می شود فعال هستند و علاوه بر رصد سایت ها، فضای تبادل اطلاعات را نیز رصد می کنیم.
وی به ارتقای فرهنگ جامعه در استفاده از تکنولوژی بلوتوث اشاره و تصریح می کند: اکنون این بلوتوث ها کمتر ارسال می شود و هک کردن موبایل ها و انتشار فیلم ها و تصاویر خانوادگی بیشتر شده است.
وی به سهولت سوءاستفاده از مجالس به خصوص مجالس زنانه اشاره می کند و اظهار می دارد: با توجه به این که با گوشی های تلفن همراه هم امکان فیلمبرداری و انتشار تصاویر وجود دارد شهروندان در مجالس زنانه بیشتر مراقب رفتار خود باشند.
وی در ادامه این هشدار می گوید: حتی از برخی شهروندان اخاذی نیز انجام می شود که متاسفانه تاکنون از چندین نفر اخاذی شده که متخلفان دستگیر شده اند.
کنترل ارسال کنندگان بدون سلب آزادی مردم
سرهنگ عرفانی با اشاره به برنامه های پلیس فتا اظهار می دارد: برنامه های زیادی برای کنترل و دستگیری منتشرکنندگان بلوتوث های خانوادگی و غیراخلاقی داریم اما به گونه ای این برنامه را اجرا می کنیم که آزادی مردم سلب نشود.
وی می گوید: تیم های نامحسوس پلیس به شدت این موارد را کنترل و پی گیری می کنند.
وی یادآور شد: این برنامه ها از مراکز غیرمجازی که نرم افزار و آهنگ روی گوشی های تلفن همراه نصب می کنند آغاز شده است و در مراحل بعدی به صورت عمومی تر اقدام خواهد شد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.