این نسل طلایی تاریخ‌ساز

اسپانیایی‌ها قدرت فوتبال خود را رخ دنیا کشیدند

جام جم آنلاین: نسل طلایی ماتادورها در فوتبال اروپا و جهان تاریخ‌ساز شدند تا با قهرمانی در یورو ۲۰۱۲، تبدیل به نخستین تیمی شوند که سه جام معتبر بین‌المللی را به صورت متوالی کسب کرده‌اند (یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲).

شاگردان دل بوسکه که مرحله به مرحله در جام چهاردهم پیش آمده بودند، با وجود بعضی از انتقادها به شیوه بازی یکدست و کسل‌کننده‌شان در تیکی‌تاکای معروف، در فینال اوج هنر خود را در بازیسازی و حرکت‌های رو به جلو به نمایش گذاشتند تا با زدن ۴ گل به ایتالیای سرسخت،‌ فینالی مقتدرانه و پرگل را به نام خود ثبت کرده و از این حیث نیز به نخستین تیمی در دنیا تبدیل شوند که فینال را چنین یکطرفه به نام خود می‌نویسد.

هر چند در این پیروزی‌ها، نمی‌توان به هیچ‌وجه نقش نسل طلایی فوتبال اسپانیا را نادیده گرفت، نسلی که در فوتبال باشگاهی اسپانیا و متاثر از مکتب بارسلونا، به غنا رسیده و چشم بسته یکدیگر را در زمین پیدا کرده و با پاسکاری‌های دقیق، اعصاب و نظم تیمی حریف را به‌هم ریخته و تاکتیک‌های مورد نظر خود را بر آنان دیکته می‌کند.

در حقیقت تیمی که می‌خواهد مقابل اسپانیا دیداری پایاپای را برگزار کند، باید با خونسردی تمام پا به پای بازیکنان حریف دویده و با اخلال در بازی منظم آنان، اجازه ندهد با آسودگی خاطر، برنامه‌هایشان را در زمین پیاده کنند، اما در فینال یورو ۲۰۱۲، ایتالیای خسته، ایتالیایی نبود که در دور مقدماتی با ماتادورها مبارزه کرده بود و ثابت شد که دیدار با آلمان در نیمه‌نهایی، توش و توان بازیکنان این تیم را تا حدود زیادی تحلیل برده است تا به موازات کاهش انگیزه‌های فردی بازیکنان، اسپانیایی‌ها با هدف گرفتن قلب دفاعی لاجوردی‌پوشان، با زدن دو گــل در هر نیمه، حریف را خلع سلاح کنند.

اسپانیا که در خلال این بازی‌ها کمتر از مهاجم کلاسیک خود، فرناندو تورس در زمین بهره گرفت، در بازی فینال نیز با تفکرات فنی دل بوسکه، تورس را روی نیمکت نشاند و زمانی او را از اواسط نیمه دوم به زمین فرستاد که خیالش از پیروزی راحت شد تا تورس و خوان ماتا با زدن دو گل دیگر، جشن قهرمانی ماتادورها را تکمیل کنند. تورس با گلی که در این بازی زد با سه گل‌زده به‌عنوان آقای گل یورو ۲۰۱۲ انتخاب شد تا در عین حال تبدیل به نخستین بازیکنی شود که در دو فینال رقابت‌های یورو موفق به گلزنی می‌شود.

اسپانیا به آینده می‌اندیشد

هر چند این قهرمانی تاریخی، مسئولیت ویسنته دل بوسکه را در تیم ملی اسپانیا دوچندان می‌کند، اما به هر حال این مربی فکور و خونسرد نیک می‌داند که اگر روزی امثال ژاوی هرناندز، اینیستا، ژابی آلونسو، فابرگاس و سیلوا را در اختیار نداشته باشد، موتور حرکتی تیمش دچار مشکل خواهد شد، او برای همین نیز تاکید می‌کند که نباید از آینده غافل شد. او در این زمینه می‌گوید: یورو با تمام خاطرات شیرین آن برای ما تمام‌شده و باید از هم اکنون به فکر کسب مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ برزیل باشیم.

دل بوسکه در عین حال تصریح کرد که نسل فعلی بازیکنان اسپانیا، نسل خیلی خوبی هستند؛ آنها بازیکنان ریشه‌داری هستند و می‌دانند که چطور باید بازی کنند چون اهل کشوری هستند که فوتبال را می‌فهمند. ما بازیکنان خیلی خوبی داریم که برخی از آنها در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند. فوتبال اسپانیا دوره خیلی خوبی را می‌گذراند.

ایتالیا، فراتر از انتظار

ایتالیا گرچه در فینال باخت، اما این شکست نیز چیزی از ارزش‌ها و شایستگی‌های تیم چزاره پراندلی کم نکرد و به قول این مربی تیمش با وقار برابر اسپانیا بازنده شد. در حقیقت در حضور مدعیانی چون آلمان، هلند، پرتغال و فرانسه، کمتر کسی حضور ایتالیا در فینال را پیش‌بینی می‌کرد، اما این تیم که همیشه در شرایط سخت، فراتر از انتظار نشان داده است، این بار نیز با عبور از سد انگلیس و آلمان، شگفتی‌آفرید و در فینال حریف اسپانیا شد؛ اسپانیایی که همه پیش‌بینی می‌کردند با آلمان بر سر قهرمانی بجنگد، اما وقتی ژرمن‌ها با یک اشتباه تاکتیکی، از ضعف‌های خط دفاعی‌شان غافل‌شده و بیش از حد بر کارهای هجومی متمرکز شدند، مقابل ایتالیا دچار شوکی بزرگ شدند تا یواخیم لو و تیمش به این نتیجه برسند که صرف بازی زیبا، بدون رعایت اصول دفاعی، تضمینی برای رسیدن به موفقیت نیست.

در حقیقت همان‌طور که سرمربی اسپانیا نیز روی آن تاکید کرده است، اصل اول در فوتبال بر گل نخوردن است، چرا که اگر دفاع قرص و محکم باشد و روی هر حمله‌ای به خود نلرزد، تیم بهتر می‌تواند اندیشه‌های هجومی خود را به اجرا بگذارد. موضوعی که شاید آلمان‌ها زیاد ضرورت آن را پیش از بازی مرحله نیمه‌نهایی، حس نکردند تا از حضور در فینال محروم شوند.

به هر حال زیبایی‌های فوتبال به همین غیرقابل پیش‌بینی بودن آن برمی‌گردد و این‌که در این رشته لحظات، تکرار نشدنی هستند. شاید اگر غیر از این بود، فوتبال این همه جهانگیر نمی‌شد و موفقیت در آن نمی‌توانست گره‌گشای مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورها باشد.

حجت‌اله اکبرآبادی / گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.