اپراتورها آماده سرویس دهی در مدیریت بحران

دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران با محوریت نقش فن‌آوری‌های نوین در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این کنفرانس فارسی‌نژاد – دبیر کارگروه فن‌آوری اطلاعات مدیریت بحران، میررفیعی – رییس کارگروه، اکبرپور – معاون مدیریت آمادگی بحران و دو تن از نمایندگان شرکت مخابرات ایران و استان تهران صحبت کردند.

در ابتدا میررفیعی با اشاره به اهمیت فن‌آوری اطلاعات و نقش اساسی آن در کاهش آسیب‌پذیری‌ها گفت: شاید فن‌آوری‌ها بخشی از خدماتی است که تاکنون داشتیم اما برنامه‌ریزی‌هایی نیز ارائه شده که به تدریج وارد عرصه مدیریت بحران و به ویژه بلایاهای طبیعی شده است.

او افزود: اپراتورها از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای شرکت‌های PAP که مجموعا ۲۲ اپراتور را تشکیل می‌دهند آمادگی لازم برای ارائه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مرتبط را دارند تا برای کمک به امور در شرایط اضطراری وارد شوند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در اولین روز برگزاری کنفرانس در تاریخ ۳۰ خرداد گفت:‌ کنفرانس روز گذشته با حضور رگولاتوری انجام شد و می‌توان از این سازمان حاکمیتی کمک خوبی گرفت.

در ادامه یکی ازنمایندگان شرکت مخابرات ایران بیان کرد: در حوادث پیش آمده تجربه زیادی کسب کرده‌ایم و متوجه تاثیر و نقش ارتباطات و مخابرات در مواقع بحرانی شدیم. شاید گاهی خود حادثه چندان ابعاد گسترده‌ای نداشته باشد اما نبود ارتباطات و مخابرات کار را پیچیده‌تر و بحران را مضاعف خواهد کرد.

وی تاکید کرد:‌ در مواقعی توانستیم از طریق سیستم‌های رادیویی ارتباط برقرار کنیم و لازم به ذکر است بیشتر نگرانی‌ها از برقراری ارتباط در زمان وقوع حادثه رخ داده است.

یکی دیگر ازنمایندگان مخابرات ایران از استان تهران گفت: درباره نقش فن‌آوری‌های نوین درکاهش آسیب‌پذیری‌ها در مواقع بحرانی بهتر است ابتدا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیرعامل ابتدا باید مراکز درجه اول سریعا شناسایی شوند، بناها هسته‌یی و مراکز علمی بزرگ شناسایی شوند و برای هر کدام یک طرح پدافند غیرعامل تهیه و به صورت میدانی عمل شود.

وی افزود: ابتدا باید دید بحران را چه می‌بینیم و واقعه و جریان و خدمات‌رسانی آن را چگونه انجام می‌دهیم و بعد برای کارکرد منظم آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی با اشاره به رسالت اصلی شرکت گفت:‌ ارائه خدمات به مشترکین درمواقع بحرانی بیشترین مدیریت را نیاز دارد و شبکه مخابراتی نیز باید به گونه‌ای برقرار شود که در مواقع بحران بهترین عمل را داشته باشد.

او تاکید کرد:‌ از نظر آماری شش درصد بلایای طبیعی به ایران تعلق دارد و از ۴۰ نوع بلایای طبیعی ۳۰ نوع آن در ایران رخ داده است و وظیفه ما در بخش ارتباطات در مواقع بحران سنگین‌تر است.

در ادامه حامد خاتمی به معرفی نرم‌افزار برنامه‌های شرکت ایرانسل در مدیریت بحران که عبارتند از استفاده از تکنولوژی mss pool، افزونی HLR و افزونی STP استفاده از رومینگ بین‌المللی و سرویس‌های بین‌المللی اشاره کرد.

در ادامه این کنفرانس، باقر صمدی، مدیر فروش بازاریابی ایرانسل با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این شرکت گفت: لازم است تا پیش از وقوع بحران آمادگی لازم برقرار شود.

وی ادامه داد: بعد از وقوع اتفاق نیز می‌توان از طریق ‌MMS و SMS و صدا نیز ارتباط برقرار و اطلاع‌رسانی انجام داد که بدون ارتباطات، مشکلات زمان بحران بیشتر خواهد شد.

در ادامه آرش مرادی با توضیحی درباره وایمکس ایرانسل و خدمات ارائه شده در موقعیت بحران گفت: فاز اولیه این شبکه طراحی شده و اکنون سرویس VOIP و دیتا برای آن در نظر گرفته شده است.

همچنین سیدموسوی حول پروژه راه‌اندازی پایلوت شبکه بحران ترکیبی HAPS و ماهواره برای پشتیبانی مشترکین شرکت ارتباطات سیار در نقاط آسیب‌دیده مقاله ارایه کرد.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.