اکبر خامین: هویت بخشی به سینمای ملی نگاه بومی به خلیج فارس است

۰۹اردیبهشت،

اکبر خامین؛ تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران که در فیلم «ناخدا خورشید» هم دستیار تقوایی بوده است و هم مدیر تولید این اثر را بر عهده داشته است دربارهٔ سینمای تقوایی و شرایط تولید «ناخدا خورشید» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: قبل از انقلاب با دیدن آثار تقوایی به او و کارش علاقمند شدم مستندهای «نخل»، «سینه زنی در بوشهر»، «مشهد اردهال»، «باد جن»، «نان خورهای بی سوادی» و فیلم‌های «رهایی»، «آرامش در حضور دیگران»، «نفرین» ، «صادق کرده» و بالاخره مجموعه به یاد ماندنی «دایی جان ناپلئون» را از تقوایی دیدم و به جمع علاقمندان او پیوستم.

 

فیلم ناخدا خورشید

 

اکبر خامین می گوید: تقوایی از معدود کارگردان‌هایی است که فیلمبرداری، نورپردازی و رنگ شناسی را می‌داند. در دیالوگ نویسی و معرفی شخصیت‌های فیلم کمتر کسی به پای او می‌رسد. تقوایی می‌تواند با دو لوکیشن و چند پلان، مشکل مکان، محل و جغرافیای فیلم را برای بیننده از بین ببرد.

 

خامین با بیان این مطلب که «ناخدا خورشید» برگرفته از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی است، افزود: به نظر من کار تقوایی و برگردانی که او از این اثر کرده در مقایسه با فیلمی که هاوارد هاکس از این داستان همینگوی ساخته، بسیار قوی‌تر است و سبب آن هم بومی کردن درست این اثر است.

 

وی گفت: تقوایی از معدود کارگردان‌هایی است که فیلمبرداری، نورپردازی و رنگ شناسی را می‌داند. در دیالوگ نویسی و معرفی شخصیت‌های فیلم کمتر کسی به پای او می‌رسد. تقوایی می‌تواند با دو لوکیشن و چند پلان، مشکل مکان، محل و جغرافیای فیلم را برای بیننده از بین ببرد، او معتقد است کار را باید به بازیگر سپرد و فقط به صورت کلی برای بازیگران در مورد کارشان توضیح می‌دهد.

 

او دربارهٔ سبب کم کاری تقوایی در سال‌های اخیر گفت: تقوایی کارگردانی است که حساسیت و وسواس بالایی دارد، چه در نوشتن و یا در انتخاب لوکیشن و این امر هزینه کار را بالا می‌برد و هر تهیه‌کننده‌ای نمی‌تواند با او کار کند. از سوی دیگر ارتباط خوبی میان او و حوزه دولتی سینما هم شکل نگرفته است و به نقل از خودش چهار سال است که کار نکردهاست.

 

او معتقد است سینمایی از جنس «ناخدا خورشید» که دارای رمز هویت بخشی به میراث ملی ایران به حساب می آید از بستر شرایطی فراهم می گردد که فیلمسازانی همچون تقوایی بتوانند در آن رشد کنند و به فعالیت خود ادامه دهند: در این صورت می توانیم به مناطق بومی خود شاخصه ملی بدهیم و از میان همین آثار است که می گردد پشت منافع ملی همچون خلیج همیشه فارس ایستاد.

 

اکبر خامین گفت: کسانی مثل تقوایی به گردن سینمای ایران حق دارند و باید بخش‌های مختلف مانند حوزه هنری، بنیاد فارابی، سینمای مستند و تجربی، وزارت ارشاد، موزه سینما و دانشگاههای سینمایی برای کار ایشان سرمایه گذاری کنند تا سینمای ایران فیلم‌های بیشتری از این کارگردان به یادگار داشته باشد.

 

انتهای پیام/ن.ف


سینماپرس
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.